آیا سیگار باعث رفع خستگی، افزایش تمرکز و کاهش استرس می شود؟ + فیلم


آیا سیگار باعث رفع خستگی، افزایش تمرکز و کاهش استرس می شود؟ + فیلم

رکنا: بسیاری از افراد سیگاری معتقدند که سیگار کشیدن می تواند خستگی ذهنی آنها را برطرف کند، تمرکزشان را در انجام کارهای روزمره و امور شغلی افزایش دهد و موجب کاهش استرس و عصبانیت در طول روز آنها شود؛ اما آیا این اظهارات جنبه علمی دارد یا صرفا نوعی...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، سیگار کشیدن برای افراد سیگاری عادتی است که معمولا لحظات بسیاری از زندگی روزمره آنها را به خود اختصاص می دهد؛ به نحوی که سیگاری ها معمولا صبح بعد از بیدار شدن از خواب یا بعد از صرف صبحانه، در طول روز بعد از خوردن نهار، شام، میان وعده و سایر وعده های غذایی، در زمان های مختلف وقتی که اصلاحا می خواهند خستگی در کنند، زمانی که از محل کار خارج می شوند، پیش از رفتن به رخت خواب، در هنگام رانندگی، پیش یا پس از سوار شدن به مترو، تاکسی و اتوبوس، هنگامی که عصبانی می شوند یا حتی زمانی که خوشحال هستند، خودشان را ملزم می دانند که یک نخ سیگار بکشند.

در بسیاری از موارد نیز سیگاری ها با توجیه این که سیگار کشیدن موجب افزایش تمرکز آنها برای انجام امور شغلی یا کارهای روزمره می شود، خستگی ذهنی آنها را رفع می کند و در مواقع عصبانیت و ناراحتی به آنها آرامش می دهد، سیگار خود را روشن می کنند. در چنین شرایطی سوال مهم این است که آیا واقعا سیگار کشیدن برای افراد سیگاری منجر به افزایش تمرکز، رفع خستگی یا کاهش عصبانیت و استرس می شود یا همه این موارد، القائات ذهنی افراد سیگاری برای سیگار کشیدن بیشتر است؟

این سوال را از دکتر منوچهر منصوری، متخصص ایمونولوژی و عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران پرسیدیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: معمولا افراد سیگاری اولین نخ سیگار در طول زندگی خود را برای لذت بردن و تفریح روشن می کنند و فکر نمی کنند که قرار است سیگار کشیدن برایشان به یک عادت همیشگی تبدیل شود. به عبارت دیگر، افرادی که اولین نخ سیگار را روشن می کنند، فکر می کنند که همیشه صرفا به صورت تفریحی سیگار خواهند کشید و این در حالی است که تقریبا در همه موارد، سیگار کشیدن رفته رفته به یک عادت مضر برای سیگاری ها تبدیل می شود که این افراد از نظر ذهنی و نه علمی به تکرار آن نیاز دارند.

وی افزود: سیگاری ها معمولا توجیهاتی را برای تکرار این عادت مضر خود استفاده می کنند که هیچ گونه پایه علمی ندارد، بلکه فقط نوعی القائات ذهنی است؛ به طور مثال، سیگاری ها معتقدند که سیگار کشیدن باعث رفع خستگی و افزایش تمرکز آنها می شود یا عصبانیت و استرس آنها را کاهش می دهد. اما هیچ کدام از این مزایایی که افراد سیگاری برای سیگار کشیدن خود برمی‌شمارند، مبنای علمی ندارد و در هیچ مقاله معتبری در سطح جهان تایید نشده است.

قدرت اراده، مهمترین ابزار ترک سیگار

منصوری با بیان این که تمام توجیهات سیگاری ها برای سیگار کشیدن صرفا القائات ذهنی است، عنوان کرد: وقتی با افراد سیگاری درباره علل تداوم سیگار کشیدن آنها صحبت می کنیم، عمدتا از توجیهاتی استفاده می کنند که از نظر علمی رد می شود. زمانی هم که ما برای افراد سیگاری استدلال می کنیم که دلایل آنها برای سیگار کشیدن صرفا ذهنی است و مبنای علمی ندارد، تقریبا همه سیگاری ها متفق القول اذعان می کنند که سیگار کشیدن برایشان صرفا به یک عادت ذهنی تبدیل شده است که توانایی ترک کردن آن را ندارند.

عضو هیات مدیره جمعیت مبارزه با دخانیات ادامه داد: تقریبا همه سیگاری خا خودشان به این نکته اعتراف می کنند که سیگار کشیدن یک عادت مضر است و اگر بتوانند سیگار را ترک کنند، سلامتشان بیشتر حفظ خواهد شد، اما متاسفانه ترک سیگار برای همه افراد سیگاری به شدت دشوار است. سیگار کشیدن از جمله معدود مواردی است که دارا و ندار نمی شناسد و افراد غنی معمولا برای افزایش لذت و افراد فقیر برای فراموش کردن محرومیت های خود، سیگار می کشند.

این متخصص ایمونولوژی تاکید کرد: قدرت اداره مهمترین ابزاری است که افراد سیگاری با استفاده از آن می توانند سیگار را ترک کنند. تا زمانی هم که افراد نتوانند اراده خود را بیدار کنند، انگیزه ترک سیگار در آنها پیدا نخواهد شد. به همین دلیل است که متاسفانه برخی افراد با وجود ابتلا به بیماری های مختلف و با وجود این که از مضرات شدید سیگار کشیدن آگاهی دارند، همچنان نمی توانند سیگار را ترک کنند، چون اراده کافی برای انجام این کار ندارند و حاضرند از هر گونه توجیه غیرعلمی برای ادامه سیگار کشیدن خود استفاده کنند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه انسان موجودی توجیه گر و خودفریب است و تا زمانی که افراد سیگاری این خصلت ها را از خود دور نکنند و اراده شان را قوی نکنند، نمی توانند سیگار را ترک کنند؛ زیرا ترک سیگار جز با استفاده از قدرت اراده ممکن نیست و تمام روش هایی هم که برای ترک سیگار بیان می شود، اگر با چاشنی اراده همراه نباشد، به ثمر نخواهد نشست.

محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری

حجم ویدیو: 108.41M | مدت زمان ویدیو: 00:06:19

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد