نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست


نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست

کنکاشی در افزایش سن بازیکنان در سطح بالای ورزش و فوتبال.

به گزارش ورزش سه، زمانی‌که میانگین سنی لیورپول را در اولین بازی فصل ٢٣-٢٢ برابر فولام نگاه می کردم، در حول و حوش ٣٠ سال دور می زد و این کمی با دیدگاه های قدیمی من جور در نمی آمد، کمی بالا به نظر می رسید. اگر چه این روزها بازیکنان فوتبال دوره طولانی تری دارند و در بالاترین سطح ممکن با سنی بالاتر از ۳۰ سال، دوران ورزشی خود را با موفقیت ادامه می دهند. به راستی تا پیش از این غیر قابل تصور بود.
سی سالگی از رنگ و رویش بازنشستگی می بارید، ترک تیم، نزول به دسته های پایین تر و سپس توقف کامل حرفه در ورزش، امری عادی بود.
نکته اینجاست: امروزه بازیکنان درجه یک در بالاترین سطوح ممکن تمامی فرضیات، معیارها و انگاره های ما را زیر و رو کرده اند. ورزشکاران حرفه ای، بهتر و طولانی تر از همیشه ادامه می دهند. تغذیه بهتر امری آشکار است. اما با آغاز روند طبیعی پیری و سیر نزولی فیزیک بدن، مربیان و ورزشکاران و متخصصان به خوبی این موضوع را نیز درک کرده اند، و به شدت واقف هستند تا چگونه باید بدن خود را در بهترین فرم نگاه دارند، تمرین مناسب انجام دهند تا چابک، قبراق و انعطاف پذیر بمانند. جای دوری نیست، به رونالدو و اندام او نگاه کنید.

یکی از مهمترین افرادی که در این زمینه تاثیر به سزایی داشت ونگر مربی سابق فرانسوی آرسنال بود. آرسن ونگر فوتبال انگلیس و اروپا و نگرش آن را نه تنها نسبت به مربیان خارجی تغییر داد بلکه سیستم تمرینات و تغذیه را برای همیشه دگرگون کرد. او در دهه ١٩٩٠ توانست آینده را ببیند. یان رایت مهاجم معروف آرسنال اعتراف کرده است؛ زمانی‌که ونگر در سال ١٩٩٦ مربیگری آرسنال را به عهده گرفت، تعدادی از اعضای تیم در آن زمان می‌پرسیدند: "این مرد فرانسوی کیست؟"

ورود ونگر خبر از تغییر در فوتبال انگلیس و اروپا بود. او خیلی سریع به موفقیت دست یافت و ناگهان همه صحبت ها در مورد روش های آموزشی جدید انقلابی او بود.
«هری ردنپ» مربی معروف انگلیسی در کتاب بسیار خواندنی خود، "داستان هایی از زندگی در فوتبال با عنوان A Man Walks On To a Pitch" مفصل از بسیاری از تکنیک های جدید مربیگری و راه و روش‌های ونگر صحبت کرده است.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست

"فقط یک ساعت تمرین، همه کارها را روی کرونومتر انجام می دهد. بازیکنان در تمرین مانیتور قلب دارند. او به آنها ویتامین های مختلف می دهد. استفاده از پروزون یکی از بزرگترین تغییرات بود"

‏Prozone یک نرم افزار اختصاصی ردیابی بازیکن است. با استفاده هشت دوربین یا بیشتر در اطراف زمین، یک انیمیشن دو بعدی را از یک مسابقه فوتبال به نمایش می گذارد، آنچه این روزها در برنامه های ورزشی می بینیم.

"خاطرم هست در آن دوران زمانی کیو ‌پی‌آر قرار بود با بلکپول بازی کند، آخرین گزارش مامور ویژه ما نشان می‌ داد، آنها با چهار بازیکن در عقب و دو بازیکن در خط میانی کار می‌کنند. این تنها چیزی بود که در دسترس بود. اکنون ما برنامه هایی داریم که می‌توانند هر بازی را با موشکافی، آنالیز کنند. یک به یک بازیکنان، دقیق‌ترین آمار، تغییرات در مسابقات مختلف و سیستم تیم.
تسهیلات و اطلاعات جنبی مربیان در حال حاضر باورنکردنی است. دورانی که شروع کردم، شاید ممکن بود تنها یک گزارش کوتاه در مورد حریفان داشته باشیم. این به کنار، شما فقط تیم خود را آماده و آرایش می کردید و به زمین می رفتید. اگر حریف مقابل بازیکن خوبی داشت فقط ممکن بود به یکی از بچه‌ها بگویید؛ هوای او را داشته باشد، به او ایده بدهید که چه انتظاری دارید، همین و بس. اما هیچ جزئیات دیگری وجود نداشت. دان ریوی (مربی افسانه ای لیدز یونایتد) تنها کسی بود که به عمق ماجرا می رفت و به ثبت جزییات تیم ها و بازیکنان پرداخت. پرونده‌های تهیه شده شخصی او بحث فوتبال، در آن دوران بود"

آشکارا اعتراف می کنم من از آن دسته افراد شیفته نوآوری های تکنولوژیکی هستم. با در نظر گرفتن این موضوع، شروع به خواندن در مورد ترکیب فناوری و فوتبال کردم. سال‌هاست فوتبال ورزش محبوب من است. وقتی تمام تحلیل‌هایی را که مربیان در این روزها و طی ۲۵ سال گذشته انجام داده اند، نگاه می کنم، به سادگی درک کردم آنالیز، نان و کره فوتبال امروزی است. بهترین باشگاه‌های جهان، جدیدترین فناوری‌های ممکن را در اختیار دارند و این اجازه می‌دهد تا به کوچکترین جزئیاتی که نیازمندند دست پیدا کنند. تا پیش از دوران ونگر چنین اطلاعاتی از طریق ابزارهای دستی قابل دسترسی نبود، اما با ظهور Prozone همه چیز تغییر کرد.
رژیم غذایی ونگر خودش را دارد.
در کتاب خاطرات بسیاری از بازیکنان منچستریونایتد خوانده ام همیشه به میز ناهار و شام آرسنال با تعجب نگاه می‌کردند و این سوال در ذهنشان نقش می بست؛ چرا همیشه منوی غذایی آنها با ما متفاوت است. این رژیم ونگر بود.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست


یکی از اولین تغییراتی که ونگر انجام داد در منوی آرسنال بود. شکر کمتر، چربی کمتر، گوشت کمتر، سبزیجات بیشتر. چیپس و همبرگر از سالن غذاخوری حذف شد.
نوشیدنی به طور کامل ممنوع نبود، اما نوشیدن با اخم همیشگی ونگر همراه بود. با وجود اینکه در آن زمان، همچنان در رختکن تیم های انگلیسی خوردن چند لیوان نوشیدنی بخشی از مراسم بعد از بازی بود.
در سالی که ونگر هدایت تیم ژاپنی "ناگویا گرامپوس Nagoya Grampus" را بر عهده داشت، چیزهای زیادی در مورد مزایای داشتن یک رژیم غذایی خوب آموخت. او همه آنچه را که آموخته بود با خود به انگلیس آورد.
امروزه داشتن متخصصان تغذیه چیز خارق العاده ای به‌نظر نمی آید. تعداد زیادی از بازیکنان لیگ برتر سرآشپزهای شخصی خودشان را استخدام می کنند، حتی در چمپیونشیپ.
اما در سال ١٩٩٦ این اصلاً عادی نبود.

با این کنجکاوی و در گشت و گذار و بررسی آمار و ارقام در سایت های مختلف و تعجب از ضریب سنی "لیورپول" به نکات بسیار جالبی برخوردم. با کمی وقت چیزی را که مایل هستید در مورد هر بازیکن و هر تیم با بیشترین جزئیات در اقیانوس بی پایان اینترنت پیدا خواهید کرد.

