کانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسان


کانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسان

لپ تاپ ماژولار Luna، به عنوان کانسپت انقلابی شرکت دل کاملا تعمیرپذیر، با قابلیت ارتقا و تعویض قطعات و هم‌چنین قابل بازیافت است.در نیمه دوم سال 2021، دل با معرفی کانسپت Luna، یک لپ تاپ ماژولار، سازگار با محیط‌زیست، قابل بازیافت و کاملا تعمیرپذیر که...

لپ تاپ ماژولار Luna، به عنوان کانسپت انقلابی شرکت دل کاملا تعمیرپذیر، با قابلیت ارتقا و تعویض قطعات و هم‌چنین قابل بازیافت است.

در نیمه دوم سال 2021، دل با معرفی کانسپت Luna، یک لپ تاپ ماژولار، سازگار با محیط‌زیست، قابل بازیافت و کاملا تعمیرپذیر که با افزایش پایداری همراه است، به تیتر خبرها تبدیل شد. اگرچه دستیابی به چنین موفقیتی مستلزم استراتژی قوی، زیرساخت داخلی و سیستم‌های سازمان‌دهی شده است، ویدیوی مفهومی شرکت Dell از این طرح مفهومی، کاملا امیدوارکننده به‌نظر می‌رسد.

اگرچه اطمینان از بازخورد مصرف‌کنندگان به چنین لپ تاپ هایی که از اجزایی به منظور کاهش ضایعات، تشکیل شده‌اند، دشوار است؛ اما دل در نظر دارد که با تغییراتی بیش‌تر بر روی طراحی و قابلیت تعمیرپذیری آن، از حداقل قطعات ممکن برای ساخت این لپ تاپ ماژولار استفاده کند. احتمالا تحقق کانسپت شرکت دل و تولید لپ تاپ Luna، به سال‌ها کار و توسعه نیاز داشته باشد، اما هر زمان که این پروژه نهایی شود، می‌توان از تاثیرات مثبت آن بهره برد.

ویژگی‌های لپ تاپ ماژولار Luna

کانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسانکانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسان

از زمانی‌که غول‌های فناوری نظیر اپل، گوگل و مایکروسافت، به ساخت لپ تاپ هایی با امکان تعمیرپذیری بسیار محدود روی آوردند، تعمیر این دستگاه‌ها برای بسیاری به پاشنه آشیل تبدیل شده است. لپ‌تاپ‌‌های ساخت این برندها در وب‌سایت iFixit و گزارشی که توسط US PIRG منتشر شده، امتیازات پایینی را در بخش تعمیرپذیری کسب کرده‌اند.

موضوع ساخت دستگاه‌های غیرقابل تعمیر توسط سازندگان لپ تاپ، واکنش جنبش «حق تعمیر» را برانگیخت. در نتیجه، نسل جدید لپ‌تاپ‌های سری سرفیس مایکروسافت، با بهبود قابلیت‌های تعمیرپذیری عرضه شدند، اما هنوز هم این محصولات با استانداردهای لازم این بخش، فاصله دارند.

اگرچه دل در کنار اچ‌پی، ایسوس و ایسر در زمینه تعمیرپذیری لپ تاپ، امتیازات بالایی را کسب کرده است، اما دور از ذهن نیست که ویژگی تعمیر آسان را یکی از بزرگ‌ترین نیازهای مصرف‌کنندگان امروزی بشماریم. بدین خاطر است که این برندها اکنون به رویکرد جامعی در این زمینه متکی هستند. به خصوص با وحود رقبایی مانند Framework در بازار که لپ‌تاپ‌هایی با قابلیت تعمیر و ارتقای 100 درصدی روانه بازار کرده‌اند، منطقی است که دل بخواهد با کانسپتی مانند لپ تاپ ماژولار Luna، بازی را به نفع خود پیش ببرد.

چه انتظاری می‌توان از کانسپت دل داشت؟

کانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسانکانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسان

در ویدیوی منتشر شده شرکت دل، یک لپ تاپ با طراحی ماژولار وجود دارد که از حداقل قطعات روی مادربرد استفاده می‌کند و کاهش 75 درصدی را از اندازه معمول نشان می‌دهد. لایه‌های کم‌تر استفاده شده در نمایشگر نیز باعث می‌شود تا مصرف انرژی در این بخش کاهش یابد. با این حال، وقتی صحبت از سیستم بدون فن می‌شود، تصور عدم وجود آن در دستگاهی نظیر لپ تاپ، آسان نیست.

حتی اگر کاهش اجزای داخلی و بار کلی سیستم را در نظر بگیریم، دستگاه‌ها با استفاده مداوم داغ می‌شوند. بنابراین جالب است ببینیم که چه جایگزینی برای خنک نگه داشتن لپ تاپ ماژولار Luna توسط دل اعمال خواهد شد.

بخش جداسازی قطعات برای تعمیر آسان، یکی از ویژگی‌های بسیار جذاب این طرح مفهومی به‌نظر می‌رسد که با پیچ‌ها و اتصالات کم‌تری همراه شده است. با مونتاژ یکپارچه صفحه‌کلید، می‌توانید به راحتی دو کیستون را بردارید و کل کیبورد را جدا کرده و به باتری و سایر قطعات دسترسی مستقیم داشته باشید.

بیرون کشیدن کیستون دیگری که صفحه‌نمایش را نگه می‌دارد نیز این امکان را می‌دهد که پس از جداسازی نمایشگر، امکان دسترسی به مادربرد و هیت‌سینک که برای کنترل دما تعبیه شده، فراهم باشد. با این حال، آیا هیت سینک به تنهایی برای کاهش دمای دستگاه کافی است؟ در صورت نهایی شدن این کانسپت، به پاسخ مورد نظر خواهیم رسید.

قابلیت بازیافت و استفاده مجدد

به طور کلی، می‌توان تصور کرد که لپ تاپ Luna دل کاملا قابل تعمیر و ارتقا است و همه اجزای آن قابل تعویض هستند، اما این تمام ویژگی‌های طرح مفهومی Dell نیست. برای پایداری بهتر، دل قصد دارد قطعات این دستگاه را قابل بازیافت و استفاده مجدد کند.

برای مثال، این شرکت می‌تواند سطح عملکرد تراشه Core-i7 اینتل را ارزیابی کند و در صورتی که پس از تخریب، بتواند نتایج خوبی را در سطح تراشه‌های i5 یا i3 کسب کند، آن‌را در لپ‌تاپ چدید نصب کرده و تحت عنوان Core-i5 یا Core-i3، تحت گارانتی کامل عرضه کنند.

کانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسانکانسپت انقلابی شرکت دل، لپ تاپ ماژولار Luna با قابلیت تعمیر آسان

این مرحله ممکن است راه را برای استفاده طولانی مدت از قطعات سخت‌افزاری هموار کرده و باعث کاهش ضایعات شود. هم‌چنین این امکان به وجود می‌آید تا زمانی که تصمیم به خرید دستگاه جدید بگیرید، به تعمیر سرویس و تعمیر لپ‌تاپ خود بدون مشکل ادامه دهید و تمامی قطعات قابل بازیافت و استفاده مجدد خواهند بود.

برخی از افراد پس از آسیب به پنل لپ تاپ، اقدام به تعویض کل دستگاه می‌کنند. با این حال، با استفاده از لپ‌ تاپ ماژولار Luna دل می‌توانید فقط پنل را تعویض کنید و هم‌چنان از دستگاه استفاده کنید. حتی در صورت از بین رفتن لپ تاپ به طور کامل نیز، دل هم‌چنان می‌تواند از برخی قطعات مانند نمایشگر استفاده کند و دیگر اجزا مانند صفحه‌کلید نیز به طور کامل بازیافت خواهند شد.

جمع‌بندی لپ تاپ ماژولار Luna دل

دل ظاهرا با در نظر گرفتن عواملی نظیر حق تعمیر و تغییرات آب و هوایی به کانپست جذاب Luna رسیده است. هر چه مدت طولانی‌تری از دستگاه استفاده شود، پایداری محیط‌زیست افزایش خواهد یافت، زیرا انبوهی از زباله‌ها که آب، فضای زمین و هوا را آلوده می‌کنند، از این طرق کاهش خواهند یافت.

هم‌چنین باید به این نکته نیز توجه داشت که این لپ تاپ کاملا تعمیرپذیر و قابل ارتقا، تا حد زیادی در هزینه‌های شما صرفه‌جویی خواهد کرد، زیرا در صورت بروز مشکل در نمونه فعلی، دیگر نیازی به خرید مدل جدید نخواهد بود. در حال حاضر، مفهوم لونا صرفا یک ایده و یک پروژه مبتنی بر اهداف بلندمدت است. با این وجود، تحقق آن برای اعتبار دل بسیار مفید خواهد بود و می‌تواند بازخورد مثبت مصرف‌کنندگان را به همراه داشته باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


«اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج»، بهترین دعا و ظهور بزرگ‌ترین جایزه لیله الرغائب...