جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها


جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

جک J4 کرمان موتور به عنوان یکی از سدان‌های نسبتا پرفروش بازار ایران محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی جک جی 4 آشنا خواهیم شد.گروه خودروسازی چینی جک نخستین بار در سال 2012 سدان Heyue A30 یا همان جک J4 را به بازار عرضه کرد....

جک J4 کرمان موتور به عنوان یکی از سدان‌های نسبتا پرفروش بازار ایران محسوب می‌شود. در ادامه با مشخصات فنی، امکانات رفاهی و ایمنی جک جی 4 آشنا خواهیم شد.

گروه خودروسازی چینی جک نخستین بار در سال 2012 سدان Heyue A30 یا همان جک J4 را به بازار عرضه کرد. البته تولید این خودرو پس از 7 سال سرانجام در سال 2019 به شکل کامل متوقف شد. شرکت کرمان موتور نیز که به عنوان عرضه‌کننده محصولات شرکت چینی جک در بازار ایران محسوب می‌شود در سال 1397 جک جی 4 را تولید و به بازار عرضه ایران عرضه کرد.

با وجود این که طی سال‌های اخیر استقبال از سدان‌ها کاهش یافته و کرمان موتور نیز جک J4 را به شکل گسترده به بازار عرضه نکرد، اما این خودرو توانسته حضور نسبتا موفقی را در بازار ایران تجربه کند. در ادامه با مشخصات فنی، سطح امکانات رفاهی و ایمنی جک J4 آشنا خواهیم شد

نقد و بررسی جک J4 کرمان موتور

مشخصات فنی جک J4

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن هاجک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

کرمان موتور جک J4 اتوماتیک را با یک پیشرانه 1.5 لیتری تنفس طبیعی 16 سوپاپ به بازار ایران عرضه کرده که می‌تواند قدرتی برابر با 103 اسب بخار و گشتاور 146 نیوتن‌متر را به تولید برساند. یک گیربکس اتوماتیک CVT نیز وظیفه انتقال قدرت به چرخ‌ها را بر عهده دارد.

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن هاجک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

هرچند چنین مشخصاتی از این پیشرانه به خصوص برای سبقت‌گیری یا عبور از سربالایی ناامیدکننده به نظر می‌رسد، اما جی J4 عملکرد نسبتا چابکی را ارائه می‌دهد؛‌ چرا که قادر است ظرف مدت 11 ثانیه از صفر به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد که نسبت به سایر خودروهای داخلی در وضعیت مناسبی قرار دارد.

جدول مشخصات فنی و ابعاد

نوع پیشرانه4 سیلندر خطی- 16 سوپاپ
حجم پیشرانه1499 سی‌سی
قدرت103 اسب بخار
گشتاور146 نیوتن‌متر
گیربکسCVT اتوماتیک
انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر بر ساعت11 ثانیه
حداکثر سرعت180 کیلومتر بر ساعت
مصرف سوخت ترکیبی6.2 لیتر به ازای هر 100 کیلومتر
ظرفیت باک45 لیتر
سیستم تعلیق جلومک فرسون مستقل
سیستم تعلیق عقببازو جناغی
ترمز جلودیسکی خنک شونده
ترمز عقبکاسه
ابعاد و اندازه‌ها
کلاس بدنهسدان جمع‌وجور
نوع شاسییکپارچه
طول4335 میلی‌متر
عرض1725 میلی‌متر
ارتفاع1505 میلی‌متر
فاصله محوری2560 میلی‌متر
وزن1110 کیلوگرم
حجم صندوق عقب550 لیتر
سایز رینگ و تایرR15-185/65

تجربه رانندگی

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن هاجک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

جک J4 در ردیف سدان‌های جمع‌وجور قرار داشته و به همین دلیل هنگام نشستن پشت فرمان آن به تمام بخش‌ها دسترسی مناسبی خواهید داشت. متریال داخلی از کیفیت بالایی بهره نمی‌برند که البته از یک خودرو اقتصادی نباید انتظار زیادی داشت. موتور در حالت درجا و همچنین در زمان حرکت صدای زیادی را تولید نمی‌کند و سکوت کابین نیز در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد.

