بدهی 900 میلیارد تومانی بنیاد شهید به بیمه دی/ 195 هزار جانباز مشمول کمک معیشت هستند


بدهی 900 میلیارد تومانی بنیاد شهید به بیمه دی/ 195 هزار جانباز مشمول کمک معیشت هستند

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید گفت: ۱۹۵ هزار نفر از جانبازان مشمول دریافت کمک معیشت هستند. مبلغ این کمک معیشت دو میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بود که امسال به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تومان رسید که واقعا کم است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، طاهر موهبتی، معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران صبح امروز، یکشنبه 23 مرداد ماه 1401 در نشستی با خبرنگاران که در محل هتل هویزه برگزار شد، گفت: بخش قابل توجهی از احکام قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران عملیاتی نشده و یا ناقص عملیاتی شده است. 126 هزار میلیارد تومان اعتبار برای اجرای این قانون داشتیم که با توجه به افزایش معیشت و مستمری که به طور میانگین 50 درصد هزینه‌ها را افزایش داده حدود 210 هزار میلیارد اعتبار نیاز داریم. تا پارسال بودجه 31 هزار میلیارد بود و امسال 70 هزار میلیارد شده است. وضعیت بهتر شده اما با این حال 16 هزار میلیارد بدهی ثبت شده داریم.

وی افزود: حقوق خانواده شهدا سه میلیون و 300هزار تومان بود که رشد یافت و شد پنج میلیون و 300 هزار تومان که هنور کافی نیست. همین مبلغ را نیز سازمان برنامه و بودجه نمی‌دهد. امروز بیش از 48 میلیارد ماهیانه کسری پیدا می‌کنیم. 195 هزار نفر از جانبازان مشمول دریافت کمک معیشت هستند. مبلغ این کمک معیشت دو میلیون و 200 هزار تومان بود که امسال سه میلیون و 600 هزار تومان می‌گیرند و واقعا کم است. این مبلغ به جانبازان فاقد شغل و درآمد پرداخت می‌شود.

معاون بنیاد شهید ادامه داد: گروه‌هایی از ایثارگران از دهک یک و دو سه وجود دارند که اعتبارات نمی‌گیرند. با توجه به سقف بسته اعتبارات یا ما باید دهک‌های بالا را حذف کنیم و به دهک‌های پایین بدهیم که این کار حتما عوارضی دارد. یا روش دیگری به کار ببندیم.

موهبتی با اشاره به وضعیت پرداختی‌ها به والدین شهدا گفت: 70 درصد والدین شهدا بالای 80 سال سن دارند. 91 درصد بالای 60 سال هستند. وقتی سن بالا می‌رود نیاز‌ها متفاوت می‌شود که همین اتفاق در جانبازان و همسران جانباز نیز می‌افتد. حق پرستاری در قانون داریم که به بیش از 60 هزار تن از والدین شهدا پرداخت می‌شود در حالی که جمعیت آنان بالای 100 هزار نفر است. در قانون آمده براساس حداقل قانون کار مبالغ را پرداخت کنیم اما هنوز اعلام نکردیم این مبلغ چقدر است.

معاون توسعه مدیریت، منابع و برنامه‌ریزی بنیاد شهید و امور ایثارگران با اشاره به این‌که قانون می‌گوید 100 درصد هزینه‌های درمانی ایثارگران باید پرداخت شود، گفت: ما موضوع را در قالب بیمه تکمیلی آوردیم و سرانه تعریف کردیم. مبلغی که از منابع عمومی تامین می‌شود 207 هزار تومان است. در صورتی که پرداختی ما 240 هزار تومان است و در مناقصه 350 هزار تومان تعیین شده. این‌گونه ما 3 هزار میلیارد تومان ماهانه کسری داریم. بنیاد 900 میلیارد تومان بابت سنوات گذشته به بیمه دی بدهکار است. با این شرایط نمی‌شود معجزه کرد.

وی در پایان با اشاره به نظارت بر نحوه کار در استان‌ها گفت: گروهی در استان انتصابات را بررسی می‌کنند. اصل کار بسیار علمی است و در این زمینه تقسیم مسئولیت صورت گرفته است. مسئله مسکن و اشتغال یکباره حل نمی‌شود ولی رویکرد و برنامه عملیاتی در این زمینه وجود دارد. پایش عملیاتی در استان‌ها اجرا می‌شود و راستی آزمایی صورت می‌گیرد. در 10 سال گذشته یک و نیم درصد یعنی چیزی حدود دو هزار از بخش‌های اقتصادی در هزینه‌های ما مشارکت داشته‌اند که امیدواریم در آینده شاهد وضعیت مطلوب‌تری باشیم.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر