افزایش راندمان تولید امسال در طول 20 سال گذشته بی سابقه بوده است


افزایش راندمان تولید امسال در طول 20 سال گذشته بی سابقه بوده است

مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان با اشاره به تاریخچه، فعالیت ها و تولیدات شرکت اظهار داشت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان (سهامی عام) به استناد مفاد ماده ۲ قانون تاسیس شرکت های بهره برداری از اراضی زیر سدها (مصوب اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۷) و...

افزایش راندمان تولید امسال در طول 20 سال گذشته بی سابقه بوده است

اسدالله محسن زاده گفت: در تاریخ ۲۰/۹/۱۳۵۴ در اداره ثبت شرکت های گرمی با 63 هزار هکتار به ثبت رسیده است که به مرور زمان در اثر واگذاری های متعدد به شرکت پارس، اشخاص، کارکنان، نهادها و عشایر به 24 هزار هکتار تقلیل یافته است. برابر مزایده انجام گرفته از طریق سازمان خصوصی سازی در تاریخ ۲۸/۹/۱۳۹۷ به بخش خصوصی واگذار شد که مورخه ۲۱/۸/۱۳۹۹ واگذاری با رای قطعی ابطال از خریداران خلع ید و تحویل دولت گردید.

وی ادامه داد: موضوع فعالیت اصلی شرکت شامل مواردی از قبیل انجام عملیات کشاورزی و دامداری، ایجاد صنایع و فراورده‌های کشاورزی و دامی است.
محسن زاده گفت: شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان (سهامی عام) با داشتن زیر ساخت ها و توانمندی های لازم همچون بالای 17هزار هکتار اراضی مرغوب، بالای دو هزار هکتار باغات میوه با سیستم آبیاری قطره ای، مجتمع دامپروری با تعدادگله بیش از 20 هزار راس، یکی از بزرگترین کارخانه های قند کشور و مهمترین کارخانه لبنیات کشور در تولید انبوه شیرخشک و خامه صنعتی، مجهزترین کارخانه پروسس بذر و خوراک دام به عنوان یکی از بزرگترین و مهمترین شرکت‌های اقتصادی در سطح کشور مطرح است.
وی با اشاره به این سوال که شرکت در چه وضعیتی از بخش خصوصی تحویل گرفته شد و بعد از تحویل چه اقداماتی اساسی انجام گرفت؟ گفت: شرکت قبل از زمان واگذاری تعدادی مشکلات داشت که در زمان خصوصی نیز ادامه داشت و در برخی موارد از جمله تشدید زهداری بخشی از اراضی، افزایش جمعیت علف های هرز مزارع، عدم رعایت تناوب زراعی، توسعه آفات به علت افزایش کشت دوم و عدم کنترل آفات و امراض، مستهلک شدن ماشین آلات، صنایع و پایین بودن ضریب مکانیزاسیون، لاینحل ماندن وضعیت عشایر، مستهلک بودن جایگاهای دامپروی و تراکم گله و بالا رفتن تلفات گله، کشت بدون مطالعه باغی، خریدهای بی برنامه و تغییرات سلیقه ای در چارت سازمانی تشدید شده بود.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان اذعان داشت: در راستای تحقق اهداف تکلیفی هیئت مدیره محترم شرکت، با تحلیل محورهای راهبردی و مداقه و اصلاح و تکمیل برنامه های گذشته بمنظور ایجاد هماهنگی بیشتر و ایجاد فعالیت های خلاقانه و گام برداشتن در جهت اهداف شرکت و بهبود شاخص های کمی و کیفی تولید محصولات با رویکرد اقتصاد مقاومتی و رونق تولید برنامه جامع بهبود مدیریت شرکت با درک فرصت ها و تهدیدها برای بهبود شرایط با تاکید بر نقاط قوت برای فعال سازی ظرفیت بالقوه و خلق فرصت های جدید، تدوین شد و با جدیت بیشتر در دستور کار قرار گرفت.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان (سهامی عام) در چه حوزه هایی فعالیت دارد؟ اظهار داشت: موضوع فعالیت شرکت شامل انجام عملیات کشاورزی و دامداری و ایجاد صنایع و فرآورده‌های کشاورزی و دامی که برای تامین منظورهای فوق، شرکت می تواند به انجام امور زیر اقدام کند. احیای اراضی و کشت نباتات علوفه‌ای و غلات برای تعلیف احشام و دام و طیور، درختکاری اعم از اشجار مثمر و غیر مثمر، احداث مزارع به منظور پرورش دام، طیور، کشت نباتات صنعتی و تولید علوفه است.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان به دیگر فعالیت های شرکت اشاره کرد و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و بهبود مواد خام تولیدی به مواد قابل مصرف، ایجاد دامداری صنعتی و کشتارگاه و تاسیسات بسته‌بندی گوشت، ایجاد سردخانه و تاسیسات مورد لزوم، ایجاد کارخانجات تهیه خوراک دام و طیور و فروش محصولات از دیگر فعالیت ها در این بخش به شمار می رود.
محسن زاده اذعان داشت: در حال حاضر شرکت با ترکیبی از فعالیت های زراعی، باغی، دامپروری، کارخانه لبنیات، کارخانه قند، کارخانه رب، کارخانه پروسس میوه، کارخانه خوراک دام و کارخانه پروسس بذر فعالیت می کند.
