تست بیوفیزیکال جنین، کی انجام میشه؟


تست بیوفیزیکال جنین، کی انجام میشه؟

بیوفیزیکال پروفایل (BPP) یکی از شیوه‌های تشخیص سلامت جنین است. این تست زمانی اجرا می‌شود که...

تست بیوفیزیکال جنین، کی انجام میشه؟
بیوفیزیکال پروفایل (BPP) یکی از شیوه‌های تشخیص سلامت جنین است. این تست زمانی اجرا می‌شود که نتایج سایر تست‌ها (مثل تست بدون استرس) نتواند وضعیت جنین را به خوبی روشن کند. وقتی که تمامی جواب آزمایش نرمال باشد معمولا بچه هیچ مشکلی ندارد. اما اگر جواب یکی از شاخص‌ها غیر روشن باشد باید تستهای دیگری انجام شود.

تست بیوفیزیکال پروفایل برای چه کسانی تجویز می‌شود؟

مادرانی که دوقلو یا چند قلو باردار هستند و چند فاکتور ریسک دارند و نیز زنان بارداری که دچار فشار خون، دیابت نوع 2 یا بیماری قلبی هستند نیز ممکن است این آزمایش را انجام دهند. همچنین اگر تاریخ زایمان گذشته و بچه هنوز به دنیا نیامده باشد. یا برای تعیین اینکه آیا زمان القای زایمان فرا رسیده،‌ تست BPP تجویز می‌شود.
در چه زمانی از بارداری تست بیوفیزیکال پروفایل انجام می‌شود؟
تست BPP معمولا در سه ماهه سوم بارداری انجام می‌شود.
نحوه انجام تست بیوفیزیکال پروفایل چیست؟
تست بیوفیزیکال جنین، کی انجام میشه؟
در تست بیوفیزیکال پروفایل (مثل تست بدون استرس) ضربان قلب جنین کنترل می‌شود. همراه با بررسی ضربان قلب جنین، یک تست سونوگرافی شبیه سونوگرافی غربالگری دوم هم لازم است. اما بجای بررسی اندام‌ها و اعداد، در این تست پنج جنبه حیاتی جنین در رحم مورد بررسی قرار می‌گیرد:
تنفس جنین. تکانهای سینه جنین وقتی که او در مایع آمنیوتیک تنفس را تمرین می‌کند.
ضربان قلب جنین. تعداد تپش های قلب جنین در دقیقه.
تکان‌های جنین. تعداد تکانهای مشاهده شده در 30 دقیقه که اگر بچه در حال چرت زدن باشد گاهی طولانی‌تر هم می‌شود.
تون (هماهنگی) عضلانی جنین. توانایی خم و راست کردن آرنج‌ها و زانوها که با شمارش حرکات سریع جنین اتجام می‌شود.
حجم مایع آمنیوتیک. میزان مایع آمنیوتیکی که جنین را در بر گرفته است.
جواب آزمایش بیوفیزیکال پروفایل چه چیزی را نشان می‌دهد؟
متخصص سونوگرافی به هر یک از شاخص‌های بالا، نمره 0 تا 2 را می‌دهد. امتیاز 8 تا 10 «اطمینان بخش» ارزیابی می‌شود اما ممکن است آزمایش بعدا دوباره انجام شود. اگر نمره جنین 6 باشد بین 12 تا 24 ساعت آینده تست باید تکرار شده یا بسته به زمان بارداری ممکن است زایمان انجام شود. نمره 4 یا کمتر به معنای آن است که یا تستهای دیگری باید (مثل تست استرس انقباضی یا تست تحریک ویبروآکوستیک) باید انجام شود یا زایمان به سرعت انجام شود. به خاطر داشته باشید که حتی اگر جواب آزمایش «نرمال» باشد پایین بودن میزان مایع آمنیوتیک به معنای آن است که وضعیت جنین باید به دقت مانیتور شده و در بعضی موارد خاص زایمان انجام شود.
ریسک‌های تست بیوفیزیکال پروفایل چیست؟
تست بیوفیزیکال پروفایل هچ خطری برای مادر یا جنین ندارد.
تست بیوفیزیکال جنین، کی انجام میشه؟
تست بیوفیزیکال پروفایل اصلاح شده
تست بیوفیزیکال جنین، کی انجام میشه؟
در شکل اصلاح شده تست بیوفیزیکال پروفایل، نتایج تست بدون استرس و بررسی حجم مایع آمنیوتیک ترکیب و نتیجه‌گیری می‌شود. میزان کم مایع آمنیوتیک به معنای آن است که بچه به اندازه کافی ادرار نکرده یا اینکه جفت درست کار نکرده است. اگر واکنش جنین به تست بدون استرس مناسب بوده و حجم مایع آمنیوتیک کافی باشد، احتمالا هیچ مشکلی وجود ندارد.

اگر قصد انجام تست بیوفیزیکال جنین را دارید، می‌توانید با مراجعه به سونوگرافی دکتر حسین صدری سینکی با متخصصان باتجربه و شناخته‌شده در زمینه تست بیوفیزیکال جنین آشنا شوید و از آن‌ها مشاوره بگیرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 31 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق