مسکو: غلات اوکراین به کشورهای در معرض خطر گرسنگی نمی‌‌رود


مسکو: غلات اوکراین به کشورهای در معرض خطر گرسنگی نمی‌‌رود

مسکو می‌گوید بر خلاف هشدارهای جامعه بین المللی درباره تبعات نرسیدن غلات اوکراین به آفریقا، اما کشتی‌های بارگیری شده از این غلات به کشورهایی می‌رود که قحطی، آنها را تهدید نمی‌کند.

مسکو: غلات اوکراین به کشورهای در معرض خطر گرسنگی نمی‌‌رود

به گزارش گروه اقتصاد بین الملل ایران اکونومیست به نقل از روسیا الیوم، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین، تاکید کرد که کشتی‌های حامل غلات از بنادر دریای سیاه تحت کنترل کیف به سمت کشورهایی می‌روند که در معرض خطر گرسنگی نیستند.

اولیانوف روز چهارشنبه در تلگرام نوشت: از ۲۱ کشتی بارگیری شده با غلات که اخیرا بنادر اوکراین را ترک کردند، تنها یک کشتی به آفریقا رفت و بقیه به کشورهایی رفتند که در معرض خطر گرسنگی نیستند.

وی با این سوال که شعارهای تبلیغاتی که قبل از توافق برای عبور ایمن کشتی‌ها مطرح می‌شد، کجا رفت، گفت: تا پیش از این جامعه بین المللی و غربی درباره اینکه نبودن غلات اوکراینی در بازار منجر به قحطی به ویژه در خاورمیانه و آفریقا می‌شود، هشدار می‌دادند، زیرا ۴۰ درصد از صادرات گندم و ذرت اوکراین به این مناطق می‌رفت.

در ۲۲ ژوئیه (31 تیر ماه) نمایندگان روسیه، ترکیه، اوکراین و سازمان ملل متحد توافقی را امضا کردند تا مشکل عرضه مواد غذایی و کود به بازارهای جهانی را حل کند. اولین کشتی بارگیری شده با مواد غذایی، بندر اودسا اوکراین را در اول آگوست (10 مرداد) ترک کرد و وزن کل مواد غذایی صادر شده از اوکراین از اول تا پانزدهم اگوست ۵۶۳ هزار و ۳۱۷ تن بوده است.

پیش از دستیابی به توافق مذکور که در استانبول ترکیه حاصل شد، باوجود تاکید روسیه مبنی بر مقصر بودن اوکراین در ماجرای عدم صادرات غلات از این کشور و اعلام آمادگی مسکو برای کمک به فعالیت مجدد بنادر اوکراینی، مقام‌های اروپایی سعی داشتند روسیه را متهم اصلی بحران غذایی درج هان نشان دهند.

«جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خرداد ماه گذشته با ادعای اینکه محاصره صادرات میلیون‌ها تن غلات اوکراینی توسط روسیه یک جنایت جنگی است، گفته بود که نمی‌توان تصور کرد که میلیون‌ها تن گندم در اوکراین مسدود شود در حالی که در بقیه جهان مردم از گرسنگی رنج می‌برند.

روسیه و اوکراین مجموعا نزدیک به یک سوم عرضه جهانی گندم را تشکیل می‌دهند. اوکراین همچنین صادرکننده عمده ذرت، جو، روغن آفتابگردان و روغن کلزا است. روسیه و بلاروس نیز بیش از ۴۰ درصد از صادرات جهانی پتاس مواد مغذی محصول را تشکیل می‌دهند. به گفته سازمان ملل ۳۶ کشور جهان بیش از نیمی از نیاز گندم خود را از طریق اوکراین و روسیه تأمین می‌کنند که از جمله آن‌ها می‌توان به لبنان، سوریه، یمن، سومالی و کنگو اشاره کرد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی