دیدار رئیس سازمان سینمایی با معاون وزارت فرهنگ روسیه/ از پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم خزر تا اکران فیلم‌های ایرانی در روسیه


دیدار رئیس سازمان سینمایی با معاون وزارت فرهنگ روسیه/ از پیشنهاد برگزاری جشنواره فیلم خزر تا اکران فیلم‌های ایرانی در روسیه

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان سینمایی کشور با معاون وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه دیدار و تفاهمنامه گسترش همکاری سینمایی امضا کردند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی، محمد خزاعی در اولین روز سفر خود به روسیه از معاون وزارت فرهنگ فدراسیون این کشور در محل وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه عصر روز گذشته (25 مردادماه) دیدار کرد.

در این مراسم آال یورونا مانیلوو معاون وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه ضمن خوشامد و استقبال از حضور هیأت ایرانی گفت: دو کشور ایران و روسیه دارای فرهنگ عمیق و ریشه‌داری بوده و بنابراین اشتراکات، خواهان گسترش همکاری‌های فرهنگی در کنار مناسبات سیاسی و اقتصادی هستیم. این در حالی است که توجه بسیار جدی دو کشور به توسعه حوزه فرهنگی خزر را نمی‌توان نادیده گرفت و در نشست‌های مابین مسئولان دو کشور این مسئله همیشه مورد تأکید بوده است.

وی افزود: به دلیل همدلی دو ملت روسیه و ایران و تفکرات مشترک و نزدیک به هم بویژه در برابر غرب می‌توانند در زمینه‌های فرهنگی، هنری و سینمایی نیز همکاری‌های وسیعتری داشته باشند، بنابراین برگزاری این گونه نشست‌ها و توافقات آن می‌تواند به تقویت فرهنگی و اجتماعی دو کشور کمک کند.

معاون وزیر فرهنگ فدراسیون روسیه با تأکید بر لزوم توسعه همکاری سینمایی بین دو کشور عنوان کرد: برگزاری جشنواره فیلم خزر و طرح پایدار بازدید از شهرهای ساحلی سواحل خزر از پیشنهادات رئیس جمهور روسیه است که می‌تواند به تقویت این اشتراکات کمک کند.

وی ادامه داد: گسترش همکاری در این حوزه‌ها نیازمند امضای تفاهمنامه فرهنگی و سینمایی بین این کشوها است.

آال یورونا مانیلوو گفت: سینما کوتاه‌ترین مسیر برای شناخت یکدیگر است. ما به سینمای ایران توجه بسیاری داشته و آن را جالب و منحصربه‌فرد می‌دانیم. این در حالی است که سینمای روسیه به سرعت در حال رشد و حرکت است و در مسیر تفاهمات به پیشرفت بسیاری خواهد رسید. قطعاً باعث افتخار است که در طرح‌های مشترک همکاری کرده و ارتباط نزدیکتری داشته باشیم.

وی تأکید کرد: همکاری دو کشور ایران و روسیه از خواسته‌های دولت و مردم ما است و از آمادگی کامل برای همکاری در این زمینه‌ها برخورداریم.

معاون وزارت فرهنگ روسیه عنوان کرد: سینما یک فرصت بزرگی برای گفتگو و همکاری است. مایه خوشحالی است که در طرح‌های مشترک همکاری کنیم و نزدیک‌تر شویم. چند روز دیگر هفته فیلم ایران در مسکو برگزار می‌شود. توجه به هفته فیلم روسیه در ایران و از هفته فیلم‌های ایرانی در این کشور استقبال می‌کنیم. برگزاری جشنواره‌ای درچارچوب همکاری‌های کشورهای عضو شانگهای نیز ما آمادگی کافی داریم. اطمینان دارم که بعد از این سفر همکاری‌های‌ما‌ بسیار نزدیک و ثمربخش خواهد بود.

در ادامه این دیدار محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور گفت: سینمای ایران در عرصه‌های مختلف کارنامه روشن و موفق دارد و برای روسیه و دنیا شناخته شده و جزو 12 کشور سینمایی جهان محسوب می‌شود. وی با اشاره به انجام مطالعات جامع در زمینه سینمای روسیه یادآور شد: سرمایه‌گذاری در توسعه این صنعت کارآمد خواهد بود چرا که در بررسی ذائقه مخاطبان سینما و مردم روسیه به نتایج خوبی رسیده‌ایم و با استقبال خیلی خوب مردم شما از آثار انیمیشن مواجه شده ایم. امیدوارم در حوزه های مختلف بویژه بسترسازی برای اکران فیلم‌های ایرانی در سینماهای فدراسیون روسیه و پلتفرم‌های این کشور بتوانیم به همکاری‌های ملموسی دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به اقدامات تحریمی غرب علیه روسیه طی دو ساله اخیر افزود: کشور ما طی چهل سال اخیر تحریم‌های زیادی را تجربه کرده اما تحریم فرهنگی تأثیرگذار نبوده و نیست و در سال‌های تحریم نیز کشورهای زیادی در جشنواره‌های ایران حضور داشته‌اند.

خزاعی عنوان کرد: گفت وگو و مفاهمه فرهنگی و اجتماعی در دنیای امروز ضرورتی اجتناب ناپذیر به حساب می‌آید و در این راستا، سینما می‌تواند راهی بجوید به سوی حقیقت و عدالت و دفاع از فرهنگ و میراث تمدنی ملت‌ها. وی با بیان اینکه سینما با پیشرفت فناوری و نظریه پردازی‌های جدید، بیش از گذشته قدرت تأثیر بر مخاطبان را پیدا کرده است. او اظهار داشت: سینمای ایران از اواخر دهه هشتاد میلادی، همیشه در بالاترین سطح رویدادهای جهانی حضور داشته و اگر در دوره‌هایی با بی‌مهری مسئولان برخی از جشنواره‌ها رو به رو شده, باز هم با استفاده از فرصت‌ها در عرصه‌های مهم جهانی درخشیده است، با اتکا به آن و پشتوانه فیلم‌سازان توانمند در چهار دهه گذشته، می‌توان سینما را در عرصه دیپلماسی عمومی، بهترین سفیر کشورمان در مجامع جهانی دانست.

وی با بیان اینکه سینمای ایران نشان داده که تحریم شکن است افزود: سینما ابزاری برای تبادلات فرهنگی کشورهاست و درعرصه دیپلماسی عمومی بهترین سفیر کشورها در عرصه های جهانی است

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در این سفر هیأت ایرانی با بسته پیشنهادی مشخص برای بخش‌های مختلف از جمله عرضه محصولات سینمای ایران در بازار فیلم روسیه آمده است خاطرنشان ساخت: ایران آمادگی لازم برای برپایی هفته فرهنگی ایران در روسیه را دارد و سازمان فرهنگ و ارتباطات در حال برنامه‌ریزی اجرایی آن است.

خزاعی با اشاره به ظرفیت های موجود همکاری در حوزه های پخش فیلم در سینماها و پلتفرم‌ها تأکید کرد: سالانه 10ها فیلم در کشور ما تولید ‌می‌شود که با توجه به ظرفیت‌های مشترک دو‌کشور ایران و روسیه بخشی از این آثار می‌توانند در سینماهای روسیه در طول سال اکران شوند.

وی با استقبال از برگزاری جشنواره مشترک منطقه‌ای با محوریت خزر اضافه کرد: برگزاری این جشنواره و یا همایش مشترک فرهنگی و سینمایی‌ مورد نظر ما هم است و می‌توانند فرصت‌های مضاعفی را برای گسترش فضای همکاری فراهم سازند.

رئیس سازمان سینمایی کشور با اشاره به شناخت جامعه ایرانی از سینماگران روسیه بویژه آثار نمایشی و ادبی این‌کشور اظهار کرد: شک ندارم در صورت فراهم شدن عرضه متقابل فیلم‌های ایرانی و روسی این آثار در دو کشور با استقبال روبرو گردند.

وی در خصوص همکاری فرهنگی کشورهای عضو شانگهای گفت: کشورهای عضو شانگهای باید در توسعه مسائل فرهنگی هم برنامه‌ریزی کنند.

خزاعی ادامه داد: می‌توان در قالب تشکیل شورای سیاست گذاری مشترک نسبت به افق فعالیت‌های پیش‌روی آن برنامه‌ریزی کرد و ایران آمادگی چنین همکاری را در سطح وسیعی دارد.

یادآور می‌شود، «توسعه زمینه‌های ساخت فیلم مشترک، افزایش مبادله، اکران و معرفی آثار سینمای جهت فروش، تبادل متخصص و نیروی انسانی دو کشور در پروژه‌های سینمایی و رویدادهای مرتبط، تسهیل در جهت حضور نهادها و سازمان‌های سینمایی دو کشور در جشنواره‌های فیلم، هفته فیلم و رویدادهای فرهنگی مرتبط با سینما و محتوای سمعی و بصری، تبادل دانش و تجربه طرفین در تولید فیلم، تولید آثار مشترک و آموزش متخصصین حوزه سینما، پیشبرد محتوای سمعی و بصری در بازارهای خارجی» بخشی از مفاد این تفاهم‌نامه سینمایی بین دو کشور است.

در این دیدار سیدمهدی جوادی و مجید اسماعیلی مدیران بنیاد سینمایی فارابی و موزه سینما به طرح‌های مشترک قابل اجرا و توسعه همکاری های فیمابین بویژه در حوزه موزه سینما و تولیدات مشترک در زمینه فیلم و استارت آپ پرداختند.

همچنین، داوید نگو د.ا رئیس دپارتمان سینما و توسعه دیجیتال، سرگیینکو م.س رئیس بخش بین الملل وزارت فرهنگ روسیه و باژنووال.و. رئیس موزه دولتی و مرکزی سینما فدراسیون روسیه نیز به ارائه و معرفی ظرفیت‌های موجود برای توسعه همکاری پرداختند.

شایان ذکر است سفر محمد خزاعی به کشور روسیه در جهت ارتقا مناسبات فرهنگی بویژه در حوزه گسترش ظرفیت‌های ‌اکران و بازاریابی سینمای ایران با هماهنگی‌های رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در روسیه صورت گرفت طی امروز و فردا چند تفاهمنامه بین دو‌ کشور به امضا خواهد رسید.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