سبب شناسی و درمان اختلال افسردگی


گاهی اوقات احساس شکست کردن یک چیز طبیعی و بهنجار است، اما اگر خلق همچنان پایین باقی بماند و هیچ تغییری در آن ایجاد نشود، می­ تواند نشانه افسردگی باشد. افسردگی اساسی یک دوره غمگینی یا بی تفاوتی است که همراه با سایر علائم حداقل دو هفته متوالی طول...

سبب شناسی و درمان اختلال افسردگی

گاهی اوقات احساس شکست کردن یک چیز طبیعی و بهنجار است، اما اگر خلق همچنان پایین باقی بماند و هیچ تغییری در آن ایجاد نشود، می­ تواند نشانه افسردگی باشد. افسردگی اساسی یک دوره غمگینی یا بی تفاوتی است که همراه با سایر علائم حداقل دو هفته متوالی طول می­ کشد و به اندازه کافی شدید هست که بتواند در فعالیت ­های روزانه اختلال ایجاد کند. افسردگی نشانه شخصیت ضعیف یا منفی نیست. اختلال افسردگی یک مشکل روانی همگانی و از لحاظ پزشکی نیز قابل درمان است.

نشانه ­های افسردگی

هیجانی: نخستین علامت افسردگی خلق غمگین یا از دست دادن علائق در زندگی است. فعالیت­ هایی که یک زمانی لذت بخش بودند، جذابیت خود را از دست می ­دهند. بیماران ممکن است دچار احساس گناه، بی ارزشی، ناامیدی و افکار تکراری در مورد مرگ و خودکشی باشند.

جسمانی: افسردگی گاهی اوقات با نشانه­ های جسمانی همراه است. این نشانه ­ها شامل:

خستگی و از دست دادن انرژیبی خوابی، به­ ویژه صبح زود از خواب بیدار شدنخواب بیش از اندازهدرد مدوام، سر درد، گرفتگی عضلات، مشکلات هاضمه که به آسانی قابل درمان نیستند.

افسردگی می ­تواند باعث بدتر شدن سایر بیماری ­های سلامتی به ویژه درد مزمن شود. مواد شیمیایی کلیدی مغز هم بر روی خلق و هم بر درد تأثیر می ­گذارند. تحقیقات نشان داده است که درمان افسردگی بیماری­ های همزمان را نیز بهبود می­ بخشد.

اشتها: تغییرات در اشتها و وزن نشانه دیگر افسردگی است.در بعضی از بیماران اشتها افزایش پیدا می ­کند، در حالی که در دیگران اشتها کاهش پیدا می­ کند. احتمال دارد که افراد افسرده کاهش یا افزایش شدید وزن را تجربه کنند.

تأثیر بر زندگی روزمره:در صورتی که افسردگی درمان نشود، آشفتگی جسمانی و هیجانی که ناشی از افسردگی هستند، می ­تواند مشاغل، سرگرمی ­ها و روابط با دیگران را از روند طبیعی خود خارج کند. افرادی که افسردگی دارند در تصمیم ­گیری و تمرکز شدیداً دچار مشکل می ­شوند. آنها از فعالیت ­های لذت بخش گذشته، مثل رابطه جنسی دوری می­ کنند؛ در موارد خیلی حاد، افسردگی حتی می­ تواند تهدید کننده زندگی باشد.

سبب شناسی و درمان اختلال افسردگی

نشانه ­های هشدار دهنده خودکشی: افرادی که افسردگی دارند احتمال بیشتری دارد که برای خودکشی تلاش کنند. علائم هشدار دهنده شامل صحبت کردن در مورد مرگ یا خودکشی، تهدید به آسیب رساندن به دیگران و انجام رفتارهای پرخطر و پرخاشگرانه است. کسی که به نظر می ­رسد در معرض خودکشی قرار دارد باید سریعاً مورد مراقبت قرار بگیرد. اگر شما تصمیم دارید که مرتکب خودکشی شوید، سریعا به مراکز مشاوره مراجعه کنید و تحت درمان فوری قرار بگیرید.

چه کسانی در معرض افسردگی قرار دارند؟

هر کسی می ­تواند افسرده شود، اما بعضی از کارشناسان معتقدند که ژنتیک نقش مهمی در افسردگی بازی می­کند. داشتن والدین یا خواهر و برادر افسرده، احتمال خطر مبتلا شدن شما به افسردگی را افزایش می ­دهد. زنان دو برابر بیشتر از مردان احتمال دارد که دچار افسردگی شوند.

علل افسردگی

روانشناسان مطمئن نیستند که چه چیز باعث افسردگی می ­شود، اما نظریه برجسته در این زمینه، بر ساختار مغز و عملکرد مواد شیمیایی موجود در مغز تاکید دارد. مدارهای مغز که خلق را تنظیم می کنند، احتمالاً در طول افسردگی به طور اثربخش کار نمی ­کنند. اعتقاد بر این است داروهایی که افسردگی را درمان می ­کنند، ارتباط بین سلول­ های عصبی را بهبود می­ بخشند و باعث می­ شوند که آنها فرآیند طبیعی خود را از سر بگیرند.

کارشناسان همچنین معتقدند که استرس (مثل از دست دادن فرد مورد علافه) می ­تواند پاشنه آشیل افسردگی برای فردی باشد که از لحاظ بیولوژیکی مستعد افسردگی باشد. سایر عواملی که می ­توانند باعث افسردگی شوند را مواردی همچون داروهای خاص، سوءمصرف الکل یا مواد، تغییرات هورمونی و یا حتی تغییرات فصلی نام برد.

تشخیص افسردگی

تاکنون، هیچ تست آزمایشی دقیقی برای افسردگی ابداع نشده است. روانشناسان برای تشخیص صحیح افسردگی، بر روی توصیفات بیماران از نشانه ­هایشان متکی هستند. روانشناسان در مورد خلق، رفتارها و فعالیت ­های روزمره که می ­تواند آشکار کننده شدت و نوع افسردگی باشد، پرس­ و ­جو می ­کنند.

درمان افسردگی

درمان­ های روانشناختی: نتایج تحقیقات حاکی از آن است که انواع مختلفی از درمان ­های روانشناختی می ­توانند افسردگی ملایم تا متوسط را درمان کنند. رفتار درمانی شناختی هدفش تغییر افکار و رفتارهایی است که در افسردگی نقش دارند. درمان بین فردی چگونگی تأثیر روابط بر خلق شما را شناسایی می­ کند. رواندرمانی روانپویشیبه افراد کمک می ­کند تا دریابند که چگونه رفتارها و خلق آنها تحت تأثیر احساسات ناخودآگاه و مشکلات غیرقابل حل قرار می ­گیرد. بعضی از بیماران در عرض چند ماه درمان می­شوند، اما درمان دیگران ممکن است که بیشتر طول بکشد.

درمان دارویی افسردگی:داروهای ضدافسردگی بر سطح مواد شیمیایی مغز از قبیل سروتونین و نوراپی ­نفرین تأثیر می ­گذارند. پیگیری توصیه­ های پزشک برای ارزیابی اثربخشی داروها مهم است و باعث تنظیم کردن دوز داروها می ­شود. ظاهراً ترکیب روان درمانی و دارودرمانی می­ تواند بیشترین کارآیی را داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چگونه افسردگی را مهار کنیم؟