در اولین دیدار فصل دو تیم لیورپول و چلسی، طبق گزارش FBref تیم های خود را با بالاترین میانگین سنی، ٢٨.٧ در بین ٢٠ باشگاه لیگ برتر راهی میدان کردند.
تیم یورگن کلوپ در کراون کاتیج برابر فولام، در ترکیب اصلی خود ٦ بازیکن ٣٠ ساله یا بالاتر داشت. آخرین مورد مشابه به بازی لیگ در فوریه ١٩٩٤ برابر ساوتهمپتون بازمی گردد.
پیش از آن لیورپول در دیدار افتتاحیه فصل در Community Shield مقابل منچسترسیتی، پیرترین ترکیب خود را به طور متوسط ٢٩ سال و ٣١٥ روز به میدان فرستاد. ظاهرا رکورد با میانگین ٣٠ سال و ٣٩ روز در ١٩٥٣ است.
معنی و مفهوم آن برای یک تیم چیست، آیا مهم است؟ و تاثیرات آن چه خواهد بود؟، آیا اصلا اهمیتی دارد یا خیر؟

آنچه در پی می آید نگاهی به میانگین سنی و تاثیرات آن بر روی تیمی چون لیورپول است که در طول فصل در جبهه های مختلف و در بالاترین سطح و درجه، درگیر رقابت های بسیاری خواهد بود.


نگاهی به ضریب سنی تک تک بازیکنان لیورپول در فصل ٢٣-٢٠٢٢

دروازه‌بانان

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست

اگر بر اساس کتاب راهنمای که در The Athletic وجود دارد، بازیکنان را در هر پست و دوران اوج آنها بررسی کنیم، در بخش دروازه بانان، لیورپول در تعادل کامل به سر می برد.
"آلیسون بکر"٢٩ ساله دروازه بان شماره یک لیورپول در ٢ اکتبر ٣٠ ساله می شود، بالطبع در آستانه خروج از سن "اوج" دروازه بانان است.
پشتیبان اصلی او کاهومین کلر Caoimhin Kelleher در سن ٢٣ سالگی هنوز چند سالی تا وارد شدن به آنچه تصور می‌شود دروازه‌بانان در بهترین سطح خود عمل می‌کنند، فرصت دارد.

چه تیمی یک نگهبان کهنه کار در دفتر خود ندارد؟، فقط در صورت نیاز، "آدریان" هست. او در سن ٣٥ سالگی از دروازه لیورپول در دیدار افتتاحیه حفاظت می کرد، و این تنها دومین حضور او در تیم اصلی در ١٨ ماه گذشته بود.
در بخش مراقبت و نگهبانی از دروازه، با حضور "جان اختربرگ" هلندی به عنوان مربی و راهنمای دروازه بانان، تعادل مناسب و روشنی میان جوانی و تجربه وجود دارد.

مدافعان

بر اساس داده ها، مدافعان میانی در بهترین فرم خود، بین ٢٥ سالگی و ماه های اولیه ٢٨ سالگی خود هستند. با ویرژیل فن‌دایک و جوئل ماتیپ، دو بازیکن ٣١ ساله در مقابل فولام بازی کردند. اگرچه ماتیپ در آن روز ٣٠ ساله بود و ٣ روز بعد سالروز تولدش بود. در واقع و بر روی کاغذ، لیورپول دو بازیکن در سنی که به نظر می رسد بهترین دوران مدافعین میانی محسوب می شود، در این پست ندارد.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست ویرژیل فن‌دایک؛ از سن با او صحبت نکنید!

اما کدام باشگاه هفته به هفته کسی مانند فن دایک را به بازی نخواهد گرفت؟ و آیا این را می توان در مورد ماتیپ هم گفت؟
به‌طور منظم و هفتگی، هنگام تماشای این دو و نمایش بازی آنها در بالاترین سطح، سن را می توان فقط یک عدد در نظر گرفت.
هیچ مدافع میانی در لیورپول وجود ندارد که در حال حاضر در اوج سنی یک مدافع باشد. با جو گومز و ناتانیل فیلیپس، کلوپ دو گزینه دارد ٢٥ ساله دارد و در آستانه ورود به سال های اوج یک مدافع.
ابراهیما کوناته که در اواخر ماه مه ٢٣ ساله شد، چند سالی است که به دوران اوج خود رسیده است. احتمالا زمانی که کاملاً جا افتاد، کوناته به‌طور حتم در کنار فن دایک، در جفت انتخابی اول کلوپ به جای ماتیپ خواهد بود.
لیورپول با مدافعین کناری از برکت بسیاری برخوردار است. ترنت الکساندر-آرنولد مدافع جناح راست که تعریف جدیدی از این پست ساخت از زمان ورود به تیم به عنوان یک بازیکن ١٨ ساله در فصل ١٧-٢٠١٦ در سطح فوق‌العاده بالایی ظاهر شده است. قابل توجه است که او هنوز وارد محدوده سنی اوج یک مدافع کناری نشده است. او تا چند ماه دیگر ٢٣ ساله می شود و یادمان باشد، زمان معمول وارد شدن به پنجره بهینگی و کارآمدی در این پست، ٢٤ ساله است.

همکار او در جناح مقابل، اندرو رابرتسون، ٢٨ ساله است و عموماً بازیکنان این پست در ٢٦ سالگی در دوران اوج خود قرار دارند، اما مانند بسیاری از اعضای دیگر لیورپول که به‌ظاهر دوران اوج خود را پشت سر گذاشته اند، کاپیتان اسکاتلند در این سن و سال هیچ نشانه ای از کندی نشان نمی دهد. رابرتسون فصل گذشته ٤٧ بار برای لیورپول بازی کرد و ١٥ پاس گل داد. "کوستاس تسیمیکاس" ٢٦ ساله، فصل دوم مثبت و خوبی در فوتبال انگلیس داشت و هنوز هم در سال‌های ابتدایی خود در پست چپ, پشتیبان رابرتسون است.
"کالوین رمزی" در ماه جون از آبردین اسکاتلند به لیورپول پیوست و در این فاصله ١٩ ساله شده است، در این فصل جانشین الکساندر-آرنولد در پست دفاع راست خواهد بود. رمزی نشانه دیگری از سیاست نقل و انتقالات لیورپول در سال های اخیر است، تمرکز بر بازیکنانی که هنوز وارد محدوده سنی خود نشده اند یا در آستانه ورود به اوج سنی خود هستند.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست نمودار بازیکنان تیم فعلی لیورپول در فصل ۲۳-۲۲ دوران اوج‌ هر بازیکن با نگاه به سن و پستی که بازی می کنند

مردان میانی

لیورپول دو بازیکن در اینجا دارد که هنوز به اوج خود نرسیده اند، کورتیس جونز ٢١ ساله و هاروی الیوت ١٩ ساله.
طبق داده های اشاره شده، هافبک ها دقیقا قبل از ٢٤ سالگی در بهترین حالت و فرم خود قرار دارند.
امضای قرارداد با "فابیو کاروالیو" نشانه دیگری از پیشگیری و کاهش میانگین سنی تیم لیورپول است. آینده نگری و حفاظت از تیم. کاروالیو که در ماه می از فولام آمد و در اواخر این ماه ٢٠ ساله خواهد شد،
یک هافبک تهاجمی است که هنوز چند سالی تا رسیدن به اوج عملکرد خود فاصله دارد، اما در مقایسه با سایر بازیکنان هم سن و سال خود به خوبی پیشرفت کرده است.

با این حال، اکثر مردان خط میانی لیورپول در حال حاضر دوران اوج خود را پشت سر گذاشته اند و ممکن است یکی از نگرانی های کلوپ باشد زیرا این فصل با جام جهانی در میانه فصل تغییرات بسیاری ایجاد خواهد کرد. تیاگو، جردن هندرسون و جیمز میلنر همگی حداقل یک سالی است که از سی سالگی گذر کرده‌اند.
میلنر یک مثال عالی از این دسته است. چگونه بازیکنان می توانند در صورت نگرش درست، تا حد امکان دوران بازیگری خود بسط و گسترش دهند. وقتی صحبت از طول عمر فوتبال به میان می آید، مثل هر چیز دیگری، همیشه درباره کریستیانو رونالدو ٣٧ ساله و لیونل مسی ٣٥ ساله صحبت می شود، به هر شکل میلنر ٣٧ ساله ژانویه آینده در کنار آنها خواهد بود.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست جیمز میلنر؛ جوانی کجایی که یادت به‌خیر!

رابین تورپ، مشاور علوم ورزشی و عملکرد و دانشمند ارشد سابق منچستریونایتد، می‌گوید: "روزی روزگاری، ما از سن به عنوان شاخصی برای اینکه چه کسی می‌تواند دوباره تمرین را آغاز کند و چه کسی به یک روز اضافی برای ریکاوری و بهبود نیاز دارد، استفاده می‌کردیم. بازیکنانی که در مربع ٣٢+ هستند به طور خودکار در گروه «بیایید یک روز اضافی برای بهبودی به آنها بدهیم» قرار می گرفتند. کاری که ما شروع به انجام آن کردیم این بود؛ از طریق ارزیابی‌های نوآورانه و نکات علمی پیچیده ورزشی، در روزهایی که در گذشته به بازیکنان می‌گفتیم به یک روز استراحت اضافی نیاز دارید، حالا با ارزیابی آگاهانه می گوییم: در واقع، شما برای رفتن آماده هستید، و در بسیاری موارد حتی یک روز تمرین اضافی تجویز می کنیم.
ما می‌خواهیم به تمرینات ادامه دهند، زیرا این باعث پیشرفت آنها به عنوان ورزشکار و فوتبالیست می‌شود. ما دیگر فقط به سن به عنوان تصمیم گیرنده اصلی نگاه نمی‌کنیم. تصمیم گیری ما مبتنی بر زمینه های علمی است از اینرو می‌توانیم سال‌های بیشتری را به چرخه زندگی حرفه ای یک ورزشکار وارد کنیم"

میلنر، با سابقه ترین بازیکن فعلی لیگ برتر اولین بازی خود را برای لیدز یونایتد در سن ۱۶ سالگی در سال ۲۰۰۲ انجام داد، کمتر از یک سال از قراردادش باقی مانده است. اما با توجه به شرایط بدنی و عزم کلی او، چه کسی از او برای ادامه بازی فراتر از این فصل جلوگیری می کند؟

نبی کیتا ۲۷ ساله و الکس چمبرلین ۲۹ ساله نیز در آخرین سال قرارداد خود هستند. علیرغم جوانی الیوت، کاروالیو و جونز، تغییر در میانه میدان کلوپ دور از ذهن به نظر نمی رسد.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیستپست اصلی هر بازیکن لیورپول در این فصل:
سفید؛ زیر قرارداد است
سبز؛ قرض گرفته شده
نارنجی؛ قرض گرفته شده
قرمز؛ بازیکنان جدید


مهاجمان
در منطقه حمله، لیورپول دارای لوئیز دیاز و دیوگو ژوتا ۲۵ ساله است که در دوران ابتدایی و آغاز خود هستند.
ژوتا در طی دو سال حضور در آنفیلد خود را تثبیت کرده است و اخیراً قراردادی پنج ساله بسته است. دیاز پس از پیوستن به لیورپول در ژانویه، لیگ را طوفانی آغاز کرد.
مانند بسیاری از بازیکنان باشگاه، بهترین این دو بازیکن با پیراهن قرمز معروف هنوز در راه است.

محمد صلاح که در ماه جون با دوران بیست سالگی خداحافظی کرد، به دنبال افزودن و شکستن رکوردهای بیشتری است که پیش از این در مرسی ساید به ثبت رسانده است.
آیا صلاح می تواند نمایش همیشگی خود را تمدید کند، حتی با وجود اینکه اکنون از اوج سن در پست خود گذشته است؟

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست

این دقیقا سخنان بری دراست Barry Drust، فیزیولوژیست و دکترای علوم ورزش در دانشگاه بیرمنگام است: «تا حد زیادی به فرد مربوط می‌شود، اگر مربیان، مردم و دوستداران فوتبال فکر می‌کنند بازیکن توانایی انجام مسئولیتی که باید را دارد، سقف سنی اهمیتی ندارد. فقط اجرای نقش و توانایی ایفای آن مهم است.
اگر فردی مانند صلاح را دارید، به همه چیزهایی فکر می کنید که برای عملکرد بهتر او لازم است و البته مدیریت و اعمال آن. سن فقط یکی از مواردی است که باید به آن توجه داشت.
"معرفی و حضور علوم ورزشی و داروهای پزشکی و ادغام تکنیک های پیشرفته، دانش و آگاهی ما را نسبت به نحوه هدایت و‌ مدیریت مسائل تغییر داده است. در نتیجه، بازیکنان و به‌طور کلی آدم ها، آگاهی بیشتری پیدا کرده اند و استراتژی های بهتری برای کنترل بدن خود دارند. این باعث می شود سن در برخی موارد و از بسیاری جهات کاملا نادیده گرفته شود."

