به گزارش «اخبار خودرو»،شرکت طراحی مهندسی و تامین قطعات ایران خودرو (ساپکو) در بیست و دومین نمایشگاه تخصصی قطعات، مجموعهها و صنایع وابسته خودرو از ۲۴ تا ۲۷ مردادماه در سالن فردوسی نمایشگاه بینالمللی مشهد حضور خواهد یافت. این شرکت همسو با سیاستهای وزارت صمت و گروه صنعتی ایرانخودرو، با هدف تعامل با ذینفعان، بهرهمندی از ظرفیتهای بالقوه و بالفعل شرکتهای دانشبنیان، تعمیق ساخت داخل قطعات و حمایت از توسعه تولید قطعات بر پایه فناوریهای برتر و نمایش توانمندیها و عمق خودکفایی قطعات و کاهش ارزبری آنها در این نمایشگاه حاضر خواهد شد. ساپکو در سالن فردوسی نمایشگاه که در فضایی به مساحت بیش از ۱۲۰۰مترمربع و با مشارکت بیش از ۲۰ قطعهساز حضور خواهد یافت و در حوزههای قطعات قوای محرکه، برق و الکترونیک، مواد و روشهای تولید پیشرفته پلیمری، فلزی، آزمون و صحهگذاری خودرو و سایر فناوریهای پشتیبان حوزه صنعت قطعهسازی بهعنوان مدیریت شبکه تامین قطعهسازی میزبان علاقهمندان و بازدیدکنندگان از ساعت ۱۶ تا ۲۲ در شهر مقدس مشهد خواهد بود.
خداحافظی با گرید کیفی D و C
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل ساپکو بهتازگی درخصوص رتبهبندی کیفی سازندگان قطعات اعلام کرده است: «قبلا قطعات در رتبه A ،B،C و D تولید میشد که اکنون رتبه D قطعات را حذف کردهایم و در نظر داریم رده C را حذف کنیم تا قطعات تنها در گرید A و B تامین شود.» سهراب برفروشان، رییس هیاتمدیره ساپکو نیز درخصوص رتبهبندی تامینکنندگان قطعات ایرانخودرو گفته است: «رتبهبندی سازندگان لزوما مترادف با رتبه و سطح کیفیت قطعات تولیدی نیست؛ این شاخص براساس معیارهای سطح فناوری و توان تامین و سیستم های کیفی سازنده تعیین میشود و تولیدکنندگان براساس این فاکتورها گروهبندی میشوند.» وی تصریح کرد: «رتبه شماره یک قطعهساز لزوما به معنی کیفیت بهتر قطعات آن نسبت به رتبه دوم نیست و تمامی قطعات تولید و عرضه شده از طرف حوزه کیفی محصولات ایرانخودرو مورد ارزیابی قرار میگیرند.» معاون کیفیت گروه صنعتی ایرانخودرو با بیان اینکه طرح تحول کیفیت در راستای اجرای فرامین رئیسجمهور در ارتقای کیفیت محصولات، در سه مرحله اجرا خواهد شد، گفت: «طراحی و تولید محصولات جدید با امکانات و تجهیزات و ایمنی روز، یکی از اقداماتی است که با جدیت در گروه صنعتی ایران خودرو دنبال میشود.»
جزئیات پروژههای کیفی ایرانخودرو
برفروشان با بیان اینکه ۲۷۹ پروژه ارتقای کیفیت در زنجیره تولید خودرو تعریف و جاری شده است، گفت: «هفت محصول جدید که قادر به پاسخگویی استانداردهای ۸۵گانه و رقابت با محصولات مشابه هستند تولید و عرضه خواهند شد و ۷۳ پروژه برای محصولات در حال تولید در حوزه قوای محرکه، گیربکس، رنگ، استحکام و دوام بدنه نیز در حال اجراست که ثمرات این پروژهها در نیمه دوم امسال مشخص میشود.» وی با بیان اینکه ۱۹۹ پروژه دیگر تا پایان سال پیادهسازی خواهند شد، افزود: «تعامل با سازندهها برای افزایش کیفیت قطعات، افزایش نظارتهای سازمانی و اداری در زنجیره تولید و تامین و عرضه مستمر قطعات باکیفیت به خطوط تولید و شبکه خدمات پس از فروش و ارتقای سیستمها و بهروزرسانی خطوط تولید از مهمترین پروژههایی است که در دستور کار قرار دارد.»
از بانک اطلاعاتی نیازها تا صدور کارنامه کیفی با فرآیند مکانیزه
به گفته پیرمحمدی، شرکت ساپکو با تهیه فهرست جامعی از نیازها از سطح سیستم تا سطح صفر در قالب بانک اطلاعاتی مدون در نقش ناظر، پشتیبان مهندسی و طراحی و همکاری استراتژیک با شرکتهای دانشبنیان به توسعه ظرفیت همکاری شرکتها و نهادهای دانشبنیان در گروه صنعتی ایرانخودرو پرداخته است. وی اهم تفاهمنامههای منعقدشده در حوزه قطعات و مجموعههای خودرو با شرکتهای دانشبنیان را مبتنی بر مگاماژولهای اصلی خودرو و در حوزههای مختلف نظیر قطعات برق و الکترونیک، ایمنی، بدنه، شاسی، قوای محرکه و تزیینات داخلی و خارجی خودرو معرفی کرد. مدیرعامل ساپکو با اشاره به نظم ساختاریافته، شفافیت و فرآیندمحوری تامین قطعات و مواد اولیه در مجموعه ساپکو بهعنوان رهبر شبکه تامین گروه صنعتی ایرانخودرو، تاکید کرد: «در فرآیندهای مدیریت زنجیره تامین، از شناسایی و انتخاب تامینکنندگان تا عقد قرارداد و پس از آن پایش کیفیت و ارتقای توانمندیهای زنجیره، فرآیندهای متعددی وجود دارد و بر اساس همین فرآیندها و سیستمهای اطلاعاتی است که مدیریت حجم وسیعی از قطعات و مجموعه ها در کنار تعدد سازندگان میسر میشود.» وی با اعلام اینکه در راستای افزایش کیفیت و براساس نظارت مستمر، برای سازندگان در قالب یک فرآیند مکانیزه، کارنامه کیفی صادر میشود، افزود: «برای تمامی قطعات، فرآیند ارزیابی و انتخاب از مرحله شناسایی منبع تامین، آغاز و پس از ارزیابیهای لازم و انتخاب سازنده، فرآیند تکوین از مرحله امکانسنجی اولیه تا ارایه نمونه و صحهگذاری محصول و فرآیند تولید و اخذ تاییدیههای لازم برای ارسال قطعه یا مجموعه به خط تولید خودروساز انجام میشود.» پیرمحمدی ادامه داد: «پس از این مراحل و طی دوره تولید انبوه ضمن پایش و ارزیابی عملکرد قطعهساز، اقدامات لازم برای ارتقای کیفیت و توانمندیهای زنجیره تامین انجام میشود. بهمنظور عقد قراردادهای تامین نیز فرآیندهای ساختار یافته جاری است و مراحل بررسی، تایید قیمتی و انطباق با مولفههای حقوقی و قیمتی قرارداد توسط مراجع حقوقی صورت میپذیرد.»