تالیف لغت نامه دهخدا متوقف نخواهد شد


تالیف لغت نامه دهخدا متوقف نخواهد شد

زمردی گفت: برنامه موسسه لغت‌نامه دهخدا برای نگارش فرهنگ جدیدی به نام علامه دهخدا است که به معنای متوقف شدن تالیف لغت‌نامه بزرگ پارسی نیست.

در تاریخ ۲۰ مرداد اطلاعیه‌ای مبنی بر توقف تالیف لغت نامه بزرگ فارسی صادر شد که در متن اطلاعیه آمده بود:
پیرو اقدام شتاب‌زده و غیرکارشناسانه خانم دکتر حمیرا زمردی، رئیس جدید مؤسسه لغت‌نامۀ دهخدا، مبنی بر صدور حکم غیرضروری بودن حضور خانم اکرم سلطانی، سرپرست بخش تألیف در مؤسسۀ لغت‌نامۀ دهخدا، و بی‌توجهی به درخواست مکتوب مؤلفان و بی‌حرمتی به دکتر حسن انوری، ما، هیئت مؤلفان لغت‌نامۀ بزرگ فارسی ضمن نگرانی از سرنوشت این مؤسسه که نام بزرگانی، چون علامه علی‌اکبر دهخدا، دکتر محمدمعین، دکتر سیدجعفر شهیدی، دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی بر پیشانی آن می‌درخشد، موقتاً همکاری خود را با این مؤسسه قطع می‌کنیم.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: لغت‌نامۀ بزرگ فارسی فرهنگی است که پس از پایان لغت‌نامۀ دهخدا توسط دکتر سیدمحمد دبیرسیاقی با همراهی و همکاری دکتر سیدجعفر شهیدی و چند تن از مؤلفان لغت‌نامۀ دهخدا بنیان گذاشته شد و تا کنون هشت مجلد آن در ۵۶۹۰ صفحه منتشر شده‌است و چندین جزوۀ آن آمادۀ چاپ است. درخور ذکر است که تا پایان حرف «ب» تألیف شده‌است و کار در مراحل تکمیلی است.

مؤلفان امیدوارند که به‌زودی بتوانند کمافی‌السابق در فضایی کاملاً علمی و بدور از حبّ و بغض‌ها، تنگ‌نظری‌ها و بلندپروازی‌ها، کار تألیف لغت‌نامۀ بزرگ فارسی را پی بگیرند و از میراث دکتر دبیرسیاقی و دکتر شهیدی پاسداری کنند.

همچنین در پی تصمیم ریاست جدید موسسه لغت‌نامه دهخدا مبنی بر اعمال تغییرات در بخش تالیف این موسسه، دکتر حسن انوری پس از ۶۰ سال از این نهاد فرهنگی خداحافظی کرد.

روز گذشته، سه شنبه ۲۵ مرداد ماه، مراسم معارفه حمیرا زمردی رئیس جدید موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی برگزار شده است که در این مراسم، علی افخمی، استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران و رئیس اسبق موسسه لغت‌نامه دهخدا در آیین معارفه رئیس جدید موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، از علامه سید جعفر شهیدی، سومین رئیس مؤسسۀ دهخدا (۱۳۴۷ تا ۱۳۸۵) یاد کرد و گفت: بیش از ۲۰ سال در سمت ریاست چند دانشکده، هر دو هفته یک بار در شورای دانشگاه تهران در خدمت استاد دکتر سید جعفر شهیدی بودیم. ایشان یک نکته‌ای را همیشه بیان می‌کردند و می‌گفتند: «این صندلی مال همه است و این صندلی قرار نیست همیشه برای یک نفر باشد، بلکه مرتب در چرخش است»

به گفته افخمی، انتخاب دکتر حمیرا زمردی به ریاست موسسه لغتنامه دهخدا انتخاب خوبی است. ایشان را سال‌هاست که می‌شناسم و در پیشبرد اهداف مقدس دانشگاه تهران و لغتنامه دهخدا و انجام کار‌های علمی در خدمت همکاران و دوستان در موسسه لغتنامه خواهم بود.

اسماعیل آذر، استاد سرشناس ادبیات فارسی نیز در این مراسم با قدردانی از رئیس دانشگاه تهران به خاطر رقم زدن انتخاب حمیرا زمردی به ریاست موسسه لغت‌نامه دهخدا، گفت: سالیان سال است که با خاندان مرحوم محمدحسین محمدی (استاد فقید ادبیات فارسی) و خاصه خانم زمردی آشنایی دارم. قبل از خانم زمردی شخصیت‌های بزرگی سکاندار موسسه لغت‌نامه دهخدا بوده‌اند و ایشان خودشان هم شخصیت بزرگی هستند، بسیار اهل تعامل و سازش درست و سازنده هستند و فکر می‌کنم کار‌های موسسه دهخدا با یک سرعت بیشتری پیش خواهد رفت.

گفتنی است که حمیرا زمردی رئیس جدید موسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی در مراسم معارفه رئیس این موسسه که با حضور رئیس دانشگاه تهران برگزار شد، گفت: روند تالیف لغت‌نامه پارسی زیر نظر استادان من با سرعت و کیفیت بیشتری پیش خواهد رفت.

زمردی در واکنش به برخی سوءبرداشت‌ها درباره دورنمای تالیف لغت‌نامه، گفت: برنامه موسسه لغت‌نامه دهخدا برای نگارش فرهنگ جدیدی به نام علامه دهخدا، به معنای متوقف شدن تالیف لغت‌نامه بزرگ پارسی نیست؛ بلکه ایده‌ای برای رقم خوردن یک کار شایسته توسط موسسه لغت‌نامه دهخدا در راستای دهخدا است؛ چراکه این‌جا وقف شرعی مرحوم دهخدا است و اخلاقاً و قانوناً به نام دهخدا بنا شده است، اما متاسفانه الان در راستای دهخدا کار شایانی را انجام نمی‌دهیم.

همچنین در روز شنبه۲۲ مرداد، دیدار حمیرا زمردی، رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی با رسول شایسته در حالی صورت گرفت که طی دو روز گذشته اطلاعیه‌ای به نام «هیئت مؤلفان لغت‌نامه بزرگ فارسی» در برخی از سایت‌ها و فضای مجازی منتشر شده که در آن ادعایی مبنی بر توقف تألیف این لغت‌نامه تا اطلاع ثانوی مطرح شده است.

زمردی در دیدار با استاد شایسته که به اتفاق اعضای بخش تألیف لغت‌نامه بزرگ فارسی صورت گرفت، درباره آن‌چه در این اطلاعیه منتشر شده است، جویا شد. رسول شایسته با ابراز بی‌اطلاعی از این اطلاعیه، امضا ذیل هر گونه اطلاعیه‌ای را رد کرد.

همچنین، بر اساس اظهار رئیس مؤسسه لغت‌نامه دهخدا و مرکز بین‌المللی آموزش زبان فارسی، روز ۲۴ مرداد ماه ۱۴۰۱ مراتب ابراز بی‌اطلاعی سایر اعضای هیأت تألیف لغت‌نامه بزرگ فارسی نسبت به آن‌چه که تحت عنوان «توقف فعالیت» این بخش در برخی از سایت‌ها منتشر شده است، طی نامه‌ای مکتوب به استحضار رئیس دانشگاه تهران رسانده شده است.

استقبال استاد حسن انوری، عضو پیوسته فرهنگستان زبان و ادب فارسی از حمیرا زمردی استاد دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران در اولین روز مسئولیت در موسسه لغت‌نامه دهخدا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نیست