بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها با یک نانو عایق حرارتی


بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها با یک نانو عایق حرارتی

یک شرکت‌ فناور داخلی عایقی با ویژگی‌های قابل توجه از قبیل انتقال حرارت از طریق تابش، عدم تولید دود یا آلاینده شیمیایی در اثر قرارگیری تحت شعله مستقیم و انعطاف‌پذیری بالا برخوردار است.

بهینه‌سازی مصرف انرژی در ساختمان‌ها با یک نانو عایق حرارتی

به گزارش گروه علم وآموزش ایران اکونومیست، نرگس صفاریان رییس هیات‌مدیره گروه پوشش‌های محافظ پایه آب پاوان در خصوص این دستاورد گفت: یکی از محصولات این شرکت پوشش عایق حرارتی است که جایگزین محصولات سنتی می‌شود، استفاده از نانومواد موجب بهبود عملکرد این عایق حرارتی شده، به طوری که ضریب انتقال حرارت در این محصول کاهش و گرمای ویژه‌ پوشش افزایش یافته است. این پوشش در ضخامت‌های بسیار کمتر نسبت به پشم شیشه و پشم سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد و این موضوع در تاسیسات ساختمان از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ماندگاری بالای این عایق و فاقد خوردگی رایج در پوشش‌های صنعتی را از مزایای این پوشش نام برد و افزود: این عایق به سطح می‌چسبد و به دلیل حذف میعان، دوام بالایی دارد.

این فناور اظهارداشت: این محصول برای کاهش دمای سطوح خارجی تجهیزات صنعتی از قبیل مخازن و راکتورها مناسب است و همچنین موجب کاهش مصرف سوخت و انرژی در تجهیزات با دما و انرژی حرارتی بالا بویژه پتروشیمی‌ها، پالایشگاه و صنایع فلزی می‌شود، در صورت استفاده از این عایق نانو در ساختمان‌ها، جذب گرما کاهش یافته و از انتقال سرما از طریق پشت بام‌ها، دیوارها و شیروانی‌ها جلوگیری می‌شود. انتظار داریم به دلیل ویژگی‌های این محصول استقبال جالب توجهی از آن صورت گیرد.

صفاریان ادامه داد:‌ ۱۵سال قبل یک محصول آمریکا را خریداری کردیم، ولی بعدها به دلیل تحریم‌ها واردات این محصول با چالش‌هایی مواجه شد. زمانی که دریافتیم نانومواد مورد استفاده در تولید این محصول آمریکایی در ایران تولید می‌شود، اقدام به مهندسی معکوس آن کرده و این عایق را بازطراحی کردیم.

وی از تولید سفارشی این محصول خبر داد که براساس درخواست مشتریان، تولید و تحویل داده می‌شود، گفت: ظرفیت تولید این عایق با ویژگی‌هایی چون ممانعت از انتقال حرارت از طریق تابش، عدم تولید دود یا آلاینده شیمیایی در اثر قرارگیری تحت شعله مستقیم، انعطاف‌پذیری، سهولت استفاده و آب‌گریز با قابلیت عبور بخار آب، یک تُن در ماه است.

به گزارش ستاد ویژه توسعه فناوری نانو، رییس هیات مدیره این شرکت با بیان اینکه امیدواریم نمایشگاه ایران نانو ۱۴۰۱ فرصت مناسبی برای معرفی بیشتر این فناوری به صنعت ساختمان باشد، خاطرنشان کرد: عایق‌های حرارتی نانویی یکی از گزینه‌های مهم در این حوزه است که با ذخیره انرژی گرمایی در محیط‌های مسکونی و صنعتی باعث کاهش میزان مصرف انرژی و حفظ محیط زیست شده و صرفه‌جویی قابل توجهی در منابع ملی به همراه خواهد داشت، این پوشش‌ها با مکانیسم بازتابش انرژی حرارتی و تغییر در ضریب حرارتی، افت دما و در نتیجه ذخیره انرژی خواهد داشت، چرا که این مواد در سطح مولکولی و ماکروسکوپی طراحی شده‌اند و هوا را در بین ذرات به دام می‌اندازند.

صفاریان افزود: از آنجایی که هوا در سطح مولکولی به دام می‌افتد، یک نانوعایق و نانو پوشش حتی با چند اینچ ضخامت می‌تواند تاثیر قابل توجهی داشته باشد، برخی نانومواد از خواص بی‌نظیری مانند سطح ویژه و تخلخل بالا، چگالی پایین، هدایت حرارتی کم، شفافیت بالا و ثابت دی‌الکتریک بسیار پایین برخوردار هستند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاردستی چرخه آب کلاس اول