مکش شدید مواد شیمیایی به درون اتمسفر


در یک تحقیق جدید که با هدایت محققان آمریکایی و با مشارکت دانشمندانی از نقاط مختلف جهان در حال انجام است، نتایج مکش مواد شیمیایی به داخل جو توسط پدیده یا طوفان مونسون بر تغییرات اقلیمی، قابل توجه اعلام شده...

مکش شدید مواد شیمیایی به درون اتمسفر

در یک تحقیق جدید که با هدایت محققان آمریکایی و با مشارکت دانشمندانی از نقاط مختلف جهان در حال انجام است، نتایج مکش مواد شیمیایی به داخل جو توسط پدیده یا طوفان مونسون بر تغییرات اقلیمی، قابل توجه اعلام شده اند.

به گزارش سیناپرس، در حالی که باران‌های موسمی آسیایی یا پدیده مونسون، برای اقتصاد کشاورزی این منطقه وسیع، حیاتی هستند، اما نتایج مطالعات جدید نشان می دهند که آلاینده‌های شیمیایی که طی این پدیده به درون اتمسفر بالایی کشیده شده و جذب می‌شوند، روند تغییرات آب و هوایی را تسریع خواهند کرد.

علم شیمی اتمسفر، مطالعه اجزای اتمسفر سیاره ای زمین است که شامل تروپوسفر – نزدیک ترین لایه جو به زمین - استراتوسفر و سایر لایه های فوقانی جو است.

با توجه به بروز پدیده آب و هوایی مونسون، پروژه ای با هدایت مرکز ملی تحقیقات جوی ایالات متحده و با همراهی سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) در حال انجام است که به پروژه ACCLIP یا بررسی تاثیر شیمیایی و آب و هوایی موسمی تابستانی آسیا معروف است. این پروژه در حال بررسی چگونگی تاثیر انتشار گازها و آئروسل ها بر شیمی اتمسفر و تغییرات آب و هوای جهانی است.

به گفته این محققان، در دهه‌های اخیر، ماهواره‌ها نشان داده‌اند که پدیده مونسون یا اصطلاحا موسمی، لایه مشخصی از مواد شیمیایی را در حدود 16 کیلومتری زمین ایجاد می‌کند، اما ما اطلاعات کمی در مورد ترکیب و تکامل آن داریم. به گزارش سیناپرس، پروژه ACCLIP این فرصت را به ما می دهد تا از آنچه در آنجا است نمونه برداری کنیم و اثرات آن را بر آب و هوا بررسی نماییم.

این پروژه شامل دانشمندانی از کره، ژاپن، ایتالیا و آلمان است که بر گردش قدرتمند پدیده موسمی تمرکز خواهند کرد و از آلاینده‌های شیمیایی که به سمت بالا به اتمسفر بالاتر کشیده می‌شوند، نمونه‌برداری می‌کنند، جایی که به طرق مختلف بر بارندگی ها در آسیا تأثیر می‌گذارند و بدون شک تاثیرات مهمی بر بروز سیل و همچنین خشکسالی در این منطقه مهم جهان دارند.

به گزارش سیناپرس، محققان با استفاده از هواپیماهای مستقر در پایگاه هوایی ایالات متحده در کره جنوبی، در مناطقی با بدترین کیفیت هوا - که اتفاقاً محل وقوع بادهای موسمی آسیایی است - پرواز خواهند کرد.

دانشمندان بر این باورند که در حالی که باران به سمت پایین می‌بارد، طیف گسترده‌ای از آلاینده‌های شیمیایی توسط سیستم‌های بادی به اتمسفر فوقانی مکیده می‌شوند و واکنش‌های آن ها با یکدیگر با تغییرات آب و هوایی مرتبط خواهند بود.به گزارش سیناپرس، هوای بلند شده به سوی جو، حاوی مواد شیمیایی و آئروسل‌های مختلفی است که توسط صنعت، کشاورزی، انتشار وسایل نقلیه و سایر فعالیت‌های مرتبط با انسان، همراه با فرآیندهای بیولوژیکی طبیعی تولید می‌شوند.

این تحقیق ارزشمند بین المللی که گزارش فنی آن در SciDev.Net’s Asia Pacific منتشر شده است، نقش مهمی در شناسایی بهتر پدیده موسمی یا مونسون بر تغییرات آب و هوایی خواهد داشت.

ترجمه: محمدرضا دلفیه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...