لزوم توجه به طراحی برنامه‌های دانشجویی متناسب با ادبیات و اقتضائات روز جامعه


لزوم توجه به طراحی برنامه‌های دانشجویی متناسب با ادبیات و اقتضائات روز جامعه

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: برنامه هایی در حوزه فرهنگ برای دانشجویان دانشگاه ها موثر خواهد بود که در آن به اقتضائات زمانه، مخاطب و تغییر شرایط و ادبیات روز توجه شده باشد، هم اکنون ما در برنامه‌ریزی‌های خود...

لزوم توجه به طراحی برنامه‌های دانشجویی متناسب با ادبیات و اقتضائات روز جامعه

به گزارش ایران اکونومیست، نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها حسب عنایت و دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با هدفی متعالی و در راستای ایجاد دانشگاه مومن و متعبد به هدایت الهی و در راستای تبیین ارزش‌های اسلامی و تعمیق آگاهی‌های دینی و اعتقادی دانشجویان و دانشگاهیان و بر اساس مصوبه نهایی اسفندماه سال ۱۳۷۲ شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر ایجاد سازمانی جدید برای تحقق منویات معظم‌ له، بر اساس اهداف و وظایف معین تشکیل شد.

تاکید و تلاش جدی بر حرکت‌های زیربنایی و عمیق فرهنگی در راستای رشد و توسعه اندیشه‌ها و آگاهی های دینی و اسلامی دانشجویان و دانشگاهیان و همچنین ایجاد و تقویت روحیه تحرک و مشارکت فعال دانشجویان و دانشگاهیان در عرصه فعالیتهای سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در سطح جامعه و دانشگاه‌ها دو اصل مهم و اساسی است که مورد توجه نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها قرار دارد.

این موضوع را که آیا این نهاد در ارتباط با اهداف متعالی تعریف شده از سوی رهبر معظم انقلاب و جذب حداکثری مخاطبان دانشگاهی موفق بوده است یا خیر را با معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در میان گذاشته ایم.

حجت الاسلام مهدی فاطمی نیا در این خصوص می گوید: بحث ایجاد تنوع در ارائه خدمات فرهنگی دینی در قالب های مختلف به منظور جذب مخاطب حداکثری و اثرگذاری هرچه بیشتر در بین دانشجویان یکی از راهبردهایی است که از سوی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها دنبال می شود.

وی که با ایران اکونومیست سخن می گفت، افزود: ما خیلی ربطی به دولت ها نداریم و روال نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در شرایط فعلی نیز ادامه همان روال سابق خود است.

لزوم توجه به طراحی برنامه‌های دانشجویی متناسب با ادبیات و اقتضائات روز جامعه

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها با اشاره به اینکه، ماموریت این نهاد بر اساس سند راهبردی افق ۱۴۰۴ متنوع است، گفت: ما بدنبال پیگیری این ماموریت ها بخصوص استفاده از ظرفیت فعالان حوزه های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه ها برای ارتقاء وضعیت این سه حوزه در دانشگاه ها هستیم.

وی افزود: برنامه های نهاد رهبری در دانشگاه ها می تواند قالب های متنوعی داشته باشد، اعم از اردوهای وفاق و دوره های آموزشی و حمایت از برنامه های تشکلی به عنوان بخش هایی از کار است که صورت ی پذیرد.

فاطمی پور گفت: بر همین اساس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با اهتمام و جدیت تمام نسبت به برنامه‌ریزی و ایجاد هماهنگی و ارتباط با نهادها و تشکل‌های دانشجویی اقدام می کند و در جهت ایجاد ارتباط با اساتید و نیروهای فرهنگی و مذهبی گام‌های اساسی برداشته است.

وی اظهار کرد: بحث توجه به دانش افزایی و مهارت افزایی اعضاء هیات علمی دانشگاه ها با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود همچون برنامه ضیافت اندیشه و دانش افزایی یکی از کارهایی است که نهاد دنبال می کند.

استقبال دانشجویان از برنامه های نهاد پس از بازگشایی دانشگاه ها

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در پاسخ به این سوال که به نظر شما استقبال دانشجویان پس از کرونا و بازگشایی دانشگاه ها از برنامه های نهاد به چه شکلی بوده است، اظهار کرد: البته این بسیار مهم است که چه برنامه ای و چگونه برنامه ریزی شود و اینکه آن برنامه قرار است چه نیازی از مخاطبان را پاسخگو باشد.

حجت الاسلام فاطمی پور افزود: برنامه باید به شکلی باشد که مخاطب را درگیر خود کند و او احساس کند که علاقمند و نیازمند حضور در این برنامه است، البته تجربه برگزاری "طرح حامیم" و برنامه های مشابه ای که در ایام بعد از کرونا داشته ایم یک تجربه بسیار مناسب و بیانگر استقبال دانشجویان از این برنامه ها است.

به همت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ ها و مشارکت دانشگاه های سراسر کشور و نیز همکاری تشکل‌های دانشجویی، دوره توانمندسازی دانشجویان فعال فرهنگی، سیاسی، اجتماعی با عنوان «حلقه‌های میانی؛ طرح حامیم» در تعدادی از دانشگاه ها آغاز و در حال برگزاری است.

وی در توضیح اجمالی طرح حامیم اظهار کرد: برنامه حامیم یک برنامه یک تا دو هفته ای است که با حضور ۱۵ هزار فعال فرهنگی و سیاسی دانشگاه ها در تابستان امسال در تعدادی از دانشگاه های سطح کشور و همچنین تعدادی از دانشگاه های تهران در حال برگزاری است.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها درخصوص مهم ترین محورهای دوره توانمندسازی «حلقه‌های میانی؛ طرح حامیم» نیز اظهار داشت: محور این دوره کتاب های طرح کلی اندیشه اسلامی، همرزمان حسین (ع) و خط امام (ره) است.

لزوم توجه به طراحی برنامه‌های دانشجویی متناسب با ادبیات و اقتضائات روز جامعه

وی تصریح کرد: در این برنامه به همه فعالان فرهنگی، اجتماعی و سیاسی دانشگاه ها دور یکدیگر جمع شوند و یک احیای مجددی صورت گیرد و اشتراک نظر و یک بازخوانی وضعیت فضای آموزش عالی صورت گیرد.

فاطمی پور افزود: بر این اساس نیز سال تحصیلی را به گونه ای شروع می کنیم که قبل از آن درمورد شرایط سال تحصیلی و الزامات آن بحث، تبادل نظر و مشورت صورت گیرد تا سال تحصیلی جدید با برنامه ریزی و هم افزایی صورت گیرد.

وی با یادآوری اینکه در این دوره آموزش‌های جنبی به صورت نشست های مهارتی ارایه می شود، تشریح کرد: در دوره های آموزشی این طرح مهارت‌ ارتباط موثر، تکنیک های گفت‌وگو و اقناع، مدیریت شبکه‌های اجتماعی، مدیریت زمان، تفکر نقادانه و سیستمی و نشست های معرفتی نظیر بررسی دستاوردهای انقلاب اسلامی، جریان‌شناسی دانشگاه امروز، مقایسه تطبیقی حکمرانی امیرالمومنین (ع) با جمهوری اسلامی ارایه می‌شود.

معاون سیاسی و فرهنگی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری یکی از مزایای شرکت در طرح حامیم را تطبیق ۲ واحد دروس معارف، بهره‌گیری از اساتید سرشناس، برگزاری مسابقات متنوع فرهنگی ورزشی و اهدای کمک هزینه سفر پیاده روی اربعین و مشهد مقدس به برگزیدگان دوره عنوان کرد.

وی افزود: ما تقریبا تا ۱۸ شهریورماه امسال درگیر برگزاری برنامه حامیم در استان های مختلف خواهیم بود و بعد هم طبیعتا برنامه اربعین دانشجویی را داریم و بعد از آن نیز برنامه های مربوط به آیین افتتاح آغاز سال تحصیلی دانشگاه ها و استقبال از ورودی ها جدید و اقدامات مربوطه را خواهیم داشت.

دانشجویان بیش از حد درگیر فضای مجازی شده اند

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها در ادامه با بیان اینکه، درگیر شدن دانشجویان در فضای مجازی افزایش یافته است، برگرداندن آنها به فضای حضوری در دانشگاه ها را نیازمند زمان و فرصت کافی بیشتری دانست.

حجت الاسلام فاطمی پور با تاکید بر اینکه، همه مجموعه های فرهنگی باید حضور خود در فضای مجازی را بر اساس نیازهای مخاطب برنامه ریزی و تعریف کنند، در عین حال حضور به اندازه در این فضا را در برخی زمینه ها موثر دانست.

لزوم توجه به طراحی برنامه‌های دانشجویی متناسب با ادبیات و اقتضائات روز جامعه

وی معتقد است: بسیاری از اتفاقات و برنامه های فرهنگی در دانشگاه های کشور در حال حاضر باید در فضای حقیقی و در کف جامعه اتفاق بیافتد تا بتوانیم به شرایط عادی پیش از دوره کرونا بازگردیم.

معتقد نیستیم که استقبال دانشجویان از برنامه های نهاد کاهش یافته است

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها همچنین با اشاره به برگزاری چند برنامه حضوری در دانشگاه ها پس از بازگشایی مراکز علمی دانشگاهی، حضور و استقبال دانشجویان از این برنامه ها را مناسب ارزیابی کرد.

حجت الاسلام فاطمی پور گفت: ما در مدتی که به فضای حضوری دانشگاه ها بازگشته ایم، سعی در احیای برنامه های حضوری از جمله برنامه های هیات ها و اردوهای دانشجویی و برنامه های آموزشی در دانشگاه ها داریم.

معاون فرهنگی و سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها تاکید کرد: خیلی احساس این را نداریم که دانشجوی مخاطب ما از دست رفته است و نمی توان گفت که علاقه ای به حضور در برنامه های ما ندارند. شاید حتی در بخش هایی حتی عطش و تشنگی در مخاطبان دانشجو هم ایجاد شده باشد و دانشجویان علاقه مندند برنامه ها به شرایط گذشته قبل از کرونا برگردد.

فاطمی پور همچنین تاکید کرد: برنامه هایی در حوزه فرهنگ برای دانشجویان دانشگاه ها موثر و مفید خواهد بود که در آن به موضوعات مختلفی از جمله اقتضائات زمانه، اقتضائات مخاطب و تغییر شرایط و ادبیات روز و نوع طراحی و برنامه ریزی آن توجه شده باشد.

وی گفت: در حال حاضر ما در نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه ها نیز به صورت طبیعی در برنامه ریزی های خود برای تعریف برنامه ها سعی می کنیم به این الزامات و اقتضائات توجه لازم را داشته باشیم.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | ماجرای پخش شدن عکس‌های نعیمه نظام دوست در ویلای کردان؛ غافلگیر شدن خانم بازیگر...