«داروین نونئز» ستاره جدید ۲۳ ساله لیورپول در اولین بازی خود در لیگ برتر، زمانیکه از روی نیمکت مقابل فولام به زمین آمد نشان داد چگونه در این سن قادر است تاثیرگذار باشد، و نه فقط در چند سال آتی. در فصلی که انتظار می رود روبرتو فیرمینو در ۳۰ سالگی و در سال آخر قرارداد، با کاهش زمان بازی بیشتری روبرو باشد،‌ داروین نونئز گزینه بسیار هیجان انگیزی است.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست

از زمانی که کلوپ در اکتبر ۲۰۱۵ جانشین برندان راجرز شد، میانگین سنی تیم لیورپول در بیشتر موارد در هر فصل افزایش یافته است. میانگین سنی تیم لیورپول در لیگ برتر در دوران حضور یورگن کلوپ چنین است:

فصل میانگین سن
2015-16 25.2
2016-17 26.1
2017-18 25.6
2018-19 26.1
2019-20 26.6
2020-21 26.8
2021-22 27.7

البته این افزایش که در جدول بالا می بینید، لزوما نباید به عنوان یک چیز بد تلقی شود. لیورپول به طور مداوم بازیکنان زیر تا ۲۵ سال را به تیم اصلی و آکادمی خود اضافه می کند.
همچنین دارای گروه گسترده‌ای از کارشناسانی هستند که هر روز با تیم کار می‌کنند و بازیکنان را یک به یک تحت نظر دارند تا اطمینان حاصل کنند بدون توجه به سنشان در اوج فرم و عملکرد خود قرار دارند. روز به روز.

چگونه این کار انجام می شود؟
«دراست» به‌طور کلی در مورد باشگاه های لیگ برتر می گوید: «اکنون اطلاعات زیادی در مورد بازیکنان جمع آوری شده است. کارکنان زیادی در اطراف بازیکنان وجود دارند که قادر به تفسیر آن اطلاعات و انتقال و عرضه آن هستند. بخشی از آن اطلاعاتی در مورد استراتژی های بهبودی هرچه سریع تر مصدومیت، انواع تمرینات مورد نیاز بازیکن، و نوع تغذیه بازیکنان است. اطلاعات در مورد سابقه مصدومیت و پتانسیل آنچه ممکن است بازیکن را در معرض خطر آسیب بیشتری قرار دهد. همه و همه چیز. هرچه اطلاعات بیشتری داشته باشید، می توانید تصمیمات بهتری بگیرید و در نهایت، برنامه مناسب تری برای مراقبت از بازیکن طراحی و اجرا کنید. زمانیکه به هر باشگاه بزرگ لیگ برتر فکر می کنید، مطمئن باشید به عنوان گروه با آن ها رفتار نمی شود، بلکه هر بازیکن به عنوان یک فرد دیده می شود. شاید ۱۵، ۲۰ سال پیش از این اینطور نبود.»

کاری که در باشگاه‌های نخبه و برجسته و بزرگ در این دوران انجام می‌شود، تضمین می‌کند که فوتبالیست‌ها تا زمانی که می‌توانند به بازی ادامه دهند. قدرت ماهیچه ها و عضلات بیشتر شده است. در این بین قطعا لیورپول در حرکت می ماند و جلو می رود چنانچه بقیه تیم های درجه یک.

نقطه مشترک مسی،‌ رونالدو، بنزما و صلاح؛/ ژن برتر؛ چرا سن و سال دیگر در فوتبال ملاک نیست کریم بنزما؛ در آخرین هنرنمایی خود در ۳۴ سالگی در سوپر کاپ اروپا

ونگر فرانسوی سال ها پیش از این به ما گوشزد کرده بود. دیگر از موفقیت به اصطلاح پیرمردهای میدان تعجبی به خود راه نمی دهیم، تحسین می کنیم و تا جایی‌که دو پای آن ها قدرت حرکت دارد، خیره به آن ها می مانیم و لذت می بریم. توپ طلای امسال بنزمای فرانسوی که به‌زودی در آغوش خواهد گرفت تایید و گواه آن است، سن در ورزش و معیارهای آن حقیقتا تغییر کرده است، مثل هر چیز دیگری. تحول و تکامل، قانون بقاست.

امیرحسین صدر
۱۱ اگوست ۲۰۲۲

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس | قابی دیدنی از بازیگر زن پُرحاشیه در حرم امام رضا(ع)