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن هاجک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

سیستم تعلیق این خودرو به خصوص در قسمت عقب عملکرد نرمی را به همراه ندارد و همین موضوع برای برخی از مشتریان ناخوشایند خواهد بود. میان موتور و گیربکس CVT این خودرو هماهنگی مناسبی وجود دارد و باید آن را یکی از نکات مثبت رانندگی این خودرو محسوب کرد. این خودرو از کشش مناسبی بهره می‌برد و با یک یا دو سرنشین امکان سبقت از بسیاری از خودروها در جاده وجود دارد، اما با ظرفیت کامل و با صندوق پر این خودرو آنچنان چابک نخواهد بود.

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن هاجک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

ترمزهای جک J4 در حالت عادی در وضعیت مناسبی قرار دارند، اما با توجه به این که ترمز عقب این خودرو کاسه‌ای است، همانند مدل‌های دیسکی از قدرت مناسبی برخوردار نخواهد بود. گفتنی است کرمان موتور قصد دارد به زودی نسخه جدیدی از جک جی 4 را به بازار عرضه کند که از ترمز عقب دیسکی بهره می‌برد و به همین دلیل قدرت ترمزگیری آن نیز افزایش پیدا خواهد کرد.

امکانات رفاهی و ایمنی جک J4

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن هاجک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

نسخه‌های اولیه جک جی 4 که به بازار ایران عرضه شد از امکانات کمی برخوردار بودند که از مهم‌ترین آنها می‌توان به سیستم پایش فشار باد تایرها، حسگر پارک عقب، اتولایت و کروز کنترل اشاره کرد؛ اما کرمان موتور برای نسخه‌های جدید این خودرو امکانات بیشتری چون سیستم کنترل پایداری، ترمز دیسکی عقب، دیلایت، رینگ‌های جدید و سیستم مالتی مدیا با نمایشگر اندرویدی 11 اینچی در نظر گرفته است.

از امکانات رفاهی و ایمنی جک جی 4 می‌توان به کروز کنترل، کنترل سیستم صوتی از روی فرمان، 6 عدد بلندگو، CD + AUX + USB، کامپیوتر سفری، تنظیم دستی ارتفاع فرمان، چراغ راهنما روی آینه‌های جانبی، شیشه بالابر راننده با قابلیت باز شدن به صورت تک لمسی + آینه‌های جانبی برقی با گرم کن، شیشه‌های جانبی برقی، روکش صندلی چرم، ISOFIX، چراغ‌های جلو مجهز به سیستم مشایعت تا در منزل اشاره کرد.

جک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن هاجک J4 کرمان موتور؛ مشخصات فنی و آپشن ها

مواردی چون مه شکن جلو و عقب، حسگر نور، سنسور پارک عقب، قفل شدن اتوماتیک درها، ریموت با کنترل از راه دور، قفل مرکزی + دزدگیر، دو کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، ترمز ضد قفل ABS و TPMS از سایر امکانات این خودرو محسوب می‌شوند.

با توجه به این که جک J4 در تست‌های موسسه سی انکپ چین توانسته 5 ستاره ایمنی را دریافت کند می‌توان گفت این سدان چینی از لحاظ ایمنی در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد. همچنین کرمان موتور برای نسخه‌های جدید این خودرو ترمز دیسکی عقب و سیستم کنترل پایداری را در نظر گرفته که همین دو تغییر باعث افزایش سطح ایمنی آن خواهند شد.

قیمت و شرایط بازار

کرمان موتور در مرداد 1401 جک جی 4 را با قیمت 505 میلیون تومان به فروش می‌رساند. این خودرو در بازار ایران از لحاظ رونق خرید و فروش قابل مقایسه با خودروهای پرفروش داخلی از جمله دنا پلاس نخواهد بود، اما با این وجود بازار خرید و فروش آن در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد.

جمع‌بندی

بدون شک اگر کرمان موتور جک جی 4 را با قیمت منطقی و در سطح گسترده به بازار ایران عرضه می‌کرد، این سدان چینی اقتصادی می‌توانست به یکی از پرفروش‌ترین خودروهای بازار ایران تبدیل شود. در حال حاضر بسیاری از مشتریان برای خرید یک سدان صفر کیلومتر خرید خودروهایی چون دنا پلاس، تارا یا مدل‌های کارکرده چری آریزو 5 توربو را ترجیح می‌دهند.

ضمن این که جک جی 4 هم‌اکنون از نظر خدمات پس از فروش و فراوانی قطعات یدکی نسبت به رقبای داخلی در سطح مناسبی قرار نداشته و به همین دلیل مشتریان به خرید خودروهای داخلی روی می‌آورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نهادینه سازی ارزش آفرینی برای مشتری در فرهنگ تولید