کاهش تعداد آسیب‌های شغلی در سال گذشته


کاهش تعداد آسیب‌های شغلی در سال گذشته

نتایج یک پژوهش نشان می‌دهد که تعداد آسیب‌های شغلی مشمولان قانون کار در سال گذشته کاهش یافته و مردان بیشتر در معرض آسیب شغلی قرار داشتند.

به گزارش ایسنا، آسیب شغلی یا مصدومیت کاری، به هرگونه پیامد ناشی از حادثه شغلی مانند جراحت، صدمه، بیماری شغلی مرگبار و یا غیرمرگبار گفته می‌شود که از آسیب فیزیکی به بافت‌های بدن به دلیل بروز یک حادثه شغلی یا مواجهه با عوامل استرس زا در محیط کار را شامل می شود.

آسیب‌های شغلی می‌توانند در اثر خطرات شغلی ناشی از کار اعم از فیزیکی، مواد شیمیایی یا زیست‌شناسی از قبیل دما، گزش حشرات، مواد شیمیایی خطرناک، پرتو و فرسودگی شغلی به وجود آیند.

برآوردهای جهانی حاکی از آن است که سالانه بیش از ۳۵۰ هزار مرگ و میر در محل کار و بیش از ۲۷۰ میلیون آسیب در محل کار رخ می دهد.

مرکز برنامه‌ریزی و اطلاعات راهبردی وزارت کار در گزارشی به بررسی تعداد آسیب‌های شغلی طی سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ پرداخته است.

کاهش تعداد آسیب‌های شغلی در سال گذشته

به موجب این گزارش، تعداد آسیب‌های شغلی در این مدت از روند کاهشی برخوردار بوده است به نحوی که در سال ۱۴۰۰ تعداد آسیب‌های شغلی برابر ۸۹۳۱ نفرـ حادثه گزارش شده که سهم مردان ۹۶.۷ درصد و تنها ۳.۳ درصد سهم زنان بوده است.

بررسی آمار آسیب های شغلی طی این مدت نشان می دهد که تعداد آسیب های شغلی مشمولان قانون کار در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ به ترتیب ۱۲ هزار و ۸۴۷ نفر ـ حادثه و ۱۲ هزار و ۵۹۰ نفر ـ حادثه بوده است اما در سال گذشته به ۸۹۳۱ نفر ـ حادثه کاهش یافته است.

کاهش تعداد آسیب‌های شغلی در سال گذشته

بررسی تعداد آسیب‌های شغلی سال ۱۴۰۰ در سطح استان‌ها نیز حاکی از آن است که سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی بیشترین تعداد آسیب شغلی را به خود اختصاص داده‌اند.

گفتنی است قانون کار در ماده ۹۱، کارفرمایان را موظف کرده برای تامین حفاظت و سلامت کارگران در محیط کار، وسایل و امکانات لازم ایمنی را تهیه کرده و در اختیار آنها قرار دهند. کارگران نیز ملزم به استفاده و نگهداری مناسب از تجهیزات محافظتی و بهداشت فردی و رعایت دستورالعمل‌های مربوطه در محیط کاری خود هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اینفوگرافیک/ نکات کلیدی زندگی موفق در جزء هفدهم قرآن