ابربدهکاران و وام‌های کلان


 ابربدهکاران و وام‌های کلان

مصطفی قمری‌وفا، مدیرکل روابط‌عمومی بانک مرکزی گفت: طبق تأکید رئیس‌کل بانک مرکزی و براساس تعاریفی که در سامانه سمات بانک مرکزی انجام شده است، افراد متخلف(بدهکاران کلان) دیگر نمی‌توانند تسهیلات جدیدی دریافت کنند.

به گزارش بنکر (Bankerاو افزود: بانک مرکزی با بانک‌هایی که طی سالیان گذشته در موضوع بدهکاران کلان، بیش از حد به اشخاص مرتبط خود وام داده‌اند برخورد و آنان را هم به هیأت انتظامی بانک‌ها معرفی می‌کند.

تلاش بانک مرکزی برای ایجاد سد در برابر ابربدهکاران بانک‌ها با هدف گرفتن تسهیلات و همچنین برخورد انتظامی با بانکداران متخلف در پرونده وام‌های بزرگ غیرجاری به‌عنوان 2اقدام اجرایی و نظارتی قابل دفاع است اما بدیهی است تا زمانی که نظارت بانک مرکزی بر وضعیت اعتباردهی و وام‌دهی به اشخاص محدود به ابزارهای موجود باشد، نمی‌توان انتظار معجزه داشت.

مهم این است که رابطه دولت با بانک مرکزی و بانک‌ها، رابطه بانک‌ها با بانک مرکزی و همچنین رابطه با صاحبان سهام و اشخاص مرتبط با ارکان مدیریتی بانک‌ها شفاف شود و براساس استانداردهای بین‌المللی، ریسک اعتباری در بانک‌ها به‌صورت جدی سنجیده شود تا هزینه نکول یا عدم‌بازگشت تسهیلات پرداختی به قدری افزایش یابد که دیگر ارکان بانک‌ها قدرت و جسارت تخلف نداشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس عجیبی که منوچهر هادی از دخترش موقع سال تحویل رو کرد+ عکس