طاعون نشخوارکنندگان دوباره در البرز شایع شده؟


طاعون نشخوارکنندگان دوباره در البرز شایع شده؟

البرز در سال گذشته با سه موج شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک مواجه شد و این سه موج بیماری بیش از ۱۰۰ رأس کل و بز را از بین برد. گویا این بیماری مجدداً در منطقه طالقان شایع شده و تلفاتی هم به دنبال داشته است.

این موج‌های بیماری که مهر، دی و بهمن ماه سال ۱۴۰۰ شایع شد؛ هر بار با همراهی رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی به موقع و پس از اقدامات کنترلی و پیشگیرانه با همکاری دستگاه‌های مرتبط همچون دامپزشکی، منابع طبیعی و گروه‌های کوهنوردی و در کمترین بازه زمانی به صورت کامل مهار شد.

اخیراً شنیده‌هایی مبنی بر شیوع دوباره طاعون نشخوارکنندگان کوچک در البرز وجود دارد که لازم است مسئولان مربوطه در استان البرز در این خصوص بررسی‌های لازم و اطلاع‌رسانی را در دستور کار قرار دهند؛ زیرا در صورت شیوع این بیماری در اولین اقدام لازم است دام‌های عشایر و دامداران از زیستگاه‌ها و مناطق آلوده خارج و از تقابل دام‌های اهلی و وحشی در استان جلوگیری شود.

با توجه به اهمیت موضوع و لزوم آمادگی کامل در استان البرز و حتی استان‌های مازندران و قزوین از اداره کل محیط زیست استان البرز انتظار می‌رود بررسی‌های مورد نیاز در این خصوص را داشته باشد، تا در صورت مثبت بودن بیماری میان نشخوارکنندگان کوچک، سایر دستگاه‌های مرتبط و به ویژه رسانه‌ها برای کمک به آنها بسیج شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انشا در مورد روستا | 4 انشا زیبا درباره روستا برای پایه های مختلف تحصیلی