جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : مهمترین دلایل و روش درمان


استخوان‌ها و غضروف‌ها یکی از بخش‌های اصلی در ساختار بینی هستند، از این رو اعمال تغییرات بر روی آن‌ها بایستی توسط بهترین جراح بینی در تهران انجام گیرد تا نتیجه مطلوب از جراحی حاصل آید. اما سوالی که برای عده زیادی از افراد بعد از جراحی پیش...

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : مهمترین دلایل و روش درمان

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : مهمترین دلایل و روش درمان

استخوان‌ها و غضروف‌ها یکی از بخش‌های اصلی در ساختار بینی هستند، از این رو اعمال تغییرات بر روی آن‌ها بایستی توسط بهترین جراح بینی در تهران انجام گیرد تا نتیجه مطلوب از جراحی حاصل آید. اما سوالی که برای عده زیادی از افراد بعد از جراحی پیش می‌آید این است که آیا امکان جابجایی غضروف بینی بعد از عمل و بهم ریختن فرم بینی وجود دارد؟ از آنجایی که این مسئله دغدغه عده زیادی از افراد است ما قصد داریم تا در این مقاله در مورد این مسئله بیشتر توضیح بدهیم. با ما در ادامه مطلب همراه باشید:

نقش غضروف‌ها در نتیجه جراحی بینی

آناتومی اصلی بینی شامل استخوان‌ها و غضروف‌ها می‌باشد، به این صورت که استخوان‌ها در نواحی بالاتر و غضروف‌ها در بخش‌های زیرین بینی قرار گرفته‌اند. از آنجایی که چارچوب اصلی ساختار یک بینی از استخوان و غضروف تشکیل شده است، به همین علت اکثر تغییرات لازم بر روی این نواحی انجام می‌گیرد.

غضروف‌ها نقش بسیار مهمی در شکل گیری و فرم دهی بینی به خصوص در نوک بینی دارند. میزان تغییراتی که بر روی این بخش‌ها صورت می‌گیرد بر اساس نوع بینی، شرایط و نیازهای فرد و همچنین تشخیص پزشک انجام می‌شود. یک جراح ماهر و متخصص با توجه به تجربه خود در این زمینه با تراشیدن، پیوند غضروف و یا حتی جابجایی آن‌ها فرم دلخواه را به وجود می‌آورد.

توجه داشته باشید که برای رسیدن به نتیجه ایده آل و مطلوب از جراحی حتما باید به یک پزشک متخصص و ماهر در زمینه جراحی بینی مراجعه نمایید تا احتمال بروز مشکلات بعد از عمل مانند جابجایی غضروف و یا بیرون زدگی آن کاهش پیدا کند.

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : مهمترین دلایل و روش درمان

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : مهمترین دلایل و روش درمان

دلایل جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

در مواقع بسیار نادری ممکن است بیمار بعد از جراحی بینی خود با جابجایی غضروف‌ مواجه گردد که معمولا به دلیل عدم انجام صحیح جراحی و یا حتی عدم رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از عمل بینی است.

تغییرات بر روی غضروف بینی می‌تواند شامل کاهش، تقویت و حتی جابجایی آن‌ها باشد که به منظور رفع مشکلات تنفسی و یا بهبود ظاهر بینی انجام می‌شود.

در ادامه به دلایل جابجایی غضروف بینی بعد از عمل پرداخته شده است:

عدم مهارت پزشک ماساژ غیراصولی بینی وارد شدن ضربه به بینی

عدم انتخاب پزشک متخصص و ماهر

یک پزشک کم تجربه و تازه‌کار به دلیل نداشتن مهارت کامل در زمینه جراحی بینی و عدم آشنایی با تکنیک‌های جراحی ممکن است باعث تضعیف غضروف‌های بینی شود. در واقع پزشکی که در این زمینه از تجربه کافی برخوردار نمی‌باشد ممکن است نتواند غضروف‌های بینی را در جای مناسب خود قرار بدهد و یا اینکه با برداشتن بیش از حد آن‌ها باعث تضعیف ساختار بینی گردد. (جهت دریافت مشاوره رایگان عمل بینی با جراحان برتر بینی در شهر محل سکونت خود می‌توانید به وب سایت پزشک 24 مراجعه کنید.)

زمانی که غضروف‌های بسیاری حذف شوند باعث می‌شود تا بین آن‌ها فضای خالی ایجاد شود و ثبات و پایداری خود را ازدست بدهند. از این رو بعد از گذشت مدت زمان اندکی ممکن است فرد با ورم و التهاب بسیار در بینی و در نهایت جابجایی غضروف بینی خود مواجه گردد.

