کتاب‌هایی درباره هاشمی رفسنجانی و حافظ اسد


کتاب‌هایی درباره هاشمی رفسنجانی و حافظ اسد

کتاب «اندیشه‌های سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نوشته حمیدرضا اسماعیلی و «لبه پرتگاه: جریان‌شناسی مذاکرات حافظ اسد و هنری کیسینجر» نوشته بثینه شعبان راهی بازار کتاب شده‌اند.

کتاب‌هایی درباره هاشمی رفسنجانی و حافظ اسد

به گزارش ایران اکونومیست، کتاب «اندیشه‌های سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی» نوشته حمیدرضا اسماعیلی در ۵۸۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۱۷۵ هزار تومان در انتشارات موسسه فرهنگی مطبوعاتی ایران منتشر شده است.

مولف در این کتاب مواضع، آراء و اندیشه‌ سیاسی آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در دوران پیش از انقلاب، در دهه‌ ۱۳۶۰ و در دوران ریاست جمهوری‌اش را بررسی کرده است.

در مقدمه ناشر از این کتاب آمده است: کاوش و پژوهش در اندیشه و آراء سیاسی دولتمردان جمهوری اسلامی ایرانی یکی از عرصه‌های مطالعاتی و تحقیقاتی است که به رغم اهمیتش چندان مورد اقبال قرار نگرفته است. اهمیت موضوع از آنجا ناشی می‌شود که گردآوری، تدوین و تبیین جزئیات آراء و افکار سیاسی دولتمردان می‌تواند ضمن نشان دادن نسبت اندیشه آنان با مبانی نظام اسلامی و جایگاه دین در منظومه فکری و نظام اندیشگی آنان، کاستی‌ها و خلاء‌های راه پیموده شده در دوران حاکمیت نظام اسلامی را مشخص کند و در ترسیم چشم‌انداز و افقی روشن‌تر برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی، ثمربخش باشد. اگرچه در سال‌ها و دهه‌های اخیر پژوهش‌های قابل توجهی در آراء سیاسی و اندیشه‌های امام خمینی (ره) بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران و حضرت‌ آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر انقلاب به عنوان رهبران نظام اسلامی صورت گرفته است، سایر رجال سیاسی و دولتمردان نظام اسلامی چندان محل اعتنای محققان قرار نگرفته‌اند.

در نوشته پشت جلد کتاب نیز عنوان شده است: «از جمله استدلال‌های هاشمی در جهت تبیین شکاف میان شرع و قوانین این بود که انقلاب وارث یک جامعه غیر اسلامی است که با استفاده از ده‌ها کتاب قانون هیچ تَقیدی هم به اسلام نداشته‌اند، لذا باید این وضع را «اصلاح» کرد. اما هاشمی مسئله را این می‌دانست که اولا این قوانین «باطل محض» نیستند و «باطل» و «حق» به هم آمیخته‌اند، ثانیا اگر بخواهید یک‌باره همه چیز را اسلامی کنند شیرازه امور می‌پاشد، ثالثا جامعه ایران با زیرساخت‌های مختلفش جامعه پیچیده‌ای است که اصلاح آن کار ساده‌ای نیست.»

حمید رضا اسماعیلی پیش از این کتاب‌های «سه رئیس جمهور روحانی»، «ایدئولوژی اصلاحات»، «شورش اشرافیت بر جمهوریت»، «دین و سیاست در اندیشه سیاسی معاصر» و... را به چاپ رسانده است. کتاب حاضر صرفا از علاقه شخصی نویسنده برآمده و هدف اصلی او پژوهش و فهم اندیشه و آراء آیت‌الله هاشمی بوده و هر آنچه در طول‌ها به دست آورده بیان کرده است.

کتاب‌هایی درباره هاشمی رفسنجانی و حافظ اسد

همچنین کتاب «لبه پرتگاه: جریان‌شناسی مذاکرات حافظ اسد و هنری کیسینجر» نوشته بثینه شعبان با ترجمه رامین حسین‌آبادیان در ۳۴۴ صفحه با شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۹۹ هزار تومان در انتشارات یاد شده راهی بازار کتاب شده است.

در مقدمه ناشر از این کتاب آمده است: بثینه شعبان، استاد دانشگاه دمشق در رشته ادبیات است. او سالیان طولانی به عنوان مترجم در کنار حافظ اسد، رئیس جمهور پیشین سوریه حضور داشت و هم‌اکنون از مشاوران بشار اسد به حساب می‌آید. بثینه شعبان بعد از انتشار کتاب «ده‌ سال با حافظ اسد» در سال ۲۰۱۵، کار نگارش کتاب «لبه پرتگاه» را آغاز کرد. او مانند کتاب پیشین خود، باز هم به سراغ منابع و اسناد آرشیوی وزارت امور خارجه و کاخ ریاست جمهوری سوریه رفته و این بار به بررسی رویدادهای مهم دهه ۷۰ میلادی در ارتباط با موضوع نبرد عربی- اسرائیلی پرداخته است.

نویسنده در این کتاب به‌طور عمیق به روابط میان حافظ اسد با هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه پیشین آمریکا و نقشی می‌پردازد که این روابط در تحقق صلح میان اعراب و اسرائیل داشته است. بررسی مسائل مهم سیاسی خاورمیانه در دروان مسئولیت هنری کیسینجر، به عنوان یکی از تأثیرگذارترین وزاری امور خارجه آمریکا در قرن بیستم، از دیگر مسائلی است که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته است و افق وسیع تازه‌ای برای مطالعه مسائل خاورمیانه در اختیار پژوهشگران و علاقه‌مندان قرار می‌دهد. فعالیت‌های دیپلماتیک هنری کیسینجر، یکی از موضوعات مناقشه‌برانگیزی است که هموراه در دانشگاه‌ها و نیز در نهادهای سیاسی سراسر جهان، مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. علاوه بر این، کتاب پیش‌رو، نه‌تنها کیسینجر و سیاست‌های او، بلکه سیاست‌های حافظ اسد و افکار و میراث او را هم مورد بررسی قرار می‌دهد.

کتاب‌هایی درباره هاشمی رفسنجانی و حافظ اسد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس