امام محله‌ای که بانوان روشندل را صاحب شغل و درآمد کرده است


امام محله‌ای که بانوان روشندل را صاحب شغل و درآمد کرده است

حجت‌الاسلام رضایی، امام مسجد دارالشفاء میبد علاوه بر ایجاد فرصت اشتغال برای بانوان سرپرست خانواده، آموزش و اشتغال دختران و زنان روشندل را نیز دنبال می‌کند و توانسته با کمک مسجدی‌ها و بهزیستی برای آنها کارگاه‌های خانگی را راه‌اندازی کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد در کنار کارکردهای عبادی و معنوی، کارکردهای متنوع دیگر اعم از اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی دارند که احیاء و تقویت هر یک از آنها در جذب حداکثری مخاطبان به خانه های خدا و رونق و شکوه حضور مردم در آنها و به تعبیر بهتر تحقق نهضت بازگشت به مسجد، نقشی بی‌بدیل دارد.

امامان محله که دایره شمول فعالیت خود را از مسجد به سطح محله و حتی فراتر از آن گسترش داده اند، به طرق مختلف در پی احیاء و تقویت این کارکردها هستند؛ حجت الاسلام «احمد رضایی»، امام مسجد دارالشفاء واقع در محله علی‌آباد در شهرستان میبد از توابع یزد از امام محله‌هایی است که با ایجاد فرصت برای بانوان آسیب‌پذیر همچون زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست، زنان از خانواده های مددجویان زندان ها و حتی دختران و زنان روشندل برای آنها امکان اشتغال و کسب درآمد را فراهم کرده است.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه چهار سال است امامت محله علی آباد در شهرستان میبد یزد را با محور مسجد دارالشفاء بر عهده دارد، اظهار کرد: قبل از آنکه امام این محله شوم و از حدود هفت سال قبل، مسئله اشتغال زایی برای زنان آسیب‌پذیر و نیازمند را دنبال می کردم؛ لذا آموزش زنان سرپرست خانوار، زنان و دختران از خانواده زندانیان و معتادان و ... را آغاز کردم تا ابتدا آموزش های لازم در زمینه بافت پارچه، حوله و امثال آن را که به نوعی صنایع دستی یزد محسوب می شود، ببینند و بعد مشغول به کار شوند.

آموزش ۴۰۰ نفر برای کار پارچه‌بافی

امام محله علی‌آباد میبد ادامه داد: در طول این هفت سال 400 نفر را تحت آموزش قرار دادیم که بسیاری از آنها در کارگاهی که به این منظور تاسیس شده و برخی در خانه ها مشغول هستند و برخی نیز کارگاه های شخصی خود را راه انداخته اند و اکنون هنرجو و کارگرانی دارند؛ لذا اگرچه ما 400 نفر را مستقیماً آموزش دادیم اما به طور غیرمستقیم 1000 نفر از طریق پارچه‌بافی که مسجد در سطح محله احیاء کرده، مشغول به کار و صاحب درآمد شده اند.

امام محله‌ای که بانوان روشندل را صاحب شغل و درآمد کرده است

به گفته این امام محله جهادگر همه بانوان شاغل در کارگاه پارچه‌بافی جزء سرپرستان خانوار هستند، وی اضافه کرد: علاوه بر ایجاد فرصت اشتغال در این کارگاه، از طریق تفاهم و همکاری با سازمان بهزیستی تسهیلات وام 100 میلیون تومانی برای کارگاه های خانگی پارچه‌بافی به برخی از متقاضیان اعطاء شد تا کارگاه شخصی خود را داشته باشند.

از نقاط عطف فعالیت های اشتغال‌زای شیخ احمد رضایی برای اشتغال زنان آسیب‌پذیر و سرپرست خانوار، آموزش و ایجاد فرصت کار برای بانوان و دختران روشندل است؛ به گفته وی تا کنون 12 نفر از این دختران و بانوان روشندل آموزش پارچه‌بافی، حوله‌بافی و ... را دیده اند و با همکاری بهزیستی تسهیلات اشتغال آنها در منزل فراهم شده است. همچنین به 15 نفر از بانوان از خانواده زندانیان نیز آموزش داده ایم که برخی از آنها به کار مشغول شده اند و برخی دیگر در آستانه اشتغال قرار دارند.

امام محله‌ای که بانوان روشندل را صاحب شغل و درآمد کرده است

وی درباره میزان درآمد کارگاه پارچه‌بافی و نیز فعالیت های خانگی بانوان در این باره، تاکید کرد: میزان درآمد به کیفیت بازاریابی ها بستگی دارد که از طریق شرکت در نمایشگاه ها و تبلیغ در فضای مجازی می توان نسبت به آن اقدام کرد؛ البته خوشبختانه از همین طریق در ماه های اخیر کارگاه و بانوان درآمدهایی داشته اند.

این گزارش می افزاید: فعالیت های این امام محله جهادگر به اشتغال‌زایی ختم نمی شود بلکه حمایت معیشتی از محرومان هم توسط وی و با همراهی مسجدی ها انجام می شود؛ چنان که 47 مرحله بسته معیشتی هر مرحله بین 80 تا 100 بسته را بین نیازمندان محله توزیع کرده اند.

امام محله‌ای که بانوان روشندل را صاحب شغل و درآمد کرده است

وی درباره دیگر حمایت های مالی از خانواده های بی بضاعت محله، گفت: به نیت سلامتی امام زمان(عج) هر ماه صدقات جمع آوری و از محل آن کمک هزینه جهیزیه به نوعروسان و کمک هزینه تحصیلی به دانش آموزان از خانواده های ایتام محله اعطاء می شود؛ این صدقات که از 50 هزار تومان شروع شده، اکنون به ماهانه پنج شش میلیون تومان رسیده است.

حجت الاسلام رضایی در فعالیت های فرهنگی هنری نیز سابقه ای طولانی دارد، چنان که کلاس های آموزش قرآن، نقاشی و خیاطی را برای اقشار مختلف برگزار می کند. وی به منظور جذب دختران نوجوان به مسجد نیز برنامه های آموزشی و اردویی را تدارک دیده و توانسته از این مسیر موفق عمل کند.

به همت حجت الاسلام رضایی فعالیت های ورزشی و هیئت هفتگی با حضور 100 نفر از جوانان و نوجوانان محل که در کنار سخنرانی و مداحی، نوعی تمرین ذاکری اهل بیت(ع) نیز است، توانسته تعامل مطلوبی را بین مسجد و نسل جوان ایجاد کند.

اجرای برنامه های مناسبتی مثل پیاده‌روی غدیر با حضور پرشور نوجوانان و جوانان و همراه با قرائت خطبه غدیر و اجرای سرود و جمع آوری کمک های خیرانه به منظور اطعام غدیری محرومان و نیازمندان که امسال برای 1300 نفر انجام شد، نیز با همت این امام محله و همراهی و همدلی مسجدی ها انجام می شود و توانسته مخاطبان بسیاری را با خود همراه کند.

حجت الاسلام رضایی با بیان اینکه مسجد دارالشفا با این فعالیت ها به پررونق‌ترین مسجد در سطح محله و منطقه تبدیل شده است، خاطرنشان کرد: از طریق مسجد فرصت اشتغال برای زنان سرپرست خانوار ایجاد کردیم و بواسطه این اشتغال‌آفرینی به حضور پررنگ آنها و دیگر اقشار در مسجد کمک شده است.

پایان پیام/9

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ماجرای ترک یک برنامه تلویزیونی توسط زهرا شجاعی