وی در پاسخ به سوالی بر این اساس که بعد از تحویل گیری شرکت چه اقدامات اساسی انجام شده است؟ گفت: در زمینه اشتغال، نیروی انسانی در زمان واگذاری دو هزار و 680 نفر درآخر شهریور ماه سال1400به تعداد دو هزار و 679 نفر و در آخر خرداد 1401نیز دو هزار و 647 فر بوده که کلیه این کارکنان در سامانه پاکنا ثبت نام شدند. همچنین در شهریور سال گذشته 390 پرونده ایثارگری تشکیل و 290پرونده تکمیل به وزارتخانه ارسال شده است.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان بیان داشت: هزینه حقوق و دستمزد ماهیانه در شش ماهه دوم سال 1400 بطور متوسط ماهانه 260 میلیارد ریال و هزینه حقوق و دستمزد ماهیانه در شش ماهه اول سال 1401بطور متوسط ماهانه 440 میلیارد ریال است.
وی در زمینه زراعی هم گفت: کشت به موقع کلزا در سطح هزار و 376هکتار در شهریور و مهرماه سال1400 و کشت به موقع گندم در سطح 2916 هکتار در مهر و آبان ماه سال 1400 همچنین تامین به موقع نهاده ها(کود و سموم مورد نیاز )، پایش مزارع از علف های هرز، آفات و صرفه جویی در سموم مصرفی و به صفر رساندن خسارت پرندگان و کود پاشی سطوح مزارع در چهار مرحله، اصلاح ساختمان خاک و بهبود تغذیه محصولات زراعی و پخش کود دامی به میزان 75 هزار تن و کود کمپوست به میزان 13 هزارتن، کاشت 10هزار اصله صنوبر، کاشت انتظاری مخلوط نخود علوفه ای و جو همچنین رکودشکنی بی سابقه در تولیدات محصولات زراعی پاییزه1400-1401است.
وی به گندم آبی اشاره کرد و افزود: میانگین گندم آبی تولیدی در سال زراعی جاری با عملکرد در هکتار هفت هزار و 22 کیلوگرم، نسبت به عملکرد سال گذشته 35درصد، نسبت به میانگین عملکرد پنج ساله 41درصد و نسبت به عملکرد زمان استقرار بخش خصوصی 66درصد افزایش داشته است.
محسن زاده به کشت کلزا اشاره و عنوان کرد: میانگین کلزا آبی تولیدی در سال زراعی جاری با عملکرد در هکتار سه هزار و 107کیلوگرم، نسبت به عملکرد سال گذشته 35درصد، نسبت به میانگین عملکرد پنج ساله 35درصد و نسبت به عملکرد زمان استقرار بخش خصوصی 48درصد افزایش داشته است.
وی به کشت جو آبی اشاره کرد و گفت: میانگین جو آبی تولیدی در سال زراعی جاری با عملکرد در هکتار چهار هزار و 400 کیلوگرم، نسبت به عملکرد سال گذشته 25درصد، نسبت به میانگین عملکرد پنج ساله 41درصد و نسبت به عملکرد زمان استقرار بخش خصوصی 51درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به کشت در زمینه باغبانی، خاطر نشان کرد: حذف درختان فرسوده و جایگزینی سطح70 هکتار و احداث باغ جدید گیلاس و گلابی بر روی پایه های رویشی در سطح 50 هکتارهمچنین انتخاب محل مناسب جهت احداث نهالستان جدید هماهنگی جهت وارد نمودن 25 هزار اصله نهال جدید از خارج کشور (از کشور صربستان) و استانداردسازی گلخانه به منظور نگهداری قرنطینه نهال های وارداتی است.
مدیر عامل شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان در زمینه فعالیت حوزه دامپروری، تاکید کرد: تعداد گله در آخر شهریور سال1400به تعداد 19 هزار و 369راس، در آخر سال1400به تعداد 19 هزار و659 راس و در آخر خرداد سال1401 با فروش دام به تعداد 18 هزار و 991 راس رسیده است.
وی ادامه داد: رکوردشکنی شرکت در تولید شیر روزانه با 229.4 تن در 22بهمن 1400 از بدو تاسیس دامپروری و رسیدن به بالاترین میزان تولید شیر سالانه از بدو تاسیس بمقدار 67 هزار و 595 تن در سال1400 و همچنین بهبود شاخص های تولیدمثل، احداث سیلوی خندقی، احداث باکس های انفرادی گوساله دانی، احداث جایگاه های گاو خشک و احداث مراکز تغذیه از فعالیت های این شرکت به شمار می رود.
وی در پاسخ به سوالی در این حوزه که آیا شرکت کشت و صنعت و دامپروری مغان (سهامی عام) به سایر کشورها صادرات دارد؟ میزان صادرات سالانه چقدر بوده و میزان ارز آوری آن چه مقدار است؟ اظهار داشت: شرکت در این خصوص برنامه ریزی انجام داده و در چارت سازمانی امور گمرکی نیز پیش بینی شده و انشاله اقدامات خوب و دارای ارزش افزوده بیشتری انجام خواهد داد.
محسن زاده به فعالیت در کارخانه قند اشاره کرد و افزود: توسعه کشت چغندرقند در دو نوبت بهاره و پاییزه در سال1400 و تولید 9 هزار و 447 تن شکر است. نظر به اهمیت توسعه کشت پاییزه چغندرقند جمع تولیدات کارخانه قند از کشت پاییزه چغندر قند در سال 1400 به مقدار هشت هزار و 158 تن است که نسبت به تولیدات کشت پاییزه سال 1399 بیش از 2.5 برابر رشد داشته است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403