550 هزار نفر از کادر درمان خواهان دریافت فوق العاده خاص / باید 6 میلیون تومان به حقوق کارکنان بخش دولتی اضافه شود


550 هزار نفر از کادر درمان خواهان دریافت  فوق العاده خاص  / باید 6 میلیون تومان به حقوق کارکنان بخش دولتی اضافه شود

رکنا: رئیس نظام پرستاری رشت با انتقاد از عملکرد وزارت بهداشت در دولت قبل و دولت فعلی در عدم اجرای آیین نامه پرداخت فوق العاده خاص به کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی بخش دولتی گفت: در صورت تصویب ضریب 2 فوق العاده خاص در ستاد ملی کرونا و پیش بینی شدن...

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «فوق العاده خاص» یک نوع پرداختی ویژه برای بعضی مشاغل محسوب می شود که طبق قانون مدیریت خدمات کشوری باید برای کارکنان برخی بخش های دولتی یا عمومی به دلیل دشواری های شغلی نظیر کار کردن در محیط های غیرمتعارف از جمله کار با اشعه، مواد شیمیایی، مواد سمی، مواد آتش زا و منفجره، کار با بیماران روانی یا عفونی و کار در اورژانس، بخش های سوختگی و بخش های مراقبت ویژه و موارد مشابه در نظر گرفته شود.

در چنین شرایطی با توجه به نص صریح قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب سال 1386، به نظر می رسد حتی اگر قرار نباشد فوق العاده خاص به تمام اعضای کادر درمان پرداخت شود، ولی بسیاری از مشاغل مربوط به کادر درمان بخصوص پرستاران مشمول دریافت فوق العاده خاص می شوند. البته در آیین نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی که در سال 93 از سوی سازمان امور اداری و استخدامی کشور به وزارت بهداشت ابلاغ شد، تاکید شده است که فوق العاده خاص باید به تمام کارکنان کادر درمان بخش دولتی پرداخت شود.

اما با وجود گذشت 15 سال از تصویب قانون مدیریت خدمات کشوری و 8 سال از ابلاغ آیین نامه اداری استخدامی اعضای غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی، مسئولان وزارت بهداشت در دولت های مختلف هیچ گاه اراده ای برای پرداخت فوق العاده خاص به پرستاران و سایر اعضای کادر درمان نداشته اند. این در حالی است که پرداخت فوق العاده خاص می تواند درآمد ماهیانه کادر درمان بخش دولتی را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

فوق العاده خاص کادر درمان باید از سال 93 پرداخت می شد

موضوع پرداخت فوق العاده خاص به کادر درمان در حالی روی زمین مانده است که از زمان شیوع کرونا در ایران، مسئولان سابق وزارت بهداشت وعده دادند که با توجه به دشواری های شغلی فراوان کادر درمان در ایام کرونا، موضوع پرداخت همیشگی فوق العاده خاص به آنان را مورد توجه قرار خواهند داد، اما این وعده در دولت قبل هیچ گاه جامه عمل نپوشید.

در دوره جدید وزارت بهداشت نیز مسئولان وزارتخانه از زمانی که سکان کار را به دست گرفتند، وعده مسئولان قبل وزارت بهداشت درباره پرداخت فوق العاده خاص به کادر درمان بخصوص پرستاران را تکرار کردند، اما هنوز در عمل این اتفاق رخ نداده است. این در حالی است که آذرماه سال گذشته، مقام معظم رهبری در دیدار با پرستاران در «روز پرستار» بر لزوم پرداخت مطالبات به حق پرستاران توسط دولت تاکید کردند.

این نکته ای است که محمدحسین دلسوز، رئیس نظام پرستاری رشت در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: در حالی وزارت بهداشت هنوز حاضر نیست در زمینه پرداخت فوق العاده خاص به کادر درمان قانون را اجرا کند که از سال 93، برخی نهادها از جمله سازمان انتقال خون، سازمان زندان ها و بانک های دولتی توانسته اند بودجه لازم برای پرداخت فوق العاده خاص به کارکنان خود را از دولت دریافت کنند و این آیتم را در فیش حقوقی کارکنان خود قرار دهند. وزارت بهداشت نیز باید از سال 93 به دنبال دریافت بودجه لازم برای پرداخت فوق العاده خاص به کارکنان بخش دولتی نظام سلامت می رفت، اما هنوز این اتفاق رخ نداده است.

وی افزود: کارکنان بخش دولتی وزارت بهداشت تابع قانون استخدامی اداری اعضای غیر هیات علمی دانشگاه های علوم پزشکی هستند و در چنین شرایطی هیات امنای هر کدام از دانشگاه های علوم پزشکی باید به صورت جداگانه پرداخت فوق العاده خاص را برای کارکنان زیرمجموعه دانشگاه خود تصویب کنند. البته طبیعتا دانشگاه ها زمانی این کار را انجام خواهند داد که وزارت بهداشت رویه ای مشخص را برای پرداخت فوق العاده خاص به کادر درمان در پیش گیرد و اعتبارات لازم برای پرداخت فوق العاده خاص نیز توسط دولت و مجلس تامین شود.

تعلل مسئولان دولت و وزارت بهداشت در تصویب فوق العاده خاص

دلسوز با بیان این که از تابستان سال گذشته قرار بود آیتم فوق العاده خاص به فیش حقوقی پرستاران بخش دولتی اضافه شود، عنوان کرد: از تیرماه 1400 سازمان امور اداری استخدامی و کشور از ستاد ملی کرونا درخواست کرد که با توجه به زحمات فراوان کادر درمان در دوره کرونا، این ستاد موضوع پرداخت همیشگی فوق العاده خاص کارکنان بخش دولتی را تصویب کند. اما وقتی دولت با تغییر و تحول مواجه شد، مساله تصویب فوق العاده خاص کادر درمان در ستاد ملی کرونا نیز روی زمین ماند.

رئیس نظام پرستاری رشت ادامه داد: با وجود این که مسئولان وزارت بهداشت بارها وعده داده اند که موضوع تصویب فوق العاده خاص کادر درمان در دستور کار ستاد ملی کرونا قرار خواهد گرفت و مقام معظم رهبری نیز در روز پرستار سال گذشته بر لزوم توجه به مطالبات به حق پرستاران تاکید کردند، اما حتی در قانون بودجه 1401 موضوع پرداخت فوق العاده خاص پرستاران و سایر اعضای کادر درمان پیش بینی نشد.

وی در ادامه تاکید کرد: سال گذشته، دولت حتی در لایحه تقدیمی به مجلس درباره بودجه سنواتی نیز موضوع فوق العاده خاص کادر درمان را در نظر نگرفته بود. البته 28 بهمن 1401 وزارت بهداشت مجددا درخواست سازمان امور اداری و استخدامی مبنی بر لزوم پرداخت فوق العاده خاص کادر درمان بخشی دولتی را به هیات دولت ارجاع داد، اما اکنون با وجود گذشت بیش از یک سال از ارسال این نامه، هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

نمایندگان مجلس به مطالبه کادر درمان درباره فوق العاده خاص توجه کنند

دلسوز در بخش دیگری از صحبت های خود گفت: متاسفانه مسئولان وزارت بهداشت در دولت قبل در اجرای آیین نامه پرداخت فوق العاده خاص به کادر درمان بخش دولتی اهمال کردند و مدیران جدید وزارت بهداشت نیز با وجود وعده هایی که می دهند، عملا موافق اجرای این آیین نامه نیستند. این در حالی است که شخص آقای رئیسی، رئیس جمهور، در روز پرستار سال گذشته، با پرداخت فوق العاده خاص به تمام اعضای کادر درمان از جمله پرستاران موافقت کرد.

رئیس نظام پرستاری رشت ادامه داد: دولت در تقدیم لایحه بودجه سال 1401 به مجلس در سال گذشته، بر ممنوعیت اضافه شدن هر گونه فوق العاده جدید به حقوق کارکنان دولت تاکید کرده بود، اما در لایحه اصلاح قانون بودجه 1401 که ابتدای مردادماه امسال به مجلس ارسال شد، این ممنوعیت حذف شده است و اکنون نمایندگان مجلس می توانند در بررسی اصلاحیه قانون بودجه، آیتم فوق العاده خاص را برای کارکنان وزارت بهداشت برقرار کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: فوق العاده خاص کارکنان وزارت بهداشت طبق قانون شامل 550 هزار نفر از کارکنان بخش دولتی نظام سلامت محسوب می شود و تمام افرادی که در مراکز بهداشتی و درمانی دولتی فعالیت می کنند، اعم از نیروهای رسمی، قراردادی یا طرحی مشمول پرداخت فوق العاده خاص هستند. از 26 خرداد امسال هم پویش درخواست برقراری فوق العاده خاص و افزایش ضریب حقوق کادر درمان در سال 1401 (لینک کارزار) آغاز شده است و امیدواریم نمایندگان مجلس در بررسی لایحه اصلاح قانون بودجه 1401، این مطالبه به حق کادر درمان را در نظر بگیرند.

کادر درمان خواهان اجرای ضریب 3 فوق العاده خاص هستند

دلسوز درباره مزایای پرداخت فوق العاده خاص به اعضای کادر درمان توضیح داد: فوق العاده خاص یکی از آیتم هایی است که باید به صورت قانونی به فیش حقوقی اعضای کادر درمان بخش دولتی اضافه شود. فوق العاده خاص دارای سه ضریب یک، دو و سه است که در صورت تصویب ضریب یک، به طور متوسط سه میلیون تومان به حقوق ماهانه کارکنان بخش دولتی نظام سلامت اضافه خواهد شد.

رئیس نظام پرستاری رشت ادامه داد: کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی بخش دولتی درخواست دارند که ضریب 3 فوق العاده خاص برای آنها اجرایی شود، اما به نظر می رسد با توجه به مشکلات بودجه ای کشور، دولت و وزارت بهداشت با پرداخت ضریب 3 موافقت نکنند، بنابراین اکنون بیشتر تمرکز مبنی بر مطالبه پرداخت فوق العاده خاص با ضریب 2 است.

وی در پایان تصریح کرد: در صورت تصویب ضریب 2 فوق العاده خاص در ستاد ملی کرونا و پیش بینی شدن اعتبارات لازم برای پرداخت این آیتم ویژه در فرآیند اصلاح قانون بودجه 1401 در مجلس، به طور متوسط 6 میلیون تومان به دریافتی ماهانه تمام 550 هزار نفر از کارکنان نظام سلامت در بخش دولتی اضافه خواهد شد.

محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها