طرز تهیه دمپختک؛ این غذای اصیل ایرانی


طرز تهیه دمپختک؛ این غذای اصیل ایرانی

دمپختک باقالی یا دمی باقالی یکی از پلوهای ساده‌ای است که می‌توانید آن را خیلی سریع آماده کنید. اگر وقت‌ کمی برای درست‌کردن غذا دارید، می‌توانید دمپختک باقالی درست کنید که کلا ۵۵ دقیقه وقت می‌گیرد و در عین‌ حال بسیار خوشمزه‌ است. در این مقاله،...

دمپختک باقالی یا دمی باقالی یکی از پلوهای ساده‌ای است که می‌توانید آن را خیلی سریع آماده کنید. اگر وقت‌ کمی برای درست‌کردن غذا دارید، می‌توانید دمپختک باقالی درست کنید که کلا ۵۵ دقیقه وقت می‌گیرد و در عین‌ حال بسیار خوشمزه‌ است. در این مقاله، طرز تهیه این پلوی خوش‌طعم را آموزش داده‌ایم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه دمپختک

۳ فنجان برنج؛ ۱٫۵ فنجان باقالی خشک (لپه‌شده)؛ ۳ عدد پیاز (خردشده)؛ ۶۰ گرم کره؛ روغن، نمک و زردچوبه به مقدار لازم.

طرز تهیه دمپختک

زمان آماده‌سازی: ۱۵ دقیقه
زمان پخت: ۴۰ دقیقه
مقدار کالری: ۲۱۰ کیلوکالری
برای ۴ نفر

۱. ابتدا لپه‌های باقالی را ۳ تا ۴ ساعت در آب خیس کنید. البته اگر از باقالی تازه استفاده می‌کنید، به این مرحله نیازی نیست.

۲. ۶۰ گرم کره و ۱ یا ۲ قاشق روغن درون ماهیتابه بریزید (کره برای خوش‌طعم‌کردن غذا استفاده می‌شود.) و بعد پیازهای خردشده را اضافه کنید و تا وقتی طلایی‌رنگ شوند، تفتشان دهید. به‌محض طلایی‌شدن پیازها، زردچوبه را به مواد اضافه کنید و چند بار دیگر پیاز را تفت دهید.

طرز تهیه دمپختک؛ این غذای اصیل ایرانی

۳. باقالی‌های خیس‌خورده را آبکش کنید و وقتی آب باقالی‌ها را خوب گرفتید، آنها را به پیاز در حال تفت اضافه کنید. سپس ۱ فنجان آب در ماهیتابه بریزید و بگذارید باقالی‌ها بپزند و آب موجود در ماهیتابه کاملا کشیده شود.

۴. وقتی پخت باقالی‌ها تمام شد و آماده شدند، برنج شسته را با ۴ فنجان آب و ۱ قاشق غذاخوری روغن و کمی نمک روی حرارت متوسط بگذارید و صبر کنید تا آب جذب برنج شود، سپس برنج و باقالی را با هم مخلوط کنید.

۵. کف قابلمه‌ای را چرب کنید و مخلوط برنج و باقالی را درون آن بریزید و در قابلمه را بگذارید و صبر کنید تا برنج و باقالی دم بکشد. ۳۰ تا ۴۵ دقیقه طول می‌کشد که دمپختک باقالی آماده شود. می‌توانید آن را خالی یا با نیمرو میل کنید که در این حالت، آن را دمپختک با نیمرو هم می‌نامند.

ترشی یا سالاد شیرازی در کنار این غذا طعم بسیار خوبی دارند.

نکاتی برای بهترشدن دمپختک باقالی

استفاده از کره، طعم این غذا را بسیار خوب می‌کند، اما افزودن کمی روغن، جلوی سوختن مواد موقع تفت‌دادن را می‌گیرد. زردچوبه این غذا باید از غذاهای دیگر بیشتر باشد، زیرا رنگ برنجش باید کاملا زرد شود. البته اگر دوست دارید رنگ زیباتری به دمپختک بدهید، می‌توانید از زردچوبه کمتری استفاده کنید و به آن زعفران دم‌کرده بزنید. زعفران طعم و عطر بهتری هم به غذا می‌دهد. هر چند پیمانه برنج که خواستید درست کنید، باید همان مقدار بعلاوه یک پیمان دیگر آب به آن اضافه کنید. دمپختک با سیب‌زمینی از انواع دیگر دمپختک است که با سیب‌زمینی و گوجه‌فرنگی درست می‌شود.

کلام آخر

دمپختک بهترین غذا برای زمانی است که فرصت کمی برای غذا درست‌کردن دارید و در عین حال غذایی خوش‌طعم و مقوی است. اگر شما هم طرز تهیه نوع خاصی دمپختک را بلدید، خوشحال می‌شویم آن را با ما در میان بگذارید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه انواع پلو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!