گارو چسیت و روش صحیح استفاده از آن چگونه است؟


برای انجام بیشتر آزمایش ها بر روی انسان و برای اطلاع از وضعیت سلامتی و بیماری های احتمالی افراد، نیاز به خون های سیاهرگی است.یک گارو یا تورنیکه (tourniquet) برای کمک به یافتن ورید و آسان شدن خونگیری استفاده می شود.با استفاده از این وسیله مسیر خون...

برای انجام بیشتر آزمایش ها بر روی انسان و برای اطلاع از وضعیت سلامتی و بیماری های احتمالی افراد، نیاز به خون های سیاهرگی است.

یک گارو یا تورنیکه (tourniquet) برای کمک به یافتن ورید و آسان شدن خونگیری استفاده می شود.

با استفاده از این وسیله مسیر خون در رگ ها بسته شده، خون غلیظ تر می شود و خونگیری آسان تر انجام می شود.

گارو یا تورنیکه با فشار روی پوست، موقتاً از جریان خون جلوگیری می کند.

گارو چسیت و روش صحیح استفاده از آن چگونه است؟

گارو چسیت و روش صحیح استفاده از آن چگونه است؟گارو چیست؟کاربرد گارو یا تورنیکه در پزشکی چیست؟انواع گارو کدامند؟استفاده صحیح از گارو چگونه است؟نکات مهم در استفاده از گارو خونگیرینکات مهم در خرید گارو

گارو چیست؟

به احتمال زیاد هنگام نمونه گیری برای آزمایش خون وسیله ای همانند تسمه یا نواری را دیده اید که مسئول خونگیری آن را کمی بالاتر از بازوی شما می بندد، این وسیله همان گارو یا تورنیکه می باشد.
به تورنیکه رگ بند یا شریان بند هم می گویند که هدف از بستن آن روی عضو خونگیری ممانعت از عبور جریان خون است.
گارو یا تورنیکه با فشار روی پوست موقتاً از جریان خون جلوگیری نموده و به یافتن ورید مورد نظر و آسان شدن فرایند خونگیری کمک فراوانی می کند.

کاربرد گارو یا تورنیکه در پزشکی چیست؟

در مواقعی که پرستار نیاز به گرفتن نمونه خون دارد یا جهت قطع خونریزی در عضوی از بدن از وسیله ای به نام گارو یا تورنیکه استفاده می شود.
تورنیکه همان کشی است که به هنگام خونگیری معمولا در قسمتی بالاتر از بازو بسته می شود تا ورید برجسته شود و عملیات خونگیری به راحتی صورت گیرد.
مکانیزم عملکرد گارو ثابت نگه داشتن رگ و برجسته نمودن آن جهت آسان شدن فرایند نمونه گیری از خون است. از گارو در موارد زیر استفاده می شود:

گارو چسیت و روش صحیح استفاده از آن چگونه است؟

گارو چسیت و روش صحیح استفاده از آن چگونه است؟بخش نمونه برداری خون در آزمایشگاه هابخش های جراحیکلینیک هااورژانس

انواع گارو کدامند؟

این روزها شرکت های تولید کننده محصولات لوازم پزشکی سعی بر آن دارند که محصولاتی با کیفیت بالا تولید کنند که یکی از آن ها گارو جهت خونگیری هستند.
در گذشته تنها انواع لاتکس و پلاستیکی آن ها موجود بود که در برخی موارد سبب حساسیت روی پوست دست در ناحیه بسته شده می شد اما امروزه شاهد اشکال غیر لاتکس آن ها هستیم.
علاوه بر آن گاروها در سایز های متفاوتی تولید شده به عنوان مثال سایز این وسیله برای کودکان و نوزادان با افراد بزرگسال متفاوت است.
محصولات امروزی با مواد ضد حساسیت، مناسب و سازگار برای بستن روی پوست تولید شده اند.

برای خرید مناسب ترین و با کیفیت ترین گارو، با متخصصان پایگاه سلامت دکترمهندس در ارتباط باشید.

استفاده صحیح از گارو چگونه است؟

طراحی گارو به شکلی است که مسئول خونگیری بتواند آن را با یک دست به راحتی ببندد.

در پایان کار یعنی پس از پیدا کردن ورید مورد نظر و شروع به عملیات خونگیری تنها با فشردن یک دکمه اقدام به باز کردن آن کند.

توجه داشته باشید دقت در میزان سفت کردن تورنیکه بسیار مهم است چرا که فشار بیش از اندازه توسط کش روی کیفیت خون حاصل از نمونه گیری اثر نامطلوبی می گذارد.

برای انجام عملیات بستن تورنیکه بهتر است مراحل زیر را با دقت انجام دهید:

قبل از بستن تورنیکه بیمار روی صندلی بنشیند و سپس دست مشت کرده خود را روی دسته صندلی نمونه برداری قرار دهد به طوری که بازو تا مچ دست در یک امتداد خط مستقیم از هم قرار بگیرد. این کار به برجسته شدن وریدها کمک زیادی می کند.

در مرحله بعدی باید مسئول نمونه گیری اقدام به بستن تورنیکه به صورت استاندارد کند.

زمان مناسب برای شل کردن نوار تورنیکه بعد از ورود سوزن به داخل رگ و قبل از شروع عملیات خونگیری است.

گارو چسیت و روش صحیح استفاده از آن چگونه است؟

گارو چسیت و روش صحیح استفاده از آن چگونه است؟

در صورت بستن تورنیکه و عدم موفقیت در پیدا کردن ورید جهت نمونه برداری توصیه می شود تورنیکه را باز کرده و پس از 2 دقیقه برای بار دوم مجددا روی بازوی بیمار ببندید.

نکات مهم در استفاده از گارو خونگیری

یکی از مهم ترین نکات در استفاده از گارو خونگیری، هنگام باز کردن آن است. که معمولا به آن توجه خاصی نمی شود. تورنیکه را باید به صورت اصولی و کاملا تدریجی باز کنید. نه با سرعت و یک دفعه ای.گارو خونگیری را با فاصله 10 تا 15 سانتی متری از محل خونگیری ببندید.اگر تورنیکه ها در خونگیری سفت تر از حد مجاز بسته شود، به دلیل فشاری که بر روی رگ ها و خون درون آنها وارد می کنند ممکن است نتایج را به درستی نشان ندهند و موجب مشکلاتی در رگ های عصبی افراد شوند.از گارو فقط در ابتدای خونگیری استفاده کنید. اگر آن را در تمام مدت خون گیری ببندید، می تواند موجب ایجاد همولیز شود.

نکات مهم در خرید گارو

در هنگام تهیه این شریان بند ها حتما از کیفیت مناسب آنها مطمئن شوید. و همچنین از سلامت و عدم فاسد بودن کش و درجه بندی آن اطمینان کامل پیدا کنید.زمانی که گارو خونگیری برداشته شد باید گردش خون بیمار کنترل شود.در زمان خرید تورنیکه به جنس و کیفیت آن دقت کنید. همچنین سلامت و عدم فاسد بودن محصول باید مورد توجه باشد.در جراحی اطفال میزان فشار کمتر از بزرگسالان است.بعد از باز کردن گارو، گردش خون بیمار را چک کنید.میزان فشار مناسب گارو برای بیمار باید در پرونده پزشکی ثبت شود.هنگام خونگیری وریدی و به محض برقراری جریان خون تورنیکت باید شل شود و حداکثر زمان استفاده از تورنیکت برای انسداد عروق 60 ثانیه است.تخلیه هوای تورنیکت باید به تدریج انجام شود.

کلام آخر

پیشرفت در صنعت محصولات پزشکی سبب آسان تر شدن کارها در این شاخه از علم شده است. به عنوان مثال هم اکنون گاروهای استانداردی در بازار آمده است که علاوه بر سادگی در فرایند پیدا کردن رگ، کمترین میزان اسیدوز را در ناحیه بسته شده به همراه دارد.
در ضمن این بازوبندها را می توان به راحتی با مواد ضد حساسیت و فاقد لاتکس در بازار پیدا کرد. این شکل از گاروها سبب می شود تا پوست افراد به خصوص کودکان به هنگام نمونه گیری از خون آزرده نشود.

امتیاز به مطلب post

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس