تضاد دموکراسی با ولایت حل می شود/ شب عاشورا شب نصرت امام حسین (ع) بود


تضاد دموکراسی با ولایت حل می شود/ شب عاشورا شب نصرت امام حسین (ع) بود

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تضاد دموکراسی با ولایت حل می شود، گفت: در مقابل امام سه کار باید انجام دهیم؛ احترام توام با تواضع، یاری و اطاعت از امام. شب عاشورا شب اطاعت از امام حسین (ع) نبود بلکه شب نصرت امام حسین (ع) بود.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در شب شام غریبان امام حسین (ع) و یاران شهیدش که در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، گفت: به دنبال راه اندازی طرح جدید زندگی هستیم که به سبک زندگی ما بر می گردد و از طرفی به حکمرانی و شیوه اداره جامعه نیز مربوط می شود.

خطیب دینی با بیان اینکه اولویت موضوع بر اساس راهبردهای اعلامی رهبر معظم انقلاب و اقتضائات جامعه باید مشخص شود، افزود: طرحی است که انسان ها از استضعاف بیرون بیایند و توانمند شوند دارای دو رکن است؛ زندگی جمعی یکی از ارکان توانمند شدن است. وقتی به زندگی جمعی برسیم، قدرتمند می شویم و رانت خواری وجود نخواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: مخالفان زندگی جمعی مدعی هستند که اگر قدرت را بین مردم پراکنده کنیم، سوء استفاده می شود و نظارت بر قدرت کم می شود در حالی که امر به معروف و نهی از منکر مهمترین ابزار برای نظارت بر قدرت است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به شرایط پس از ظهور گفت: خداوند در آیات قرآن به روشنی می فرماید بعد از ظهور مژده به هم بدهید که اگر فقیه پیدا کنید، ما باید به سمت این جامعه برویم که هیچ فقیری در کشور وجود نداشته باشد.

خطیب دینی تصریح کرد: برای رسیدن به زندگی جمعی هفت اقدام لازم است که از آن جمله تمرین در محیط های کوچک فرهنگی و مذهبی، آموزش در مدارس، فعالیت اقتصادی، آموزش زندگی جمعی، فرهنگ سازی برای زندگی جمعی و مبارزه با موانع اجتماعی از اقداماتی است که می توان برای رسیدن به زندگی جمعی انجام داد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه تمرین زندگی جمعی در محیط های کوچک فرهنگی و مذهبی می تواند موثر باشد، گفت: هیئات برای تمرین زندگی جمعی اولویت بیشتری دارند چون نور ولایت و محبتی در دل ها ایجاد می شود.

وی ادامه داد: راه اندازی تعاونی های مصرف، ایجاد فعالیت اقتصادی، تولیدی و کارآفرینی در محیط های کوچک و سپس در کارخانه ها این در حالی است که فرهنگ تعاون در جامعه ما مرده است. ما باید از فعالیت های فرهنگی آغاز کنیم و به فعالیت های اقتصادی برسیم.

وی با بیان اینکه بسیج نمونه موفق زندگی جمعی است، گفت: بسیج یک نرم افزار بود که این نرم افزار را در لبنان اجرایی کردیم و حزب الله لبنان یک پدیده بسیجی است. نرم افزار بسیج را به سوریه بردیم و سوریه را نجات داد. این نرم افزار باعث نجات عراق و یمن هم شد.

خطیب دینی با بیان اینکه نرم افزار بسیج را باید در هیئات و مساجد اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب تاکید کرده اند زندگی جمعی و تعاونی به دانش آموزان آموخته شود. سوال این است که آموزش و پرورش برای سال آینده در راستای اجرایی شدن این طرح چه برنامه ای دارد.

خطیب دینی افزود: نظام آموزش و پرورش افراد را به زندگی فردی تشویق می کند و روحیه کار گروهی و جمعی در بین دانش آموزان آموزش داده نمی شود. صدا و سیما و فیلم سازان و هنرمندان باید زندگی جمعی را تبلیغ کنند و فیلم هایی که با محوریت زندگی فردی رخ می دهد و زندگی فردی را القا می کند، نباید از صدا و سیما پخش شود.

وی با بیان اینکه رکن اول قدرتمند کردن جامعه زندگی جمعی است، گفت: زندگی جمعی حول محور ولایت تشکیل می شود و هیچ دولتی نمی تواند زندگی جمعی ایجاد کند مگر اینکه قدم، نور و وجود ولایت باشد. اربعین نمونه بارز زندگی جمعی است.

خطیب دینی در ادامه با بیان اینکه پارادوکس دموکراسی با ولایت حل می شود، خاطرنشان کرد: ضعف های دموکراسی که با دروغ و فریب ارایه شده را می توان با ولایت فقیه حل کرد.

وی با اشاره به آیه 62 سوره نور گفت: خداوند در این آیه فرموده اند: إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ آمَنُوا بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَإِذَا کَانُوا مَعَهُ عَلَىٰ أَمْرٍ جَامِعٍ لَمْ یَذْهَبُوا حَتَّىٰ یَسْتَأْذِنُوهُ ۚ إِنَّ الَّذِینَ یَسْتَأْذِنُونَکَ أُولَٰئِکَ الَّذِینَ یُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ ۚ فَإِذَا اسْتَأْذَنُوکَ لِبَعْضِ شَأْنِهِمْ فَأْذَنْ لِمَنْ شِئْتَ مِنْهُمْ وَاسْتَغْفِرْ لَهُمُ اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِیمٌ ؛ مؤمنان فقط آنانند که به خدا و پیامبرش ایمان آورده اند، و هنگامی که بر سر کار مهمی [که طبیعتاً مردم را گرد هم می آورد] با پیامبر باشند تا از او اجازه نگیرند [از نزد او] نمی روند. به راستی کسانی که [برای رفتن] از تو اجازه می گیرند، آنانند که به خدا و پیامبرش ایمان دارند. پس هنگامی که برای برخی از کارهایشان از تو اجازه می خواهند، به هر کدام از آنان که خواستی اجازه بده و از خدا برای آنان آمرزش بخواه؛ زیرا خدا بسیار آمرزنده و مهربان است.» وقتی امام جامعه یک موضوع اجتماعی را مطرح می کند، هیچ کس حق ندارد از جلسه بیرون برود و این آیه را می توان به عنوان عجایب قرآن مطرح کرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به آیه 157 سوره اعراف گفت: خداوند در این آیه فرموده است: الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الرَّسُولَ النَّبِیَّ الْأُمِّیَّ الَّذِی یَجِدُونَهُ مَکْتُوبًا عِنْدَهُمْ فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنْجِیلِ یَأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَیَنْهَاهُمْ عَنِ الْمُنْکَرِ وَیُحِلُّ لَهُمُ الطَّیِّبَاتِ وَیُحَرِّمُ عَلَیْهِمُ الْخَبَائِثَ وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالْأَغْلَالَ الَّتِی کَانَتْ عَلَیْهِمْ ۚ فَالَّذِینَ آمَنُوا بِهِ وَعَزَّرُوهُ وَنَصَرُوهُ وَاتَّبَعُوا النُّورَ الَّذِی أُنْزِلَ مَعَهُ ۙ أُولَٰئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ؛ هم آنان که پیروی کنند از آن رسول (ختمی) و پیغمبر امّی که در تورات و انجیلی که در دست آنهاست (نام و نشان و اوصاف) او را نگاشته می‌یابند که آنها را امر به هر نیکویی و نهی از هر زشتی خواهد کرد و بر آنان هر طعام پاکیزه و مطبوع را حلال، و هر پلید منفور را حرام می‌گرداند، و احکام پر رنج و مشتقی را که چون زنجیر به گردن خود نهاده‌اند از آنان برمی‌دارد (و دین آسان و موافق فطرت بر خلق می‌آورد). پس آنان که به او گرویدند و از او حرمت و عزت نگاه داشتند و یاری او کردند و نوری را که به او نازل شد پیروی نمودند آن گروه به حقیقت رستگاران عالمند.»

وی افزود: کسانی که ایمان آورده اند، سه کار باید انجام بدهند که خلاصه اش این است که امام راحل فرمود ولایت فقیه ادامه کار انبیا است و ولایت فقیه میراث دار پیامبر(ص) است، پیامبری که آزادی بخش است و سیستم زندگی را بین ما طراحی می کند. خطیب دینی گفت: پیامبر آزادی بخش سیستم زندگی جمعی را حول محور وحدت ایجاد کردند و امر به معروف و نهی از منکر می تواند به جای قانون های متعدد و فراوان به اصلاح جامعه بپردازد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تصریح کرد: در مقابل ولایت فقیه سه کار باید انجام دهیم؛ احترام و تعظیم اش را بالا ببریم، احترام توام با تواضع، یاری کردن امام و اطاعت از امام. وی تاکید کرد: کسانی که خلاف منافع ملی کار کرده اند و اصلی ترین عامل منافع ملی را در کشور تضعیف کرده اند یعنی ولایت فقیه را تضعیف کرده اند به حق شام غریبان امام حسین (ع) اگر قابل تربیت و اصلاح نیستند، نسل شان را رسوا و نابود کن و برای کوری چشم آنهایی که دوست ندارند ولایت در جامعه علم شود.

وی افزود: در تاریخ اسلام همان طور که در سخنرانی های شب های گذشته نیز به آن اشاره کرده ام، وقتی مسلمانان مدینه می خواستند با پیامبر (ص) قرارداد ببندند، پیامبر فرمودند آیا از من حمایت و دفاع می کنید و مردم مدینه این شرط پیامبر را پذیرفتند و پذیرفتند که جامعه فدای پیامبر اسلام (ص) شود. در این قرارداد آمده است زمانی که جان پیامبر در معرض خطر قرار گرفت از جان خود می گذریم و زمانی که فرزندان پیامبر گرامی اسلام مورد خطر قرار گرفتند، مردم مدینه از جان خود و فرزندان شان برای حفاظت از آنها بگذرند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: هر ذکر و دعایی را باید آرام بگوییم به جز ذکر صلوات بر محمد و آل محمد. هر کس صلوات بر پیامبر (ص) و اهل بیت (ع) را با صدای بلند بفرستد، نفاق از دلش بیرون می رود و اگر با صدای بلند صلوات نفرستد، منافق است.

وی در ادامه با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب گفت: ایشان می فرمایند بیشتر موانع برای کسب و کار در کشور ما وجود دارد و باید اینها برداشته شود. نظام مهندسی، نظام پزشکی، نظام پرستاری و همه این نظام ها اگر به بیانات رهبر معظم انقلاب عمل کنند، سه میلیون شغل برای افراد با سواد کشور ایجاد می شود.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: اگر سیاست های ابلاغی رهبر اعم از خصوصی سازی تا سایر سیاست های اقتصادی اجرایی شود، بسیاری از مسایل و مشکلات اقتصادی مرتفع خواهد شد.

خطیب دینی با بیان اینکه خداوند در قرآن فرموده است که در مقابل امام سه کار باید انجام دهیم؛ احترام توام با تواضع، یاری و اطاعت از امام. شب عاشورا شب اطاعت از امام حسین (ع) نبود بلکه شب نصرت امام حسین (ع) بود.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


متن دیکته شب کلاس دوم ابتدایی برای همه درس ها