محرم ظرفیت عظیمی برای بازگشت حداکثری به مساجد است/ مسئولان پیش‌رو این جریان باشند


محرم ظرفیت عظیمی برای بازگشت حداکثری به مساجد است/ مسئولان پیش‌رو این جریان باشند

حجت‌الاسلام علم‌الهدی با بیان اینکه محرم ظرفیت عظیمی برای بازگشت حداکثری مسئولان و مردم به مساجد است، گفت: رویکرد دولت آیت‌الله رئیسی، ما را به این بازگشت امیدوار کرده است چون این حرکت باید از مسئولان شروع شود.

حجت الاسلام والمسلمین «سیدمحمدرضا علم‌الهدی» در گفت‌ و‌ گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با بیان اینکه ماه محرم همچون ماه مبارک رمضان، زمانی است که مردم حضور حداکثری در مساجد دارند و پیر و جوان و زن و مرد در مجالس مساجد بیشتر شرکت می کنند، اظهار کرد: مردم در این ایام گاهی در سه نوبت عزاداری های مساجد شرکت می کنند و این اتفاق به جز ماه مبارک رمضان، در هیچ ماه و مناسبت دیگری دیده نمی شود.

استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم افزود: محرم ظرفیت عظیمی برای بازگشت حداکثری مسئولان و مردم به مساجد است تا هم مسئولان گاهی جلسات کاری خود را در این خانه های خدا برگزار و هم مردم برای حل مشکلات و نیز ازتقای کیفی زندگی خود از ظرفیت های مساجد استفاده کنند.

وی اضافه کرد: عملی شدن این آرمان نیازمند سازوکار است زیرا از یک سو مسئولان باید باور کنند که می توانند و باید در مساجد حضور بیشتری داشته باشند و این موضوع با دستورالعمل و کار اداریِ صرف حل نمی شود. یعنی یک مسئول و مدیر باید به ارزشی که اسلام برای مسجد قائل است، باور داشته باشد و از این ظرفیت برای دیدار و تعامل با مردم بهره ببرد. خوب است در گام های بعدی، حضور حداکثری مسئولان در مساجد به عنوان یک تکلیف اداری نیز تعریف شود.

علم الهدی تاکید کرد: وقتی این اتفاق بیفتد و مردم ببینند مسئولان حداقل هفته ای یک بار در مسجد حضور می یابند، آنان نیز خود را مکلف به حضور بیشتر در مساجد می کنند. اما امورز چون برخی مسئولان از مساجد فاصله گرفته اند اغلب مردم به ویژه نسل جوان نیز جز مناسبت های مذهبی همچون محرم و صفر یا برنامه هایی همچون یادواره شهدا کمتر حضور پرشور در مساجد دارند.

وی با بیان اینکه مشکل اصلی در فاصله ایجاد شده بین جامعه و مسجد را باید در عملکرد مسئولان جستجو کرد، گفت: البته انصافا دولت سیزدهم رویکرد جدیدی در این زمینه در پیش گرفته و مستمر از زبان فعالان و اعضای آن می شنویم که مسجد باید به عظمت دهه های 50 و 60 خود برگردد.

حجت الاسلام علم الهدی اضافه کرد: پیدایش این گفتمان در میان مدیران دولت آیت الله رئیسی ما را بسیار خوش بین کرده است چرا که برای بازگشت حداکثری مردم به مساجد، ابتدا باید حرکت از مسئولان شروع شود.

این استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم با اشاره به نقش موثر اقداماتی همچون طرح امام محله، محلات مسجدمحور و هر مسجد، یک حقوقدان در تحقق حداکثری نهضت بازگشت به مسجد، خاطرنشان کرد: آیت الله رئیسی از سال ها پیش با طرح برخی از این مدل ها برای تقویت جایگاه مسجد، به دنبال حضور حداکثری مردم در مساجد بود و ا‌‌ن‌شاءالله اکنون نیز که در جایگاه ریاست قوه مجریه قرار دارد این جریان را با جدیت بیشتر دنبال می کند.

پایان پیام/397

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه مساجد و کانونها

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | تلاش نیروهای امنیتی برای اطفا حریق ناشی از حمله هوایی آمریکا به پایگاه حشد الشعبی