سیگنال جدید به بازار/ قیمت خودرو و فلزات اساسی کاهش می‌یابد؟


سیگنال جدید به بازار/ قیمت خودرو و فلزات اساسی کاهش می‌یابد؟

ترازنامه ۲۸۰ شرکت بورسی نشان می‌دهد که در سه ماه نخست سال جاری موجودی انبارها منفی بوده است. در این بین موجودی انبار صنایع فلزی و خودروسازی کاهش محسوسی داشته که می‌توان آن را سیگنالی برای کاهش قیمت خودرو و فلزات اساسی دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز، موجودی انبار صنایع مختلف همواره اطلاعات مفیدی برای پیش‌بینی آینده بازار در اختیار قرار می‌دهد. حال بررسی‌ها نشان از افت موجودی انبار صنایع مختلف، ازجمله فلزات و خودروسازی در سه ماه ابتدایی سال جاری دارد. گرچه خالی‌شدن انبارها نشانه‌ای از فعال‌بودن تقاضاست، اما در روی دیگر ماجرا احتمال کاهش قیمت خودرو و فلزات اساسی را هم به ذهن متبادر می‌کند. چراکه در این رویه تولیدکنندگان هم از فروش و عرضه بیشتر استقبال کرده‌اند. سرعت‌گرفتن تولید می‌تواند روی دیگر عرضه بیشتر کالاهای در انبار باشد.

البته افت تولید هم می‌تواند منجر به خالی‌شدن انبارها شود. اما این دوره سه ماهه با رشد تولید صنعتی در کشور همراه شد. در همین زمینه اکوایران به بررسی ترازنامه ۲۸۰ شرکت بورسی پرداخته که نشان از روند منفی موجودی انبار این شرکت‌ها دارد. شرکت‌های خودروسازی هم در این فهرست حضور دارند که می‌توان از آن‌ها یک پیش‌بینی درباره قیمت خودرو داشت.

شاخص موجودی انبار از خرداد تا آذر سال پیش (به جز در شهریور ماه) مثبت بود. در سه ماهه زمستان ۱۴۰۰ نیز تولید صنایع به طور متوسط ۱/۵ درصد بالاتر از فروش آن‌ها ثبت کرد و موجودی انبارها را بالا برد. در فروردین ۱۴۰۱ بعد از حدود شش ماه شاخص موجودی انبار صنعت کاهش موجودی انبار را نشان داد. به گونه‌ای که معادل چهار درصد تولید فروردین ماه از موجودی انبار صنعت کاسته شد.

سیگنال جدید به بازار/ قیمت خودرو و فلزات اساسی کاهش می‌یابد؟

سیگنال کاهش قیمت خودرو چیست؟

استقبال تولیدکنندگان از فروش کالا در اردیبهشت و خرداد امسال مهم‌ترین سیگنال برای کاهش قیمت خودرو و فلزات است. در این ماه گرچه تولید تقریبا مشابه مدت مشابه سال گذشته بود، اما فروش شرکت‌های صنعتی نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود سه درصد رشد داشت.

در خرداد نیز سرعت فروش شرکت‌ها بیشتر از رشد تولیدشان بود. همچنین کاهش قابل توجه موجودی انبارها با رشد مثبت تولید صنعتی همراه شد. در نتیجه می‌توان گفت که افزایش تقاضا با رشد تولید اتفاق افتاد. حال زمانی که شرکت‌ها در زمان فعال بودن تقاضا نسبت به فروش استقبال نشان می‌دهند می‌تواند سیگنال جدی برای بازار محصولات صنعتی، ازجمله کاهش قیمت خودرو و فلزات اساسی باشد.

البته همچنان تقاضای مؤثر وزن بییشتری از سطح تولید در خالی‌شدن انبارها دارد. چه بسا با بهبود عملکرد سمت عرضه، شاهد رشد تولید صنعتی در کشور باشیم.

جدول زیر نشان می‌دهد که خودرو و فلزات اساسی بیشترین کاهش موجودی انبار را در سه ماه ابتدایی سال جاری داشتند. در خرداد ماه نیز کاهش موجودی انبار سرعت بییشتری گرفت. آیا این روند می‌تواند سیگنالی پنهان برای کاهش قیمت خودرو و فلزات باشد؟

سیگنال جدید به بازار/ قیمت خودرو و فلزات اساسی کاهش می‌یابد؟

برای مطالعه بیشتر خبر پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده را در تجارت‌نیوز بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز 1403/02/06