ترس سهامداران بزرگ بورس


ترس سهامداران بزرگ بورس

ابهامات موجود در فضای اقتصادی و مناسبات بین المللی باعث شده بسیاری از معامله گران با کسب سودهای کوچک، سریعا فروشنده شوند و ریسک نگهداری بلند مدت سهام را به جان نخرند.

ترس سهامداران بزرگ بورس

در شرایطی که روز شنبه بورس وضعیت بسیار خوبی داشت و رشد خوبی را هم به ثبت رساند، اما دیروز عرضه ها افزایش یافت و تقریبا هرچه صف خرید در نمادهای بزرگ بازار بود عرضه شد.

البته تعدادی از صفوف خرید در نمادهای کوچک تا پایان بازار هم پا بر جا ماند اما عرضه شدن صفوف خرید در نمادهای بزرگ و مورد توجه بازار، فشار عرضه را در کل بازار زیاد کرد و در نهایت منجر به منفی شدن شاخص ها شد.



در معاملات روز گذشته تنها یکی از موارد معاملات با وضعیت خوبی مواجه بود و باقی موارد، شرایط خوبی نداشتند. تنها ارزش معاملات بود که با رشد نسبت به روز شنبه مواجه شد. دیروز ارزش معاملات خرد از 3100 میلیارد تومان فراتر رفت که این موضوع از نظر تحلیلگران مورد توجه و اثرگذار است. اما در سایر موارد با وضعیت مناسبی روبرو نبودیم.
خریداران به سلطنت نرسیدند!

یکی از نکات مهم، تغییرات مالکیت سهام در بخش حقیقی و حقوقی بود که به «ورود و خروج پول حقیقی ها» معروف است. دیروز حقیقی ها بیش از 200 میلیارد تومان نقدینگی از بازار خارج کردند. این در شرایطی است که در روز شنبه حقیقی ها تزریق پول انجام داده بودند.

از طرفی دیروز شاخص قدرت خریداران حقیقی به شدت افت کرد. این شاخص در معاملات روز شنبه 1.20 بود اما دیروز به عدد 0.77 کاهش یافت که یک سقوط تمام عیار است.

به عبارتی می توان گفت دیروز حقیقی های درشت بازار که پول های بزرگ دارند، اکثرا فروشنده بوده اند و اکثر خریداران، صاحبان پول های کوچک بوده اند.

با توجه به منفی های بورس در دو سال گذشته، فعلا ترس سهامداران بزرگ تر از جسارت آن هاست و هر علامتی در جهت معکوس خواسته های آن ها باشد، با واکنش سهامداران حقیقی مواجه می شود.

بازار بورس
بازار متعادل می شود

البته ناگفته نماند که منفی های دیروز بورس اصلا نگران کننده و ترسناک نبود و می توان آن ها را یک اصلاح موقت در جهت رشد قیمت سهام دانست. اما با توجه به اینکه فعلا ابهاماتی در زمینه نتایج مذاکرات هسته ای وجود دارد، همچنان ترس سهامداران پایدار خواهد ماند.

در این شرایط و با توجه به شیب نزولی شاخص در دقایق پایانی معاملات دیروز، برای آغاز معاملات امروز می توان افت قیمت سهام و کاهش شاخص ها را متصور بود. اما در نیمه دوم احتمالا معاملات متعادل تری رقم بخورد و شاخص حتی به سمت مثبت شدن نیز پیش برود.


اقتصادنیوز

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بازار سرمایه

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف درباره تضمین های امنیتی در صورت مذاکرات درباره اوکراین صحبت کرد