تاثیر رکود بازار مسکن بر کاهش قیمت ها / ارزانی در راه است؟


تاثیر رکود بازار مسکن بر کاهش قیمت ها / ارزانی در راه است؟

خسروی گفت: وزارت راه و شهرسازی نباید بار تمام ساخت مسکن را تنها به دوش بکشد و تلاش کند بدون کمک گرفتن از بخش های دیگر صفر تا صد ساخت و ساز را خودش انجام دهد.

کاهش رشد تورم مسکن در کشور در ماه های اخیر خبر از رکود بازار در سطح گسترده ای را داد که خیلی از مردم را برای کاهش قیمت مسکن امید وار کرد. ولی با نگاهی به قیمت ها مشاهده می کنیم که این اتفاق رخ نداده است و افزایش قیمت ها در بازار مسکن همچنان ادامه دارد. در اولین ماه تابستانی تورم مسکن تهران بالا رفت و با ۱.۲ واحد درصد افزایش نسبت به ماه گذشته به ۸.۳ درصد رسید. این شاخص از تیر ۹۹ تا کنون بی‌سابقه بوده است.طبق داده‌های این مرکز میانگین وزنی قیمت هر متر مربع آپارتمان مسکونی در ابتدای تابستان تهران برابر با ۴۴ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان بوده و از ماه قبل تقریبا ۳ میلیون و ۴۳۰ هزار تومان بیشتر شده است.

با این شرایط همکاری ضعیف دولت با بخش خصوصی و سازمان های ذی ربط تحقق وعدهای مسکنی را تا حدودی زیر سوال برده و تولید بخش مسکن را با چالش هلای مختلفی روبرو کرده است..

محسن خسروی نماینده پیشین مجلس در رابطه با این موضوع به گسترش نیوز گفت: دولت باید تلاش کند تا به اهداف خود در ساخت مسکن برسد ولی در وهله اول باید زمین مناسب برای ساخت وساز را تامین کند. ساختن خانه های استاندارد و بر پایه مشتری مداری باید در دستور کار دولت قرار بگیرد و صرفا ساخت مسکن الویت دولت نباشد. چرا که در گذشته اقداماتی که برای ساخت وساز در کشور صورت گرفت به هیچ عنوان نتوانست مردم را از لحاظ کیفی راضی کند و شاهد این موضوع بودیم که با گذشت زمان این خانه ها با استهلاک های جبران ناپذیری روبرو شدند.

تاثیر رکود بازار مسکن بر کاهش قیمت ها / ارزانی در راه است؟

توجه به ظرفیت های کشور برای ساخت مسکن

خسروی گفت: در کشورهای پیشرفته، ساخت و ساز مسکن سرعت بسیار قابل قبولی دارد و با صرف زمان کوتاهی برج های مستحکم و استاندارد بنا می شود و گاهی زمان ساخت این خانه ها به کمتر از یک هفته می رسد. در حال حاضر با توجه به ظرفیت هایی که کشور برای ساخت مسکن دارد، سرعت ساخت مسکن به کندی پیش می رود و از کمک بخش خصوصی و شرکت های دانش بنیان آنطور که باید استفاده نمی شود.

وی تصریح کرد: متاسفانه با وقفه هشت ساله ای که تولید مسکن در دولت قبل تجربه کرد، تقاضا برای این بازار پر طرفدار بالارفت و تعادل بازار مسکن بیش از گذشته بر هم خورد. اتفاقی که باعث شد میانگین هر متر خانه در تهران نزدیک به چهل و پنج میلیون تومان قیمت داشته باشد.

تاثیر رکود بازار مسکن بر کاهش قیمت ها

خسروی بیان کرد: در گرانی مسکن عوامل مختلفی دخیل است ولی عرضه و تقاضا یکی از اصلی ترین عوامل تعیین کننده قیمت در بازار مسکن است. چرا که هرساله تعداد افرادی که متقاضی تهیه مسکن هستند در کشور افزایش پیدا می کند و اگر تولید مسکن نتواند جوابگوی این حجم از تقاضا باشد، شاهد نابسامانی در این بازار می شویم.

وی در ادامه گفت: از طرف دیگر سرمایه گذاری در این بازار از محبوبیت زیادی در بین مردم بر خورد دار است. افراد ترجیح می دهند با تجمیع سرمایه‌های خود در بازار مسکن ارزش پول خود را حفظ کند چرا که سرمایه‌گذاری در بازارهای موازی بازار مسکن ریسک بالایی را با خود همراه دارد. به عنوان مثال ممکن است قیمت ارز و یا طلا در بازه زمانی کوتاه نوسان قابل‌توجهی داشته باشد. در صورتی که دامنه نوسانات در بازار مسکن بسیار کم و دارای شیب ملایم است. با این اتفاقات دست افراد واجد الشرایط از بازار مسکن کوتاه می ماند و قیمت ها روز به روز افزایش پیدا می کند. دولت باید با تلاش و مدیریت صحیح، وقفه چند ساله تولید مسکن در کشور را جبران کند تا بتواند به وعده های خود جامه عمل بپوشاند

ارزیابی اقدامات دولت برای ساماندهی بازار مسکن

خسروی خاطر نشان کرد: دولت وعده سنگینی برای ساخت مسکن داده است که متاسفانه هنوز آمار و ارقام دقیقی منتشر نشده تا متوجه عملکرد دقیق دولت برای رسیدن به اهدافش شویم. تامین زمین نباید به گونه ای باشد که دولت با کلی چالش و دردسر زمین هایی که متعلق به سازمان ها و ارگان های مختلف است را برای ساخت ساز در نظر بگیرد، بلکه باید با حمایت سازمان هایی مثل شهرداری، وزارت خانه ها، جهاد کشاورزی، بانک ها وسایر نهادها این امکان را فراهم کند تا این سازمان ها به صورت خود جوش اقدام به ساخت و ساز کنند.

وی در پایان گفت: وزارت راه و شهرسازی نباید بار تمام ساخت مسکن را تنها به دوش بکشد و تلاش کند بدون کمک گرفتن از بخش های دیگر صفر تا صد ساخت و ساز را خودش انجام دهد. با این اتفاق همکاری وزارت راه با سازمان مهندسی کشور که لازم الاجرای است زیر سوال می رود و مسلما کیفیت ساخت پایین می آید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لاوروف: سران ارمنستان به دنبال برهم زدن روابط با روسیه هستند