ماساژ غیراصولی بینی

ماساژ بینی به جهت کاهش سریع‌تر تورم و همچنین افزایش سرعت در بهبودی بعد از عمل بینی توسط پزشک متخصص صورت می‌گیرد. از آنجایی که بلافاصله بعد از عمل، بینی از مقاومت بالایی برخوردار نمی‌باشد در صورتی که ماساژ به شکل اصولی انجام نگیرد می‌تواند باعث شود تا فشار بسیاری بر روی استخوان‌ها و غضروف‌های بینی اعمال گردد. (از این رو پیشنهاد می‌شود که آموزش ماساژ بینی را به طور صحیح از جراح خود بیاموزید.)

یک ماساژ غیر اصولی بعد از عمل می‌تواند باعث جابجایی غضروف‌ها و در نهایت تورم بیشتر گردد. در واقع نحوه قرار گرفتن انگشتان بر روی بینی، میزان فشار وارد شده بر روی آن و همچنین مدت زمان لازم برای انجام این کار همگی از اهمیت بسیار بالایی برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی برخوردار هستند.

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : مهمترین دلایل و روش درمان

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : مهمترین دلایل و روش درمان

وارد شدن ضربه به غضروف بینی بعد از عمل

مراقبت‌های بعد از جراحی بینی اهمیت بسیار بالایی در رسیدن به نتیجه ایده آل و در نهایت بهبودی سریع‌تر دارد. از آنجایی که ساختار بینی بعد از جراحی به ماه‌ها زمان احتیاج دارد تا مقاومت و استحکام قبلی خود را به دست آورد، از این رو جلوگیری از وارد شدن ضربه و یا آسیب به آن می‌تواند در عدم جابجایی غضروف‌ها تاثیر بسیاری داشته باشد.

بروز هرگونه فشار و یا وارد شدن ضربه به بینی می‌تواند باعث تغییر شکل و فرم ساختار بینی گردد. از این رو رعایت نکات و مراقبت‌های بعد از عمل بینی را کاملا جدی بگیرید.

علائم جابجایی غضروف بینی بعد از عمل : چگونه بفهمیم غضروف بینی جابجا شده است؟

جابجایی غضروف بینی بعد از عمل می‌تواند با بروز عوارضی همراه باشد که در ادامه به توضیح این موارد پرداخته شده است:

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که در این راستا به وجود می‌آید، بروز درد به خصوص در زمان لمس بینی می‌باشد. همچنین در نواحی که غضروف جابجا شده است، ورم بسیاری را در آن نواحی و اطراف آن می‌توانید مشاهده نمایید. فرم بینی بعد از جایجایی غضروف‌ها معمولا تغییر شکل پیدا می‌کند. (ایجاد فضای خالی، بیرون زدگی غضروف بینی و یا جذب شدن غضروف بینی) گاهی اوقات نیز فرد با بروز مشکل در تنفس خود و انسداد یک یا هر دو مجرای تنفسی بینی مواجه می‌شود. یکی دیگر از نشانه‌های جابجایی غضروف بعد از جراحی، بروز کبودی در اطراف بینی و چشم‌ها می‌باشد.

درمان جابجایی غضروف بینی بعد از عمل

تشخیص جایجایی غضروف بینی تنها توسط پزشک متخصص و پس از انجام معاینات و بررسی‌های لازم امکان پذیر است. اما در صورتی که بروز این عارضه تشخیص داده شود، فرد بایستی برای اصلاح آن عمل ترمیم بینی انجام بدهد که برای این کار نیز تا زمان از بین رفتن تورم و التهاب بینی به صورت کامل بایستی صبر کند. (معمولا بعد از یکسال و با کاهش کامل تورم و التهاب می‌توان عمل ترمیم بینی انجام داد)

جراح با قرار دادن غضروف‌ها در جای مناسب خود و همچنین در صورت نیاز تقویت آن‌ها با کمک پیوند غضروف، می‌تواند فرم و ظاهر بینی را اصلاح نماید.

کلام آخر

در نهایت باید بدانید که احتمال جا به جایی غضروف بعد از عمل بینی به شدت کم است و معمولا به دلیل مراجعه به پزشک کم تجربه و تازه کار رخ می‌دهد. از این رو اگر برای انجام عمل بینی خود به بهترین جراح بینی مراجعه نمایید و پس از عمل مراقبت‌های لازم توسط جراح را به طور صحیح رعایت کنید می‌توانید احتمال بروز چنین مسائلی را به حداقل برسانید، در سریع‌ترین زمان ممکن بهبودی کامل را به دست آورید و تا سال‌های سال از نتیجه رضایت بخش جراحی خود لذت ببرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


می دانستید مادر ترانه علیدوستی یک هنرمند معروف است؟ | شباهت جالب ترانه علیدوستی به مادر...