هشدار محققان نسبت به احتمال حضور موجودات عجیب در سواحل دریا


هشدار محققان نسبت به احتمال حضور موجودات عجیب در سواحل دریا

محققان نسبت به احتمال حضور موجودات عجیب در سواحل به دلیل دمای بالای دریای مدیترانه هشدار داده اند.


محققان غربی از ایتالیا، اسپانیا و فرانسه، در چارچوب مطالعاتی که دائماً وضعیت دریا‌ها را رصد می‌کنند، افزایش دمای آب در مناطق شمالی و جنوبی حوزه مدیترانه را تحت نظر داشتند، به گونه‌ای که تیر و اوایل این ماه دمای آن بین ۲۸ تا ۳۰ درجه در انتهای آن متغیر بود.

دکتر عبدالرحیم الخویت، کارشناس مراکشی در محیط زیست و مهندسی عمران، می‌گوید که میانگین دمای آب دریای مدیترانه به طور کلی در حدود ۲۵ درجه است، اما در تابستان امسال محققان افزایش میانگین دمای آب دریای مدیترانه را ثبت کرده اند. دمای آب دریای مدیترانه به ۲۸ درجه سانتیگراد رسیده و در برخی مناطق دمای هوا ۵ درجه بالاتر از میانگین است.

الخویت در سخنرانی خود تاکید کرد که تحقیقات انجام شده از اواخر قرن نوزدهم نشان دهنده افزایش دمای دریای مدیترانه به این میزان نیست و توضیح داد که افزایش دما در سال نواحی ذکر شده به طور کلی بر اکوسیستم‌ها تأثیر منفی خواهند داشت و احتمالاً برخی از حیواناتی که نمی‌توانند خود را با این میزان گرما سازگار کنند در آن مناطق مهاجرت می‌کنند و موجودات دیگری که دمای بین ۲۸ تا ۳۰ درجه را تحمل می‌کنند ظاهر می‌شوند. همینطور برای گیاهان، به گونه‌ای که درصد حضور برخی از گیاهان دریایی کاهش می‌یابد، مانند گیاه (Poseidony)، که محققان در دریای مدیترانه آن را پوزیدونی "ریه مدیترانه" می‌نامند.

الخویت با بیان اینکه میلیارد‌ها موجود زنده روی این گیاهان زندگی می‌کنند و زوال آن‌ها با تمام استاندارد‌ها به معنای فاجعه زیست محیطی است که پدیده‌های عجیبی را در پی خواهد داشت، افزود: عوامل و علل متعدد انسانی که نمی‌توان به طور قطعی به آن‌ها اشاره کرد در پس تغییرات اقلیمی هوا و دریا در خشکی است.

در این راستا می‌توان به آزمایش‌ها و مانور‌های دریایی نظامی اشاره کرد که انواع آلاینده‌ها را از خود به جا می‌گذارند که با صدای انفجار‌هایی که سبک زندگی موجودات زنده را تغییر می‌دهد، هدر رفتن سلاح‌ها و مواد شیمیایی و خطرناک ناشناخته شروع می‌شود. همچنین می‌توان به قطعات تسلیحاتی که به دریا‌ها می‌ریزند و نیز آلاینده‌های دیگراشاره کرد. وی همچنین نسبت به کاشت برخی گیاهان در نزدیکی دریا و اطراف آن هشدار داد، زیرا آن‌ها می‌توانند به داخل آب نفوذ کنند و به سرعت تکثیر شوند تا زمانی که گیاه پوزیدونی را اذیت کنند یا آن را از بین ببرند و در این صورت به ناچار عواقب جدی در پی خواهد داشت.

الخویت افزود: افزایش دما در دریای مدیترانه ممکن است عواقب جدی برای موجودات زنده داشته باشد و احتمالاً باعث مهاجرت حیوانات و خروج اجسام خارجی به سواحل شود. درجه حرارت در مدیترانه از جمله تغییرات آب و هوایی ناشی از آلودگی که باعث کاهش گاز ازن در جو و در نتیجه ثبت افزایش دما در زمین به طور کلی می‌شود، بنابراین لازم است تمام اقدامات احتیاطی برای کاهش انتشار سمی گاز ازن انجام و مراکز تحقیقاتی بیشتر برای نظارت بر وضعیت دریا و اقیانوس ایجاد شوند.

منبع: assahraa.ma

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چرا انسان های مدرن جایگزین نئاندرتال‌ها شدند؟