بهترین فیلم‌های ولفگانگ پترسن؛ خالق نبرد‌های باشکوه و دنیا‌های جادویی


بهترین فیلم‌های ولفگانگ پترسن؛ خالق نبرد‌های باشکوه و دنیا‌های جادویی

در اینجا فهرستی از پنج فیلم ماندگار و درخشان ولفگانگ پترسن (Wolfgang Petersen) را خواهید دید؛ فیلم‌هایی که توانایی و استعداد شگفت‌انگیز او را در ژانر‌ها و قلمرو‌های متفاوت سینمایی نشان می‌دهند.

فرارو- در این هفته اعلام شد که ولفگانگ پترسن در سن ۸۱ سالگی از دنیا رفته است. این کارگردان آلمانی در طول دوران کاری خودش هم در سینمای آلمان و هم در هالیوود به موفقیت‌های چشمگیری دست پیدا کرد. او استعداد شگفت‌انگیز خودش را در ژانر‌های گوناگون سینمایی به کار گرفت و در همۀ آن‌ها هم موفق بود. وقتی به کارنامۀ فیلمسازی پترسن نگاه می‌کنیم می‌توانیم بگوییم که او خالق نفس‌گیرترین تعلیق‌ها، باشکوه‌ترین نبرد‌ها و خیال‌انگیزترین دنیا‌های جادویی بود.
به گزارش فرارو؛ تعداد فیلم‌های خوب پترسن کم نیست؛ فیلم‌هایی مثل «طوفان کامل» (۲۰۰۰)، «در خط آتش» (۱۹۹۳) و «دشمن من» (۱۹۸۵) نمونه‌هایی از آثار قابل ملاحظه و دیدنی پترسن هستند. اما در اینجا فهرستی از پنج فیلمی را خواهید دید که از لحاظ تاثیرگذاری و ماندگاری، می‌شود آن‌ها را برترین آثار کارنامۀ پترسن به حساب آورد.

۱. زیردریایی (The Boat) (۱۹۸۱)

بهترین فیلم‌های ولفگانگ پترسن؛ خالق نبرد‌های باشکوه و دنیا‌های جادویی
منتقدان این فیلم را «یکی از بهترین فیلم‌های جنگی تاریخ سینما» توصیف کرده‌اند. داستان فیلم دربارۀ ماموریت دشوار و نفس‌گیری است که خدمۀ یک زیردریایی جنگی آلمانی در دوران جنگ جهانی دوم باید به انجام برسانند. زیردریایی بعد از موفقیت در غرق کردن چند کشتی دشمن، در یک درگیری آسیب می‌بیند و حالا فرمانده باید خدمه‌اش را در این محیط تنگ و پر از اضطراب در کنار هم نگه دارد و به آن‌ها برای احیا کردن زیردریایی انگیزه ببخشد. همه چیز این فیلم درخشان و بی‌نقص است؛ از فیلمبرداری خیره‌کننده‌اش در محیط تنگ و تاریک زیردریایی گرفته، تا تعلیق و گیرایی داستان و همچنین پیام عمیق و ضدجنگی که در خودش دارد. این فیلم نامزد شش جایزۀ اسکار شد که اتفاق فوق‌العاده‌ای برای یک فیلم غیرآمریکایی بود. خود پترسن این فیلم را شاهکار یگانه و ماندگار خودش می‌دانست.

۲. نیروی هوایی یکم (Air Force One) (۱۹۹۷)

بهترین فیلم‌های ولفگانگ پترسن؛ خالق نبرد‌های باشکوه و دنیا‌های جادویی
این فیلم پرتعلیق و هیجان‌انگیز را که هریسون فورد در آن ایفای نقش کرده است، می‌توان یک «اکشن سیاسی» نامید. داستان فیلم دربارۀ ربوده شدن هواپیمای رئیس‌جمهور توسط تروریست‌ها است. اما رئیس‌جمهور خودش قبلا یک سرباز تعلیم دیده بوده و حالا او باید یکتنه و با دست خالی برای نجات خانواده و تیم همراهش با تروریست‌ها مبارزه کند. پترسن با این فیلم یک‌بار دیگر ثابت کرد که استاد ساختن فیلم‌های اکشن در محیط‌های بسته و کوچک است. این فیلم که نامزد دو جایزۀ اسکار هم شد، یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های اکشن دهۀ ۹۰ میلادی بود و در آن زمان بیش از ۳۰۰ میلیون دلار فروش کرد.

۳. «داستان بی‌پایان» (The Neverending Story) (۱۹۸۴)

بهترین فیلم‌های ولفگانگ پترسن؛ خالق نبرد‌های باشکوه و دنیا‌های جادویی
این یکی از به یادماندنی‌ترین فیلم‌های فانتزی دهۀ ۸۰ میلادی است که به خاطره‌ای جمعی برای یک نسل تبدیل شده است. داستان فیلم دربارۀ پسری به اسم باستین است که یک روز یک کتاب جادویی پیدا می‌کند؛ کتابی که در آن داستان یک جنگجو به اسم آتریو نوشته شده. آتریو با «عدم» مبارزه می‌کند؛ نیرویی تاریک و شرور که می‌خواهد تمام دنیای شگفت‌انگیز فانتازیا را در خودش ببلعد و نابود کند. این فیلم با بودجۀ زیادی که داشت، صحنه‌ها و شخصیت‌هایی بسیار خیال‌انگیز و خیره‌کننده آفرید که هنوز هم بعد از حدود چهل سال تاثیر و جاذبۀ جادویی خود را حفظ کرده‌اند.

۴. شیوع (Outbreak) (۱۹۹۵)

بهترین فیلم‌های ولفگانگ پترسن؛ خالق نبرد‌های باشکوه و دنیا‌های جادویی
این روز‌ها وقتی فیلم «شیوع» را تماشا می‌کنیم کاملا شبیه به یک پیشگویی به نظر می‌رسد. به همین خاطر بود که در اولین روز‌های شیوع کرونا، این فیلم دوباره به شکل گسترده‌ای مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت به طوری که در ماه مارس ۲۰۲۰ به چهارمین فیلم پربیننده در نتفلیکس تبدیل شد. داستان این فیلم دربارۀ شیوع یک ویروس کشنده در شهر کوچکی در آمریکاست. این ویروس در ابتدا از جنگل‌های زئیر از میمون به انسان انتقال پیدا می‌کند و همۀ دنیا را در خطر یک همه‌گیری مرگبار قرار می‌دهد. این فیلم پر از ستاره‌های آن روز هالیوود بود و داستین هافمن، مورگان فریمن، کوین اسپیسی و رنه روسو در آن ایفای نقش می‌کردند.

۵. تروی (Troy) (۲۰۰۴)

بهترین فیلم‌های ولفگانگ پترسن؛ خالق نبرد‌های باشکوه و دنیا‌های جادویی
پترسن فقط استاد ساخت صحنه‌های اکشن در فضا‌های بسته نبود؛ او بعضی از به‌یادماندنی‌ترین صحنه‌های نبرد را که تا حالا دیده‌ایم در فیلم «تروی» خلق کرد. این فیلم با اقتباس از کتاب «ایلیاد» هومر ساخته شده بود و داستان فتح شهر تروی به دست مهاجمان یونانی را روایت می‌کرد. اصلی‌ترین شخصیت این فیلم آشیل (پهلوان اسطوره‌ای یونان) است که برد پیت نقشش را بازی می‌کند. به غیر از صحنه‌های نبرد بزرگی که در ساحل دریا اتفاق می‌افتند، یک سکانس نبرد تن به تن بین آشیل و هکتور (بزرگترین پهلوان تروی) هم در فیلم هست که تماشای آن حتی جدا از ماجرای فیلم هم جذاب و هیجان‌انگیز است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403