بلومبرگ: کمبود سس گوجه‌فرنگی و کچاپ در آمریکا به دلیل خشکسالی و هزینه بالای سوخت


بلومبرگ: کمبود سس گوجه‌فرنگی و کچاپ در آمریکا به دلیل خشکسالی و هزینه بالای سوخت

پیش بینی ‌می‌شود خشکسالی، هزینه بالای سوخت و قیمت بالای کود موجب شود که مردم آمریکا از خوردن سس گوجه فرنگی محروم شوند.

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از بلومبرگ، افزایش قیمت سوخت و کود در آمریکا همگام با خشکسالی شدید به احتمال زیاد به کاهش قابل تولید گوجه فرنگی و بالا رفتن قیمت سس گوجه‌ و کچاپ در این کشور منجر خواهد شد.

کمبود آب ناشی از خشکسالی روی تولید گوجه فرنگی در کالیفرنیا که 25 درصد کل گوجه فرنگی تولید شده برای فرآوری در جهان را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تامین می‌کند، تأثیر منفی گذاشته است.

قیمت سس گوجه‌فرنگی و کچاپ در آمریکا همین حالا افزایش شدیدی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ثبت رسانده و حتی رشد آن از نرخ تورم در این کشور که در بالاترین میزان 40 سال گذشته قرار دارد، بیشتر بوده است.

گفته می‌شود؛ قیمت رب گوجه شرکت اینگومار در آمریکا که یکی از اصلی‌ترین تامین کنندگان گوجه فرنگی فرآروی شده برای برندهای بزرگ آمریکایی است 80 درصد افزایش یافته است.

مایک مونتنا، دبیر انجمن گوجه کاران کالیفرنیا می‌گوید: در حال حاضر پرورش گوجه فرنگی واقعا سخت است. از یک طرف شما با مشکلات ناشی از خشکسالی روبرو هستید زیرا به خاطر نبود آب کافی نمی‌توانیم همه زمین خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ زیر کشت ببریم و از سوی دیگر با تورم در حوزه کشاورزی مواجه هستیم و قیمت سوخت و کود سر به فلک کشیده است.

به طور کلی طی 6 سال گذشته شاهد کاهش تولید گوجه فرنگی در کالیفرنیا بودیم و کارشناسان می‌گویند امسال هم این اتفاق تکرار خواهد شد.

‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌وزارت کشاورزی آمریکا پیش‌بینی کرده که برداشت گوجه فرنگی در این کشور برای سال جاری به 11.7 میلیون تن کاهش خواهد یافت، اما کارشناسان می‌گویند ممکن است برداشت امسال حتی کمتر از این میزان باشد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد