یکی از دلایل شکست جبهه حق در هر سطحی، اختلاف و دودستگی است


یکی از دلایل شکست جبهه حق در هر سطحی، اختلاف و دودستگی است

تاکید چند باره بر واژه هایی مانند وحدت، ‌امت و اخوت نشان دهنده تمرکز و توجه آموزه های قرآن کریم به زندگی اجتماعی انسان و ملت های مسلمان و در معنای ویژه آن توجه به زندگی مسلمانان است.

یکی از دلایل شکست جبهه حق در هر سطحی، اختلاف و دودستگی است
دکتر نور محمد خالد اندیشمند نیجریه ای در گفتگو با تقریب به توجه قرآن به امر وحدت اشاره داشت و گفت: دین اسلام با آموزه های خود مبنی بر جستجوی علم و پرهیز از تعصبات قومی، مذهبی و همزیستی با اهل کتاب، اشتباهات و زنجیرهایی را که به تعبیر قرآن مردم را در صدر اسلام رها کرد زمینه را برای ارتقای یک تمدن بزرگ و وسیع به وجود آورد.

وی ادامه داد: اختلافات و جدال های مذهبی و طایفه‌ای میان امت های مختلف، جامعه اسلامی را دچار تنش های اجتماعی و سیاسی می کند و همین امر علاوه بر اینکه سبب عقب ماندگی جوامع اسلامی می شود به تضعیف و نابودی دین اسلام هم می انجامد و مسلمانان را از دستیابی به اهداف و آرمان های متعالی خویش بازمی‌دارد.

او در ادامه بیان داشت: دین اسلام با تاثیر از آیات قرآنی و روایات بزرگان دینی، بر اقامه عدل و قسط در جامعه انسانی تاکید می کند و هدف از بعثت انبیا را نیز کمک به ایجاد عدالت اجتماعی و وحدت می‌داند و بر عدالت‌ خواهی در همه زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی اصرار دارد. به عنوان مثال قرآن کریم دلیل تشکیل حکومت ها و بعثت انبیا را برپاکردن قسط و عدل و حل اختلافات گوناگون بین مردم دانسته است.

دکتر نور محمد خالد همچنین ادامه داد: پیروزی و توسعه اسلام در سالهای اولیه بعثت پیامبر بزرگ اسلام، در نتیجه ایجاد همدلی و اتحاد مسلمانان بود. همین وحدت سبب پیروزی و قدرت گرفتن مسلمانان می شود. چنان که اگر در جبهه حق، اختلاف به وجود آید و در جبهه باطل وحدت حاصل شود، بدون تردید پیروزی متعلق به اهل باطل خواهد بود، بنابراین یکی از دلایل شکست جبهه حق در هر سطحی، اختلاف و دودستگی است. هر امر به حقی با اختلاف و دودستگی، از بین می رود و باطل با همدلی و وحدت قوی و نیرومند می‌گردد.

او در نهایت تصریح کرد: بخش های مهمی از کتاب الهی به مفاهیم اجتماعی و سیاسی اختصاص یافته است. تاکید چند باره بر واژه هایی مانند وحدت، ‌امت و اخوت نشان دهنده تمرکز و توجه آموزه های قرآن کریم به زندگی اجتماعی انسان و ملت های مسلمان و در معنای ویژه آن توجه به زندگی مسلمانان است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد