از لزوم حمایت از طرح های تدبر و حفظ قرآن تا اعلام خبر ویراستاری ترجمه ابوالفضل بهرام پور بر قرآن


از لزوم حمایت از طرح های تدبر و حفظ قرآن تا اعلام خبر ویراستاری ترجمه ابوالفضل بهرام پور بر قرآن

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر حمایت این سازمان از همه اقدامات در حوزه جهاد تبیین، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند همه مضاعف همه مسئولان کشورمان هستیم.

خبرگزاری شبستان، گروه قرآن و معارف: سی و چهارمین نشست سراسری روسای ادارات امور قرآنی کشور چهارشنبه، ۲۶ مرداد ماه در سالن جلسات سازمان دارالقرآن الکریم برگزار شد. حجت الاسلام والمسلمین «محمد قمی» در این نشست با بیان اینکه راه اندازی قرارگاه قرآنی کشور در سازمان دارالقرآن الکریم، اتفاق مهمی در راستای جهاد تبیین است، اظهار کرد: اگر می خواهیم جامعه از جرعه جرعه قرآن بهره مند‌ و سیراب شود و در بخش های مختلف کشور اثرگذار باشد، نباید جهاد تبیین از اولویت کاری ما خارج شود.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی افزود: تلاش همه باید در راستا بهره مندی افراد جامعه از قرآن باشد و زمانی که بهره مندی از این کتاب آسمانی به حداکثر رسید، قدرتمندی جامعه افزایش می یابد.

وی در ادامه با بیان اینکه نیازمند برداشتن گام‌ های مؤثرتری در حوزه جهاد تبیین هستیم، اضافه کرد: به هر اندازه در زمینه جهاد تبیین بیشتر کار کنیم، در سایر مسائل نیز موفق خواهیم بود و پیشرفت ما در کارها بیشتر می شود.

قمی در ادامه با ابراز تاسف از کوتاهی نسبت به قرآن، ابراز کرد: اگر مردم لذت تلاوت‌ های کوتاه را با جان و دل بچشند دیگر از این کتاب آسمانی دور نخواهند شد. در این زمینه نیز ما می توانیم از طریق جهاد تبیین، بهره مند شویم. مؤسسات و نهادهای قرآنی باید در تبیین این موضوع یعنی جهاد تبیین نیز پیشگام باشند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تاکید بر حمایت این سازمان از همه اقدامات در حوزه جهاد تبیین، اظهار کرد: در این زمینه نیازمند همه مضاعف همه مسئولان کشورمان هستیم.

قمی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه حضور چند میلیون نفر در محافل قرآنی در مساجد و هیئت ها و محافل خانگی، خوب است اما قطعا کافی نیست، تاکید کرد: باید کل جامعه و همه افراد از نور قرآن بهره مند شوند.

وی اضافه کرد: این یک حقیقت است که زمانی که مردم به نور الله و وجه الله نظر می‌ کنند، تصمیمات آنان نورانی‌ تر می‌شود و به این صورت تصمیمات بهتری می گیرند.


رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه با اشاره به تجلیل از استاد و مفسر قرآن کریم، آقای ابوالفضل بهرام پور، گفت: انشاءالله همه مردم در تمام استان‌ ها بتوانند شاگردانی تربیت کنند تا به نورانی شدن جامعه‌ کمک کند و در این زمینه از تعالیم استاد بهرام پور استفاده شود.


بنابه گزارش خبرنگار شبستان، حجت‌الاسلام والمسلمین «روح‌ الله حریزاوی» نیز در این نشست با تاکید بر توجه حداکثری مسئولان کشور نسبت به جهاد تبیین، گفت: فعالیت در این زمینه بر عهده آحاد مردم و نخبگان است و به این صورت، موجب تقویت حکمرانی قرآنی می شود.

رئیس سازمان دارالقرآن الکریم اضافه کرد: جامعه قرآنی وظیفه بیشتری نسبت به جهاد تبیین دارد زیرا قرآن، کتاب تبیین است: «هذا بیان للناس.» ما در این زمینه بیشتر از سایر فعالان دینی و فرهنگی و انقلابی کشور وظیفه داریم.

وی گفت: اگر توجه ما به جهاد تببین در قالب یک ماموریت و تکلیف باشد طبیعتا جامعه قرآنی، می‌تواند فعالیت‌ های مهم تری در این زمینه انجام دهد.

وی در ادامه با بیان اینکه، ما باید برنامه‌ ها برای از مهجوریت در آوردن قرآن را افزایش دهیم و به آنها تنوع ببخشیم، اظهار کرد: تلاش برای ترویج قرآن و حمایت از این تلاش منحصر در دستگاه و سازمانی خاص نیست، زیرا قرآن متعلق به همه مردم است.

حریزاوی در ادامه با بیان اینکه سازمان دارالقرآن الکریم، دارایی‌ های زیادی دارد و اگر ما از تغییرات صحبت می‌ کنیم، به دنبال رشد و تعالی این سازمان هستیم، تاکید کرد: ما برنامه ای برای حذف برنامه‌ ها و کارهای خوب در گذشته نداریم بلکه به دنبال افزایش کارآمدی در همه حوزه ها هستیم.

وی در ادامه با اشاره به محورهای هشت‌ گانه سازمان دارالقرآن، افزود: فضای قرآنی کشور باید بیش از گذشته با اندیشه قرآنی مقام معظم رهبری آشنا شود و تشکیل قرارگاه قرآنی جهاد تبیین در همین راستا بوده است.

حریزاوی گفت: سازمان دارالقرآن از شکل دادن فرآیند ها و پدید آوردن خروجی‌ های واقعی با رویکرد ارتقای انس و تدبر در قرآن در بخش های مختلف کشور، به ویژه در سطوح استانی و ملی حمایت می کند. ضمن اینکه در استان‌ ها باید مسئولان دارالقرآن که محور قرارگاه قرآنی هستند از همه ظرفیت های موجود برای تشکیل این قرارگاه استفاده کنند. در این صورت، همه دارایی ما حفظ می شود و تمام برنامه ریزی ما همسو با هشت اقدام و‌ محور برنامه های سال جاری این سازمان خواهد بود.

رئیس سازمان دارالقرآن در ادامه با اشاره به اقدام‌ های تحولی در این سازمان، اضافه کرد: توسعه آموزش همگانی و حمایت از حفظ قرآن همسو با مطالبه مقام معظم رهبری درباره تربیت ده میلیون حافظ، از اولویت‌ های سازمان دارالقرآن است.

وی در ادامه با بیان اینکه حفظ موضوعی آیات منتخب و گفتمان‌ سازی محکمات قرآنی از برنامه های دیگر این سازمان خواهد بود که باید مدیران استانی نیز نسبت به آن اهتمام ورزند، گفت: توزیع هوشمند محصولات قرآنی با اولویت محکمات قرآنی را جدی می گیریم. هر مدیری در سازمان دارالقرآن باید هر برنامه ای را که در ذیل فعالیت‌های جهاد تبیین قرار گرفت را مورد حمایت قرار دهد.

حریزاوی در ادامه با اشاره به نظام اندیشه در برنامه‌ های سازمان تبلیغات اسلامی، یادآور شد: نظام اندیشه قرآنی سه ویژگی مهم دارد که مقام معظم رهبری در مقدمه کتاب «طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن» معرفی کرده‌اند. خارج کردن معارف اسلامی از ذهنیت محض و ناظر بودن آنها به تکالیف عملی و زندگی اجتماعی، مطالعه هماهنگ و پیوسته مسائل فکری اسلام به عنوان اجزای یک مجموعه واحد به منظور استنتاج یک ایدئولوژی کامل و متناسب با زندگی چند بعدی انسان و استنباط اصول اساسی اسلام از مدارک و متون اصلی.

قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی در ادامه درباره طرح پیوستن روحانیون در حوزه علوم انسانی به سازمان نظام روان‌ شناسی و مشاوره کشور، از اجرای این طرح حمایت کرد و گفت: این طرح، تصمیمی هوشمند و راهبردی است زیرا قرآن، کتابی مفید برای همه انسان ها و نجات بخش جامعه بشری است.

به گزارش شبستان، «ابوالفضل بهرام پور» نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه اگر ائمه جماعات جماعت، پنج دقیقه بین دو نماز به تفسیر قرآن بپردازند بسیار اثرگذار است، اظهار کرد: در همین راستا ترجمه قرآن را به همت سازمان تبلیغات انجام دادیم که پنج بار ویراستاری شده است.

بنا بر این گزارش، از سال ها تلاش مجاهدانه ابوالفضل بهرام پور، مفسر قرآن و حجت الاسلام والمسلمین جواد موسوی درچه ای، قاری قرآن در این نشست با تقدیم لوح تقدیر و هدایایی، تقدیر به عمل آمد.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


هیچگاه موز و تخم مرغ را باهم نخورید