آرامگاه بی بی مریم قشم


آرامگاه بی بی مریم قشم

برخی معتقدند که آرامگاه بی بی مریم قشم قبل از اسلام ساخته شده اما برخی دیگر می گویند در زمان ایلخانیان یا سلجوقیان ساخته شده است.

برخی معتقدند که آرامگاه بی بی مریم قشم قبل از اسلام ساخته شده اما برخی دیگر می گویند در زمان ایلخانیان یا سلجوقیان ساخته شده است.

به گزارش «دنیای سفر»، بی بی مریم دیگری در غلهات عمان وجود دارد که شبیه آرامگاه بی بی مریم در قشم است. معماری آن یادآور مقبره آخرین موضوع ما است. طراحی بیرونی و داخلی آن ها به جز در چند جا با هم مطابقت ندارند. بسیاری بر این باورند که سردار مریم بختیاری معروف به بی بی مریم بختیاری در اینجا دفن شده و به نام این بنای تاریخی نامگذاری شده است. اما او یکی از شیرهای چهارمحال و بختیاری بود که با شمشیر و سلاح گرم و سلاح خود با روس ها و انگلیسی ها جنگید و آن ها را تحقیر کرد و در جنگ جهانی اول فرار کردند.

این نویسنده و فعال حقوق زنان از مبارزان دوران مشروطه است که به تخت فولاد اصفهان پناه برده است. با اینکه مطمئن نیستم بی بی مریم بختیاری چه نسبتی با این بی بی مریم دارد، اما مردم می گویند که این آرامگاه آخرین آرامگاه یکی از معروف ها یا عزیزانی بوده که نام و نشانش معلوم نیست. این مقبره با گنبد مرجانی و آهک صدفی خود، یکی از ناب ترین سازه های سلجوقی است که همه اسپانیایی ها را مجذوب خود کرده است. من به گنبدی شکسته و ویران شده به دلیل آزمایش های روزگار اشاره کردم، با آن پایه های هشت ضلعی در بیرون مقبره که در داخل به نظر چهار ضلعی می رسد. چقدر مرا به یاد رصدخانه هایی می اندازد که آسمان شب را از این سو به سوی دیگر تماشا می کنند.

از نوع باستانی و مرجانی آن است. اگرچه اسپانیایی ها روستا و گورستان را با موضوعی مرسوم (مقبره مقدس) می نامیدند، اما خط های عظیم فارسی و عربی به شکل نسخ، ثلث و کوفی بر روی سنگ های قبرستان حک شده است که قدمت آن ها مربوط به دوران پس از اسلام است. از سوی دیگر، اگر به اطراف قبر بی بی مریم نگاهی بیندازید، سرامیک هایی از دوره قاجاریه و صفویه و همچنین دوره ایلخانی را خواهید دید. نکته مهمی که در تاریخ مه آلود آرامگاه بی بی مریم نتوانستم از آن چشم پوشی کنم، ادعای دانشگاهیان است که این آرامگاه یکی از گورهای میترائیسم قبل از اسلام است. برخی معتقدند که این بنا قبل از اسلام ساخته شده است و برخی دیگر می گویند در زمان ایلخانیان یا سلجوقیان ساخته شده است.

بسیاری از مردم ادعا می کنند که قدمت آن به دوره تیموری از دوران صفویه برمی گردد و تاریخ قبرهای کنده کاری شده در نزدیکی حرم بی بی مریم را از قرن نهم تا یازدهم هجری می دانند و من مطمئن نیستم به کدام یک اعتماد کنیم. گنبد مرجانی آرامگاه بی بی مریم قشم مانند ساختمان های شمالی با سقف های قرمزشان، خانه های سنگی کردستان با کف پوش ها یا خانه های خشتی یزد، ما را به هیجان می آورد. در دیدنی های قشم که تا دلت بخواهد سنگ و سنگریزه پیدا می کنید، ساختن آرامگاه با سنگ و لاشه سنگ و سنگ ریزه و گچ و خاکستر در آن زمان کارساز نبود.

بیرون گنبد از سنگ های مرجانی و داخل آن از لایه های آهک ساخته شده بود تا خود را جزئی از طبیعت بداند. با اینکه بیرون حرم بی بی مریم به سادگی دور آن قرار دارد و هیچ کتیبه ای در داخل آن وجود ندارد، اما فضای کاشی های مینیاتوری دیوارهای داخلی آن چیز دیگری می گوید. البته ما نمی دانیم این کاشی ها از کجا در تاریخ سرچشمه گرفته اند، داستانشان چه بوده و در این چند صد سال چه کشیده اند. درب آرامگاه بی بی مریم همان درب کوچک چوبی خانه روستایی است که با ورود به آن باید سر خود را خم کنید و ابعاد بدن خود را با چهارچوب در تنظیم کنید تا به زمین نیفتید. یا یکدفعه به در و دیوار ضربه بزند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گردشگری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی