ساخت مجتمع گردشگری در فاصله یک متری خانه تاریخی گله داری


ساخت مجتمع گردشگری در فاصله یک متری خانه تاریخی گله داری

یک مجتمع گردشگری و پذیرایی در حالی در مجاورت خانه ثبتی گله داری ایجاد و گودبرداری می شود که فاصله آن مجتمع با این بنای تاریخی تنها یک متر است.

یک مجتمع گردشگری و پذیرایی در حالی در مجاورت خانه ثبتی گله داری ایجاد و گودبرداری می شود که فاصله آن مجتمع با این بنای تاریخی تنها یک متر است.

به گزارش «دنیای سفر»، چند روزی است که در کنار خانه تاریخی گله داری بندرعباس یک پروژه پذیرایی_ گردشگری در حال ساخت است و فعالان میراث فرهنگی با انتشار عکس هایی از بنا در فضای مجازی واکنش نشان داده و به دنبال پاسخی از اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان هستند. این در حالی است که طبق قوانین میراث فرهنگی، باید فاصله لازم برای ساخت و ساز در حریم بناهای ثبتی رعایت شود.

فاصله این مجموعه پذیرایی با خانه تاریخی تنها یک متر است این درحالی است که خانه تاریخی گله داری از آثار ملی ثبت شده ایران در بندر عباس است که قدمت آن مربوط به اواخر قاجار اوایل پهلوی است و اردیبهشت سال ۸۲ به شماره ۸۵۱۰ ثبت شده است.

بر اساس قوانین حفاظتی؛ ساخت و ساز در محدوده اثر ثبتی و دخل و تصرف در آن ممنوع است. ضوابط حریم بناهای تاریخی شامل حریم درجه یک، درجه دو و … توسط وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به دستگاه ها ابلاغ شده است. بر اساس این ضوابط، ساخت و ساز در حریم آثار ملی، چنانچه ساختار سازه ای بنای تاریخی را دچار آسیب می کند و یا موجب تزلزل در استحکام و بنیان اثر و یا سبب تغییر یا لطمه به صورت یا منظر اثر شود ممنوع است.

اما با وجود این قوانین در حال حاضر این مجموعه گردشگری و پذیرایی اگرچه یک طبقه است اما دارای زیرزمین بوده و باید برای آن زمین در فاصله کمی از خانه گودبرداری شود بنابراین احتمال آسیب به این بنا وجود دارد. این اتفاق نیز در حالی می افتد که توسعه، تغییر، تعریض و یا ایجاد معابر جدید یا خطوط حمل و نقل ریلی، حفاری عمقی یا سطحی، ایجاد زیرزمین یا تأسیسات زیرساختی (تیر برق، مخابرات، دکل و …) در محدوده املاک مجاور عرصه بدون استعلام از وزارت ممنوع است.

با این اوصاف بنایی که مجاورت خانه تاریخی گله داری در حال ساخت است شامل یک طبقه، همکف و زیر زمین است که گودبرداری آن آغاز شده و مجوز آن به عنوان پروژه پذیرایی-گردشگری خرداد ۱۴۰۱ صادر شده است.

آنچه مهم است، این است که آیا توسط اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان مجوز ساخت بنایی با زیرزمین در محوطه ای که قبلاً پارکینگ بوده با نقض حریم این خانه تاریخی صادر شده است؟

پرسشی که همان ابتدا در ذهن همه نقش می بندد، این است که پروژه گردشگری که حتماً با هماهنگی و مجوز اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ایجاد می شود چرا باید اداره ای که خود ناظر بر این تخلفات است مجوز این ساختمان را به صورت غیر مجاز در حریم اثر ثبتی صادر کند؟

در شهر بندرعباس گله داری، حمام و مسجد و خانه تاریخی دارد که حمام و مسجد آن در فاصله ای با خانه قرار دارد. چند وقت پیش نیز رو به روی حمام تاریخی ساختمانی بنا شد که ارتفاع آن از حد مجاز بالاتر است. گویا ساخت و سازها در شهر بندرعباس در حالی انجام می شود که حریم بناهای تاریخی در این شهر در نظر گرفته نمی شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری مهر » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طحان نظیف: لایحه عفاف و حجاب هنوز به تأیید شورای نگهبان نرسیده است