قرار گرفتن نام ایران در میان 9 کشور صاحب فناوری افزایش تاب‌آوری سازه  


مهندسان یکی از شرکت‌های فناوری مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران به دانش فنی طراحی و ساخت میراگرهای ویسکوز دست یافتند که می‌تواند علاوه بر حفظ جان انسان‌ها در زمان وقوع زلزله، تاب‌آوری سازه‌ها را در برابر بارهای دینامیکی افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، ایران جز ۱۰ کشور زلزله خیز دنیا است و یکی از روش‌های جدید برای پیشگیری از تخریب و تلفات جانی در زمان وقوع زمینلرزه، استفاده از فناوری "میراگرهای ویسکوز" است.

سیدامین موسوی مدیر عامل این شرکت در گفت‌وگو با ایسنا، "میراگر ویسکوز" را مشابه کمک فنرهای غول پیکر دانست که می‌تواند ضربات ناشی از زمینلرزه و یا ارتعاشات را کاهش دهد.

وی میراگر ویسکوز تولید شده را شامل بخش‌های مختلفی دانست و ادامه داد: بخشی از این محصول فولادهای آلیاژی، بخش دیگر متشکل از پلیمرها و بخش دیگر روغن‌هایی است که با ترکیبی خاص در میراگر مورد استفاده قرار گرفته و کاربرد آن در سازه‌هایی چون ساختمان‌های مسکونی و عمومی، پل‌ها و غیره موجب می‌شود که این سازه‌ها را در برابر ارتعاشات ناشی از هرگونه بار دینامیکی چون زمینلرزه، باد، انفجار و ضربه محفوظ دارد و از مستهلک شدن سازه‌ها جلوگیری کند.

موسوی تاکید کرد: این محصول در ترکیب با مهار بندها استفاده می‌شود و این محصول فناورانه کاربردی شده که از آن جمله می‌توان به استفاده از این فناوری در برج نوبنیاد تهران اشاره کرد.

مدیر عامل این شرکت اظهار کرد: از این فناوری هم می‌توان در سازه‌های ساخته شده چون بیمارستان‌ها استفاده کرد و هم در سازه‌های در مرحله طراحی.

به گفته وی استفاده از میراگرهای ویسکوز در سازه‌های در حال طراحی و ساخت موجب کاهش وزن سازه می‌شود ولی کاربرد آن برای سازه‌های موجود موجب بهبود عملکرد آنها در زمان وقوع زمینلرزه می‌شود به گونه‌ای که عملکرد لرزه‌ای اجزای اصلی سازه مانند ستون‌ها و همچنین اجزا غیر سازه‌ای مانند دیوارهای پیرامونی و نماها در زمان زلزله بهبود می‌یابد.

موسوی اضافه کرد: در حال حاضر سازه‌ها به گونه‌ای طراحی می‌شود که سازه در برابر زلزله فرو نریزد ولی این سیستم به سازه کمک می‌کند که در برابر زلزله تاب آوری خوبی داشته باشد و بعد از زمینلرزه، سازه قابل استفاده باشد.

به گزارش ایسنا، تست‌های مربوط به این سیستم در پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله اجرایی شده است و ایران با دستیابی به این محصول، جز ۹ کشور دارند این فناوری قرار گرفت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