تفاوت های بیولوژیکی مردان را بیشتر از زنان مستعد ابتلا به سرطان می کند


به گزارش سایک نیوز به نقل از نیواطلس، برای چندین دهه، پزشکان به طور مداوم متوجه شده اند که مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان هستند. این تفاوت مبتنی بر جنسیت در خطر ابتلا به سرطان اغلب در نتیجه مجموعه ای از...

تفاوت های بیولوژیکی مردان را بیشتر از زنان مستعد ابتلا به سرطان می کند

به گزارش سایک نیوز به نقل از نیواطلس، برای چندین دهه، پزشکان به طور مداوم متوجه شده اند که مردان در مقایسه با زنان بیشتر در معرض خطر ابتلا به انواع سرطان هستند. این تفاوت مبتنی بر جنسیت در خطر ابتلا به سرطان اغلب در نتیجه مجموعه ای از عوامل سبک زندگی، از سیگار کشیدن و رژیم غذایی گرفته تا قرار گرفتن در معرض شغل، از بین رفته است.

اما اخیراً، محققان شروع به شناسایی برخی از عوامل بیولوژیکی حیاتی کرده‌اند که می‌تواند مردان را مستعد ابتلا به برخی سرطان‌ها کند. به عنوان مثال، در سال 2016، یک مطالعه برجسته از محققان دانشگاه هاروارد و MIT بر روی یک عامل ژنتیکی خاص که می تواند برخی از تفاوت های جنسیتی را در خطر ابتلا به سرطان توضیح دهد، مورد بررسی قرار گرفت.

یک مطالعه جدید در حال حاضر قوی ترین تحقیقات تا به امروز را در مورد تفاوت های جنسیتی برای خطر سرطان ارائه کرده است. سوابق سلامتی از نزدیک به 300000 شرکت کننده که در یک مطالعه طولانی مدت رژیم غذایی و سرطان شرکت داشتند، تجزیه و تحلیل شد. در مطالعه کنونی، ما تفاوت‌های جنسی را در خطر ۲۱ تومور جامد در محل‌های آناتومیک مشترک، با تأکید ویژه بر کمیت کردن میزان تفاوت در رفتارهای پرخطر (مصرف سیگار و الکل)، آنتروپومتریک (شاخص توده بدن و قد) تخمین زدیم. محققان در این مطالعه جدید توضیح دادند که عوامل سبک زندگی (فعالیت بدنی، رژیم غذایی، مصرف دارو) و سابقه پزشکی و خانوادگی، خطر بالاتر سرطان در مردان را توضیح می‌دهند.

به طور کلی، این مطالعه نشان داد که عوامل غیر بیولوژیکی می توانند بین 11.2 تا 49.5 درصد از افزایش خطر سرطان در مردان را تشکیل دهند، بسته به انواع مختلف سرطان مورد مطالعه. از نظر خطرات مشترک سرطان غیر آناتومیک، زنان در معرض خطر بالاتری نسبت به مردان برای تنها دو سرطان بودند: تیروئید و کیسه صفرا. برای برخی از سرطان‌ها، مانند سرطان ریه، این تحقیق نشان داد که تقریباً 50 درصد از افزایش خطر برای مردان را می‌توان به عوامل سبک زندگی نسبت داد. اما سایر سرطان‌ها، مانند عوامل غیربیولوژیکی مری، تنها می‌توانند حدود 10 درصد از افزایش خطر را توضیح دهند. سارا جکسون، نویسنده اصلی مطالعه جدید، توضیح داد: «نتایج ما نشان می‌دهد که تفاوت‌هایی در بروز سرطان وجود دارد که تنها با قرار گرفتن در معرض محیطی توضیح داده نمی‌شوند». این نشان می دهد که تفاوت های بیولوژیکی ذاتی بین مردان و زنان وجود دارد که بر استعداد ابتلا به سرطان تأثیر می گذارد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام