نامه مستقل انجمن روان‌شناسی سلامت ایران به رئیس مجلس شورای اسلامی


نامه مستقل انجمن روان‌شناسی سلامت ایران به رئیس مجلس شورای اسلامی

بسمه تعالی جناب آقای دکتر قالیباف رییس محترم مجلس شورای اسلامی با سلام و احترام همانگونه که مستحضر هستید، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی، با بیش از چهل و دو هزار عضو...

نامه مستقل انجمن روان‌شناسی سلامت ایران به رئیس مجلس شورای اسلامی
بسمه تعالی
جناب آقای دکتر قالیباف
رییس محترم مجلس شورای اسلامی
با سلام و احترام
همانگونه که مستحضر هستید، سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره کشور، مصوب مجلس شورای اسلامی، با بیش از چهل و دو هزار عضو موجود و بیش از دویست هزار عضو بالقوه که در حال تحصیل در دانشگاه‌ها هستند، وظایف حساسِ حمایت از حقوق مراجعان و در عین حال حمایت از حقوق شاغلان در حرفه را بر دوش دارد. متاسفانه اخیرا طرحی با عنوان اصلاح ماده یک قانون تشکیل سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره و البته مغایر با روح آن، با عنوان «استقلال مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور در اعطای مجوز مشاوره با رویکرد دینی و اسلامی» به مجلس محترم شورای اسلامی ارایه شده است. انجمن روان‌شناسی سلامت ایران، که یکی از مهم‌ترین انجمن‌های علمی حوزه سلامت است با دلایل زیر، مخالفت خود را با این طرح اعلام می‌کند:
1- دانش‌آموختگان حوزۀ علمیه، برای آموزش، ترویج و راهنمایی دینی، نیازی به اخذ مجوز از جایی ندارند و اگر قصد ارایه خدمات تخصصی روان‌شناسی و مشاوره داشته باشند، در صورت داشتن تحصیلات مورد تاکید قانون، مشکلی در دریافت مجوز از سازمان نظام روان‌شناسی و مشاوره ندارند.
2- اینکه دانش‌آموختگان روان‌شناسی و مشاوره از چه گرایش یا رویکردی برخوردارند یا از کجا فارغ التحصیل شده‌اند، در اصول ارزیابی صلاحیت حرفه‌ای آنها و نظارت بر عملکردشان تاثیری نمی‌گذارد.
3- حتی اگر آموزش‌های مرتبط با روان‌شناسی و مشاوره در مراکز حوزه علمیه در بهترین وضعیت و با استانداردهای وزارت علوم و بهداشت انجام گرفته باشد، آنها صرفا یک مرکز آموزشی هستند و اینکه یک مرکز آموزشی، همزمان به وظیفه صدور مجوز هم بپردازد موجب تداخل نقش شده و آثار منفی متعددی، چه برای مراجعان و چه حتی برای خود حوزۀ علمیه خواهد داشت.
4- جداسازی روان‌شناسان و مشاورران، بر اساس رویکرد دینی و غیردینی، مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی ایران، بویژه در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه بوده و آثار منفی روانی، اجتماعی و سیاسی وسیعی را در بر خواهد داشت.
بر این اساس، برای پیشگیری از آثار منفی این طرح بر جامعه، مراجعان و همچنین بر حوزه های علمیه، خواهشمند است عدم موافقت با طرح یاد شده را در دستور کار قرار دهید. قبلا از بذل عنایت حضرتعالی و نمایندگان محترم کمال تشکر را داریم
،
رئیس و اعصای هیات مدیره نجمن روان‌شناسی سلامت ایران



حتما بخوانید: سایر مطالب گروه روانشناسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403