از مکتب امام حسین (ع) قدرت بگیرید/ عزتمندی یکی از جلوه های قدرت است


از مکتب امام حسین (ع) قدرت بگیرید/ عزتمندی یکی از جلوه های قدرت است

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه امام حسین (ع) برای اعتلای عزت به کربلا رفت، گفت: از مکتب امام حسین (ع) قدرت بگیرید.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین «علیرضا پناهیان» در ششمین شب عزاداری سیدالشهدا (ع) که در مسجد دانشگاه امام صادق (ع) برگزار شد، با اشاره به جایگاه اخلاق در زندگی گفت: در قالب اخلاق گفته می شود مهربان، متواضع و قانع باش، لبخند بزن، حسود و متکبر نباش. سخاوتمندانه رفتار کن.

خطیب دینی افزود: انسانی که قوی باشد، قدرتش به وی سخاوت و پاکی می دهد، استغنا که به وی داد، بزرگوار می شود. انسانی که عزتمند تربیت شد و عزت خود را تقویت کرد هیچ کدام از بدی ها را ندارد.

وی با بیان اینکه عزت یک جلوه قدرت است، خاطرنشان کرد: امام حسین (ع) به دلیل عزت به کربلا رفت. قدرت اصل عزت است و عزت نامی از قدرت است.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: مهربانی از سر ضعف قیمت ندارد و بی ارزش است، صداقت از سر ضعف ارزش ندارد، حیا از سر ضعف ارزش ندارد.

وی با بیان اینکه دین بدون قدرت و قوت ثمر ندارد، گفت: بچه ها را در دبیرستان و مدارس قوی تربیت کنید، راحت دیندار می شوند، راحت اخلاقی می شود و در علوم انسانی هم هر شعاری دادند، کم نمی آورند. از آن سر دنیا یک سری افراد ندید بدید که آمد و گفت آزادی، آزادی؛ می تواند بگوید که برو دنبال کارت، دین ما آزادی دارد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: حتی ورزش هایمان در گود زورخانه انجام می شود؛ قدرت روحی و جسمی باهم پرورش پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اگر اصل دین و اخلاق و آنچه از مفاهیم ارزشمند اسلامی در علوم را بگیرید، به قدرت می رسید، خاطرنشان کرد: از همه مقدمات باید به قدرت برسی و از قدرت به همه نتایج و حوایج خوب بشری برسید.

خطیب دینی ادامه داد: اگر بخواهیم سره یا ناسره را از هم تشخیص دهیم، حرف درست در دین، تعلیم و تربیت در هر جای دیگری، قدرت مردم باید باشد. مردم باید قوی باشند و عزتمند باشند، باید شغل داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با بیان اینکه در ۱۰ سال اخیر اکثر نام های سال ها از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بر محور قدرت تعیین می شود، افزود: کارآفرینی، تولید برای آن است که جامعه عزتمند یعنی قدرتمند شود.

وی با اشاره به آیات و روایاتی درباره عزتمندی، گفت: در روایت آمده است امام صادق (ع) وقتی فردی را در میانه روز در بازار می دید، می فرمود: امروز نرفه ای سراغ عزت ات و وقتی فرد می گرسید یعنی چی؟ حضرت می فرمود: چرا سر کار نرفه ای؟ کار یعنی عزت، کسب ثروت. این همه تاکید رهبر معظم انقلاب بر این است که مردم باید شغل داشته باشند و باید تولید باشد.

خطیب دینی تصریح کرد: رفاه نتیجه داشتن شغل و تولید است. رفاه بدون تولید و شغل داشتن نه ممکن است و نه مطلوب. البته ممکن است برخی کشورها با جمعیت های کم و نفت زیاد به این شرایط برسند اما مطلوب نیست، شکننده است، پایدار نیست و زندگی شانسی است.

وی ادامه داد: قدرتمند بودن از داخل، پر بودن در عرصه سیاست و اقتصاد باید وجود داشته باشد. اقتصاد باید بر مبنایی باشد که افراد عزتمند و قدرتمند شوند، جامعه قدرتمند شود. اقتصاد مقاومتی اسم طرحی است که رهبر معظم انقلاب مطرح کرده اند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان تاکید کرد: اقتصادمان نباید آسیب پذیر باشد، سیستم اداری باید چگونه باشد که کارمند را ضعیف بار نیاورد؟ باید قدرت و قوت را اصل بگیریم و نباید اجازه دهیم کسی فریب مان دهد و به سراغ موضوعات فرعی برود.

وی در بخش دیگری از سخنانش به موضوع حجاب و قدرت اشاره کرد و گفت: قدرتمندان و زورمندان عالم را که نگاه می کنید، باید ببینید چرا صهیونیست ها علاقه دارند در این کشور بی حجابی صورت بگیرد؟ در زمان دفاع از حجاب چه می گویید؟ آنها می خواهند شهوات را گسترش دهند، می خواهند انسان ها ضعیف شوند. در این حالت هم خود بی حجاب ضعیف می شود و هم دیگران را به ضعف می کشاند.

خطیب دینی افزود: از ما انتظار می رود فرهنگ حجاب را در جهان اصلاح کنیم. ۴۰ سال است نتوانسته ایم از نظر فرهنگی، حجاب را توضیح دهیم. وی با اشاره به رابطه حجاب با قدرت انسان گفت: نگاه شما اگر تسلیم بی بند و باری ها شود؛ شما می شوید آدم ضعیف. فرض کنید همه در یک جزیره زندگی می کردیم و فارغ از دین و فرهنگ و خدا و آخرت، و با همین عقلی که داریم، خودمان به این نتیجه می رسیدیم که باید حجاب داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به آیه ۲۷ سوره نسا، افزود: خداوند در این آیه می فرماید: وَاللَّهُ یُرِیدُ أَنْ یَتُوبَ عَلَیْکُمْ وَیُرِیدُ الَّذِینَ یَتَّبِعُونَ الشَّهَوَاتِ أَنْ تَمِیلُوا مَیْلًا عَظِیمًا؛ و خدا می‌خواهد بر شما (به رحمت و مغفرت) بازگشت فرماید، و مردم هوسناکِ پیرو شهوات می‌خواهند که شما (از راه حقّ و رحمت) دور و منحرف گردید.

وی با اشاره به آیات قرآن درخصوص قدرت بخشی به انسان از سوی خداوند، گفت: خداوند در قرآن بارها اشاره کرده است که انسان را جانشین خود در زمین قرار داده است یعنی قدرت تصرف طبیعت، قدرت اداره حیات خود و بشریت را به وی داده است. وقتی می گوییم جانشین پادشاه عالم در زمین، اولین واژه ای که به ذهن ما می رسد، قدرت است.

خطیب دینی با بیان اینکه باید آسیب های قدرت را هم در نظر بگیریم، افزود: چکار کنیم تا انسان ها قابل کنترل شودند؟ عصر ما عصر کنترل انسان ها است از فرهنگ گرفته تا سیاست، تعلیم و تربیت چه پیشنهادهایی برای کنترل قدرت دارند. گفته می شود قدرت گرفتن انسان به فساد می انجامد و در مقابل راهکاری که برای کنترل انسان داده می شود، ضعیف کردن انسان است. به طوریکه آخرین پیشنهادها در این باره این است که دولت ها کنار بروند و انسان ها در یک فضای آزاد به جام هم بیفتند و همدیگر را کنترل کرده و تضعیف کنند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به طرح دین برای کنترل قدرت انسان گفت: طرح دین برای کنترل قدرت انسان ها این است که همه قوی باشند. هرکس گفت که انسان قدرتمند شود، فساد می کند در پاسخ به وی و طبق آیه قرآن باید بگویید: تو نمی فهمی. خداوند همچنین در آیات دیگر قرآن درباره مشکلاتی که در اثر قدرت بین انسان ها پدید می آید، می پردازد.

وی تصریح کرد: خداوند انسان را جانشین خود در زمین قرار داد و شیوه ای که قدرت فساد ایجاد می کند را نیز خدا در قرآن آورده است. در سوره انعام به این موضوع پرداخته شده است.

خطیب دینی گفت: وقتی کسی خواست قدرت ات را از بین ببرد، بمیر و نپذیر و این درس امام حسین (ع) است. وی درباره راه حل دین برای آنکه قدرت بشر را محدود کند، گفت: قدرت بشر را بیشتر کن اگر نفس پاکی داشته باشد از قدرتش خوب استفاده می کند و بدی نمی کند.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان ادامه داد: تعلیم و تربیتی که بخواهد در مدرسه بچه ها را مانند امام خمینی (ره) تربیت کند، روش های متفاوتی خواهد داشت. در این روش، ترسیدن نباید انگیزه درس خواندن باشد. فقیر نشدن نباید انگیزه کار کردن باشد.

خطیب دینی با بیان اینکه روش خدا برای اعتلای قدرت بشر منهای ظلم و فساد برتری پیدا خواهد کرد بر همه روش هایی که می خواهند قدرت بشر را محدود کنند، گفت: هرجا به شما گفتند قدرت باید محدود شود تا آرامش برقرار شود، نپذیرید.

وی ادامه داد: خداوند در قرآن می فرماید امانتی به آسمان ها و زمین دادیم. با همه عظمتی که دارند ترسیدند و نپذیرفتند و این امانت خلیفه بودن روی زمین است. این امانت را به انسان دادیم و پذیرفت. انسان در زمین نباید به بقیه ظلم کند و نه اجازه دهد مورد ظلم قرار بگیرد.

حجت الاسلام والمسلمین پناهیان با اشاره به جایگاه قدرت در جامعه انسانی از نظر دین، گفت: خودت باید قوی باشی از نظر روحی، معیشتی و حتی جسمی و جامعه باید قدرتمند باشد و با ظلم کسی را در جامعه تضعیف نکنید.

پایان پیام/47

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی