اشتغالزایی«هیئت بنی فاطمه» با راه اندازی کارگاه تولید و توزیع قالی بافی/ محرومیت زدایی از ویژگی های مهم «هیئت بنی فاطمه»


اشتغالزایی«هیئت بنی فاطمه»  با راه اندازی کارگاه تولید و توزیع قالی بافی/ محرومیت زدایی از ویژگی های مهم «هیئت بنی فاطمه»

ولایی از راه اندازی کارگاه تولید و توزیع قالی بافی در هیئت بنی فاطمه خبر داد و گفت: در حال بررسی و شناخت نقاط ضعف و کمبودهای تولید کنندگان و فروشندگان فرش هستیم تا از این طریق بتوانیم یه سری تسهیلات و وام برای آنها فراهم تا بدون دغدغه فعالیت کنند.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «هیأت»، گروهی اجتماعی با سابقة تاریخی مشخص و تجمعی از افراد است که به منظور زنده‌ نگه ‌داشتن یاد و خاطرة مناسبت های مذهبی(اعیاد، ایام ولادت و شهادت ائمه) با محوریت واقعة کربلا و قیام امام‌حسین(علیه‌السلام) و بر اساس ساختار دوگانه‌ی «واعظ» (سخنران، آخوند) و «ذاکر» (مداح، روضه خوان) تشکیل می شود و اعضا، از طریق روش هایی معمول و آدابی به سوگواری یا شادمانی می‌پردازند. شرکت در هیأت، اختیاری، و بر اساس اعتقاد و باور درونی است. «هیأت» را می‌توان «یک گروه اجتماعی» نیز تلقی کرد که از هر چهار ویژگی لازم گروه اجتماعی یعنی هدف مشترک، فعالیت مشترک، کنش متقابل و احساس تعلق خاطر برخوردار است.در واقع به تعبیر امروزی تر، هیئات مذهبی، سازمانهای غیر دولتی خودجوش و کاملاً مردمی اند که مبتنی بر باورها و اعتقادات ناب دینی مردم شکل می گیرند، اما کارکردی فراتر از یک تجمع دینی ساده می یابند.لذا در این خصوص با «احمد ولایی»، خادم هیئت بنی فاطمه اصفهان گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

امسال برنامه های ماه محرم هیئت بنی فاطمه چیست و با چه رویکردی برنامه های خود را دنبال می کنید؟

هیئت بنی فاطمه سال 1295 تاسیس شده است. این هیئت یکی از نخستین هیئات کشور بوده است.خوشبختانه ما برنامه های خوب و ویژه ای برای مناسبت های مختلف در طول سال از جمله محرم داریم. در ماه مبارک رمضان حدود 1100 افطاری برای محرومان داشتیم و همچنین در عید قربان نیز حدود 180 گوسفند قربانی و بین نیازمندان توزیع کردیم. در ایام نوروز هم چهار شب در میدان امام چشن بزرگی گرفتیم که حجت الاسلام صدیقی، حجت الاسلام میر لوحی و آقای افتخاری (خواننده) نیز در این جشن حضور داشتند. اکنون هم درگیر ماه محرم هستیم ،شبانه برای حدود دو هزار تا دو هزار و 500 خانم در مسجد آقا نور سخنرانی، مداحی و پذیرایی داریم. همچنین برای آقایان نیز برنامه های خاصی با پذیرایی در نظر گرفتیم. در روز عاشورا و تاسوعا هم برنامه های خاص خود را داریم.

با توجه به اینکه مقام معظم رهبری تاکید زیادی بر جهاد تبیین و فرزندآوری داشتند آیا شما در هیئت بنی فاطمه برنامه ای در این خصوص دارید؟

در مجموع محور برنامه ها و سخنرانی های ما در ماه محرم جهاد تبیین ، فرزند آوری و بررسی مسایل خانوادگی است و با توجه به اینکه هیئت بنی فاطمه شبانه به سه هزارو 500 نفر غذا می دهد لذا هدف تبیین و روشنگری خانواده ها در این زمینه ها می باشد به گونه ای که از شب ششم به بعد سخنران مربوطه در خصوص جهاد تبیین برای آقایان صحبت می کند.

اشتغالزایی«هیئت بنی فاطمه»  با راه اندازی کارگاه تولید و توزیع قالی بافی/ محرومیت زدایی از ویژگی های مهم «هیئت بنی فاطمه»

استقبال جوانان از برنامه های و هیئت شما چگونه بوده و تا چه اندازه توانستید در جذب جوانان موفق باشید؟

خوشبختانه استقبال جوانان بسیار خوب است و در طول راه اندازی هیئت بنی فاطمه جوانان زیادی جذب برنامه های دینی و مذهبی هیئت ما شدند.

آیا شما در خصوص فعالیت های اقتصادی و کارآفرینی هم برنامه ویژه ای در هیئت بنی فاطمه دارید؟

من مدیر شبکه ملی فرش ایران شدم، ما اکنون در حال بررسی و شناخت نقاط ضعف و کمبودهای تولید کنندگان و فروشندگان فرش هستیم تا از این طریق بتوانیم یه سری تسهیلات و وام برای آنها فراهم کنیم تا بتوانند بدون هیچ دغدغه ای به فعالیت خود ادامه دهند، همچنین اقداماتی هم برای بیمه قالی بافان انجام دادیم. آماری هم فعلا از تولیدکنندگان فرش نداریم .

از نظر شما هیئت بنی فاطمه چه ویژگی خاصی دارد که این هیئت را از سایر هیئات متمایز می کند؟

همبستگی یکی از ویژگی های مهم هیئت بنی فاطمه است. با توجه به اینکه از بحران کرونا تاکنون بیشتر هیئات تعطیل بودند ولی هیئت بنی فاطمه همچنان فعال بوده و در زمینه های مذهبی، اقتصادی و محرومیت زدایی برنامه های ویژه ای داشته است. از جمله برنامه های اقتصادی ما در این زمان تولید ماسک، تولید ژل ضد عفونی کننده و توزیع بسته های معیشتی بین نیازمندان و محرومان جامعه بود.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بیانیه نتانیاهو علیه ایران