هیئتی که سالانه 30 هزار چادر مشکی ایرانی توزیع می کند


هیئتی که سالانه 30 هزار چادر مشکی ایرانی توزیع می کند

اسلامی با اشاره به توزیع۳۰ هزار چادر مشکی ایرانی در سال توسط هیئت یوسف الزهراء گفت: هدف این است که سرمایه های سرگردان مردم را در هیئت با انجام کار اقتصادی وارد چرخه اقتصادی کشور کنیم.

به گزارش خبرنگار گروه قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، «هیأت»، گروهی اجتماعی با سابقة تاریخی مشخص و تجمعی از افراد است که به منظور زنده‌ نگه ‌داشتن یاد و خاطرة مناسبت های مذهبی(اعیاد، ایام ولادت و شهادت ائمه) با محوریت واقعة کربلا و قیام امام‌حسین(علیه‌السلام) و بر اساس ساختار دوگانه‌ی «واعظ» (سخنران، آخوند) و «ذاکر» (مداح، روضه خوان) تشکیل می شود و اعضا، از طریق روش هایی معمول و آدابی به سوگواری یا شادمانی می‌پردازند. شرکت در هیأت، اختیاری، و بر اساس اعتقاد و باور درونی است. «هیأت» را می‌توان «یک گروه اجتماعی» نیز تلقی کرد که از هر چهار ویژگی لازم گروه اجتماعی یعنی هدف مشترک، فعالیت مشترک، کنش متقابل و احساس تعلق خاطر برخوردار است.در واقع به تعبیر امروزی تر، هیئات مذهبی، سازمانهای غیر دولتی خودجوش و کاملاً مردمی اند که مبتنی بر باورها و اعتقادات ناب دینی مردم شکل می گیرند، اما کارکردی فراتر از یک تجمع دینی ساده می یابند لذا در این خصوص با «احسان اسلامی»، موسس هیئت یوسف الزهرای نیشابور گفت و گویی انجام دادیم که در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود.

هیئتی که سالانه 30 هزار چادر مشکی ایرانی توزیع می کند

در خصوص برنامه های امسال محرم هیئت یوسف الزهراء توضیح دهید این هیئت در چه سالی تاسیس شده است؟

هیئت یوسف الزهرا در سال 1387 تاسیس و در سال 1388 ثبت رسمی شد. فعالیت ها و برنامه های هیئت ما بیشتر تربیت محور است و علاوه بر برنامه های دینی، مذهبی و برنامه های روتین هیئت برنامه های تربیتی نیز داریم. در حوزه اقتصادی هم در بخش حمایت از مشاغل خانگی چند سالی است که ورود کردیم، ضمن اینکه در زمینه تولیدات و به صورت ویژه در حوزه چادر مشکی ایرانی (چادر حجاب شهر کرد) در حال فعالیت هستیم. تعدادی خانم در این زمینه مشغول فعالیت هستند. لذا با توجه به اینکه یک حجم عمده ای از چادر مشکی را تولید و عرضه می کنیم لذا با قیمت مناسب تری نسبت به بازار فروخته می شود. در مجموع 100 تا 150 هزار تومان زیر قیمت یک قواره چادر به دست مردم می رسد.

این طور نیست که افراد به طور مستقیم زیر مجموعه یا حقوق بگیر ما باشند بلکه هر کسی برای خود کسب درآمد می کنند، فقط بسترسازی آن توسط ما صورت می گیرد. در واقع ما بازار را ایجاد و مواد اولیه را تهیه کردیم و مابقی کار توسط خود افراد انجام می گیرد. تقریبا به طور مستقیم برای 15 یا 20 نفر در این زمینه اشتغالزایی کردیم. در واقع ما سالیانه حدود 30 هزار متر چادر مشکی توزیع می کنیم.

به نظر شما این اقدام تا چه اندازه در توسعه اقتصادی کشور نقش داشته است؟

نکته قابل توجه این است که در این مدت یک تعداد از افرادی که فقط مصرف کننده بودند و اصلا در فضای تولید و اقتصاد ورود نداشتند الان این افراد تبدیل به یک افراد مولد شدند و کار انجام می دهند. نکته بعدی اینکه کار ما مردم پایه است و بابت هزینه هایی که برای سرمایه گذاری این کار صورت گرفته هیچ وامی از بانک دریافت نکردیم و همه سرمایه ای بوده که توسط مردم فراهم شده است و هدف ما این است که این سرمایه های سرگردان مردم را وارد چرخه اقتصادی و تولیدی کشور شوند.

هیئت یوسف الزهرا در طول سال فعال بوده و در کنار برنامه های تربیت محور و مذهبی چند نمونه هم فعالیت اقتصادی داریم. سعی می کنیم همه مسایل و مشکلات هیئت را با حرکت رو به جلو حل کنیم، ضمن اینکه گره ها و مشکلات زیادی هم در مسیر وجود دارد. در اوایل کار ممکن است عده ای از افراد به دلیل عدم تجربه کافی حتی بدهی هم بالا بیاورند و نتوانند درست حساب و کتاب کنند ولی با حرکت رو به جلو تا حدودی این مشکلات برطرف می شود. ما در هیئت یوسف الزهرا یک بخشی را برای بانوان در نظر گرفتیم و در ایام محرم برنامه های ویژه ای برای آنها داریم، ضمن اینکه برای آقایان نیز برنامه های روتین هیئت برگزار می شود.

آیا شما در خصوص فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر جهاد تبیین یا فرزندآوری برنامه ای در هیئت خود دارید؟

موضوع بحث سخنرانی های ما «حیات و سبک زندگی حسینی» است که زیربنای همین انقلاب اسلامی و جهاد تبیین و فرزندآوری است. در ایام محرم در خصوص فرزندآوری مطالب بیشتری را برای مخاطبان عرضه کردیم. اگر ما فقط هیئت باشیم، همه برنامه های خود را در بستر هیئت می گنجانیم اما ما یک خانواده بزرگ هستیم و امسال تقریبا 100 نفر به عنوان نیروی جدید در طرح تربیتی ما ثبت نام کرده اند، این گروه بچه های کلاس ششم و هفتم پسر بودند که به یک اردوی دو روزه به عنوان اردوی اولیه اعزام شدند. برای خانم ها هم با مدل و شیوه دیگری برنامه های ویژه داریم.

در واقع ما یک خانواده بزرگ هستیم و گردهمایی که سال گذشته داشتیم و از بچه ها و خانواده های آنها دعوت به عمل آوردیم در مجموع هزار نفر شدند؛ یک خانواده هزار نفری که فعالیت های مختلفی را انجام می دهند. حالا یک بخش ما هیئت است، اصل هیئت هم همان برنامه های معرفتی و انس و ارتباط قلبی با اهل بیت است؛ بنابراین ما بعد از برنامه های اصلی هیئت اردوهای جهادی هم داریم. ما در روز عید غدیر حدود دو هزار غذا توزیع کردیم. همچنین ایستگاه های سیاری در مناطق حاشیه شهر برپا کردیم و برنامه ای هم به مناسبت عید غدیر برگزار کردیم.

ما جلسات مخصوصی برای والدین به صورت کارگروهی برگزار می کنیم که در خصوص مسایل و مشکلات اقتصادی بحث و بررسی می شود. همچنین کارگروهی تحت عنوان «تربیت مادر» فعالیت می کند در واقع کار یک کار گسترده ای است که فقط یک بخشی از آن را هیئت تشکیل می دهد و مخاطبی هم که در هیئت ما حضور می یابد، یک مخاطب گذری نیست بلکه مخاطبی است که ما ارتباط کامل با آنها در طول سال داریم.

پایان پیام/35

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار