مصرف برق نسبت به سال گذشته در ساعات پیک افزایش یافت


مصرف برق نسبت به سال گذشته در ساعات پیک افزایش یافت

علی اکبر محرابیان گفت: میزان متوسط مصرف برق امسال در بین همگان افزایش پیدا کرده است.

نشست خبری وزیر نیرو به مناسبت گرامیداشت روز خبرنگار در این وزارتخانه برگزار شد. علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، در ابتدای این رویداد ضمن تبریک روز خبرنگار نکاتی را به عنوان گزارش عملکرد وزارت نیرو مطرح کردند.

محرابیان گفت: همانطور که می‌دانید در حال حاضر در پیک مصرف برق قرار داریم. سال گذشته را به گونه ای پشت سر گذاشته ایم که ۱۵ هزار مگاوات ناترازی تولید داشته ایم. بهتر است بدانید سالانه ۴.۵ درصد میزان افزایش تقاضای برق داریم. در حالی که اگر اقدامات درستی انجام نمی‌شد این ناترازی به ۲۰ هزار مگاوات می‌رسید و مشکلات چندین برابر می شد.

وزیر نیرو می‌گوید: سال گذشته شاهد خاموشی های وسیعی بودیم که مشکلات زیادی را برای زندگی مردم به وجود آورد. امروزه وابستگی زندگی همه افراد به برق بسیار فراوان شده است. در همین امروز متوسط دمای کشور ۳۸ درجه سانتی گراد است که در سال گذشته حدود یک و نیم درجه دمای کمتر بود.

او گقت: به ازای هر درجه باید ۱۵۰۰ مگاوات اضافه کرد. در برخی از نقاط کشور حدود ۴ تا ۵ درجه افزایش درجه داشته ایم. البته در برخی از شهرها عدد ۵۴ درجه ثبت شده که رکورد محسوب می‌شود و مجموعا تابستان گرمی را داشته ایم.

محرابیان گفت: اگر متوسط سال های مختلف کشور را بسنجیم ما سالانه ۴.۵ درصد رشد مصرف انرژی داشته ایم اما امسال با وجود صرفه جویی های مردم این میزان به ۴.۸ درصد رسیده است. البته این مسئله به معنای رشد اشتغال در کشور نیز هست و اگر ناشی از مصرف خانگی باشد باز هم نکته مثبتی خواهد بود.


محرابیان ادامه داد همکاران صنعت برق ما امسال در در دو جبهه فعال بودهد که مورد اول تامین برق در شرایط تابستان و بحث دوم موضوع سیل بود. در سیل ۲۱ استان کشور درگیر سیل شد و همانژور که میدانید در حوادث طبیعی، بخش آسیب پذیر برق است و باید بتوان برق پایدار را تامین کنید. البته در برخی از نقاط مثل فیروزکوه قطعی گسترده داشتیم که امکان اتصال برق به دلیل سیل و خطرات برگرفتگی وجود نداشت‌.

محرابیان به برنامه صد اقدامه وزارت نیرو اشاره کرد و گفت: مهمترین محور ها در این برنامه، افزایش ظرفیت تولید برق کشور بود که بتوانیم در طول یکسال ظرفیت تولید برق کشور را ۶ هزار مگاوات افزایش دهیم.

متوسط این میزان در دولت های یازدهم و دوازهم ۲ هزار و ۶۷ مگاوات بود. از ۶ هزار مگاواتی که گفته شد، حدودا ۵ هزار مگاوات مربوط به راه اندازی نیروگاه جدید بود و هزار مگاوات هم استفاده از فناوری های نوین و بروز رسانی نیروگاه های موجود با استفاده از شرکت های دانش بنیان بود.

وزیر نیرو اشاره کرد که در حال حاضر ۴ هزار و ۲۰۰ مگاوات از میزان وعده داده شده به بهره برداری رسیده و ۱۸۰۰ باقی مانده هم منتظر برخی از اقدامات دیگر و نیازمند تامین نیروی گاز است. امیدواریم در پایان دوره این ۶ هزار مگاوات تحویل داده شود.

محور دوم عملیات ما این بود که از ظرفیت نیروگاه های موجود حداکثر استفاده را ببریم. به دلایل مختلفی مثل عدم تامین قطعات و تعمیرات نامناسب این امکان فراهم نبود. به همین خاطر نیروگاه ها را فهرست کردیم و برای انها برنامه ریزی کردیم که چه زمانی تعمیر شوند که تا اردیبهشت کل توان صنعت برق در اختیار مردم قرار بگیرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج