درست کردن باورها و اعتقادات دینی اهمیت بسیار بالایی دارد


درست کردن باورها و اعتقادات دینی اهمیت بسیار بالایی دارد

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی گفت: انسان بخوابد اما باوردهای دینی خود را درست کرده باشد بهتر از این است که بیدارباشد اما باوردهای دینی او غلط باشد.

به گزارش خبرنگار اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین حسینی قمی به مناسبت دهه اول ماه محرم در حسینیه آیت‌الله حق‌شناس به سخنرانی پرداخته در تبیین حکمت 282 نهج‌البلاغه امیرمومنان امام علی(ع)، گفت: حضرت می‌فرمایند «اگر کسی در دین بصیرت نداشته باشد هرچه بیشتر تلاش کند به گمراهی خود اضافه کرده است چراکه بدون آشنایی و تشخیص اولویت‌ها قدم برمی‌دارد، اگر کسی کاری را انجام دهد اما علم دانش آن را نداشته باشد همچون کسی است که در بیراهه حرکت می‌کند». همچون کسی که قصد حرکت به سوی شرق دارد اما به غرب حرکت می‌کند.

وی افزود: همچنین حضرت امیرمومنان امام علی(ع) در حکمت‌ ۹۰ می‌فرمایند انسان بخوابد اما باوردهای دینی خود را درست کرده باشد بهتر از این است که بیدارباشد اما باوردهای دینی او غلط باشد. بر همین اساس مداومت بر نماز و عبادات با باورهای غلط درست نیست. فهم دین بصیرت در دین بهتر از نمازهای مستحبی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با تاکید بر اینکه انسان بتواند در دین تشخیص اولویت‌ها را بشناسد بسیار مهم است، عنوان کرد: شیخ کلینی از علمای بزرگ اسلام می‌فرمایند انسان در عبادت باید اعتدال را رعایت کند. امام صادق(ع) فرمودند اطراف کعبه طواف می‌کردم در یکی از ظهرها پدرم مرا مشاهده کردند و فرمودند عزیزم دلم جعفر آنقدر خود را در زحمت قرار مده اگر بنده ای محبوب خداوند شود و او نیز از خداوند راضی باشد عبادت اندک را هم از او می‌پذیرد و او را به بهشت می‌برد.

این استاد اخلاق در خصوص اهمیت فهم احادیث و روایات، اظهار کرد: مرحوم علامه مجلسی در جمع‌آوری احادیث و روایات دنبال فهم و درک آنها بود. ما بسیار مدیون افرادی همچون علامه مجلسی هستیم چراکه اگر فهم روایات را به ما نمی‌گفتند امروز بسیاری از ما همچون داعش بودیم زیرا داعشی‌ها بدون فهم و درک روایات و احادیث آنها را جمع کردند.

وی با بیان اینکه علامه مجلسی کتابی به نام مراة العقول دارند که شرح روایات علامه مجلسی است. گفت: ایشان بر اساس حدیثی از امام سجاد(ع) می‌فرمایند دو کار را ابتدا انجام بدهید سپس سراغ عبادت فراوان بروید یکی از آنها اصلاح عقاید و باورهای دینی است، جامعه ما چون تصحیح عقاید و اخلاق ندارد بسیار دچار خطا می‌شود. ما باید در اولویت‌های دینی خود همچون عقاید و اخلاق به افراد دین‌شناس مراجعه کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه عبادات خود را با بداخلاقی نسبت به دیگران از بین نبرید. اظهار کرد: امام حسین(ع) در وداع آخر خود خطاب به فرزندشان امام سجاد(ع) فرمودند از ظلم به کسی که جز خداوند یاور ندارد پرهیز کن.

این استاد حوزه علمیه با بیان اینکه استادان بزرگ نگران هستند که در مجالس به مسائل اعتقادی کمتر پرداخته می‌شود، ابراز کرد: در مجلس عزای امام حسین(ع) کسانی که به عزاداران خدمت می‌کنند پاداش فراوانی دارند. طبق نقلی از آیت‌الله جزایری شخصی که تمام عمر خود را وقف همسر ناتوان خود کرده بود وقتی خمس می‌دهد چنان برکت داشته که هرچه آنرا برای دین خرج می کردند تمام نمی‌شد.

این استاد اخلاق با بیان اینکه گاهی برخی یک عمر کاری را انجام می‌دهند که فکر می‌کنند مستحب است در حالی که درست نبوده است. گفت: گاهی یک فقیه به یک سوال مردم پاسخ دهد ممکن است دعوای یک شهر را برطرف کند ارزش این عمل از نماز شب بسیار بالاتر است.

وی خطاب به جوانانی که دنبال استاد اخلاق هستند، اظهار کرد: کتاب بزرگان و علمای بزرگ همچون آیت الله حق شناس، آیت الله مجتبی تهرانی و سایر استادان بزرگ را بخوانید و صوت‌های سخنرانی آنها را گوش بدهید. یک دوره مداومت داشته باشید به طور قطع سخنان آنان بر شما اثرات مثبت خواهد داشت.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی قمی با بیان اینکه چون دین شناس نیستیم دچار گناه می شویم، ابراز کرد: اگر انسان به بصیرت دینی برسد یقین قلبی پیدا کرده و به اخلاص در عمل هم می‌رسد. شهدای کربلا بصیرت دینی داشتند که امام خود را تنها نگذاشتند.

این استاد حوزه علمیه در پایان خاطرنشان کرد: یک سالی برای سفر حج به آیت الله احمدی میانجی مراجعه کردند که برای آموزش احکام در سفر حج حضور داشته باشند، ایشان پاسخ دادند من حج واجب رفتم و نمی روم از او علت را سوال کردند فرمود باید نزد مادر پیر خود باشم. خواهران و براداران تقبل کرده بودند که هر کدام به نوبت او را مهمان خود کنند اما ایشان نپذیرفت و فرمود اگر من اینجا باشم شما مادر را با عزت به مهمانی می برید اما وقتی من نباشیم مجبور است به منزل شما بیاید این اذیت او است سفر مستحبی با اذیت یک مومن سازگار نیست من از این سفر انصراف می دهم.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کاهش مصرف سوخت و آلایندگی با حرکت به سمت خودروهای برقی