مسجد نباید سکولار و بی‌خاصیت باشد


مسجد نباید سکولار و بی‌خاصیت باشد

رییس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی-هنری مساجد کشور در آستانه روز جهانی مسجد گفت: مسجدی که مسجد اسلامی و محل تجمع و عبادت و ذکر مسلمانان است، نمی تواند سکولار و بی‌خاصیت باشد.

مسجد نباید سکولار و بی‌خاصیت باشد

به گزارش ایران اکونومیست، حجت‌الاسلام و المسلمین «کمال‌الدین خداداده» در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه این هفته تهران با بیان این مطلب افزود: امروز در وزارت ارشاد، وزیر مکتبی و انقلابی ما شعار نهضت بازگشت به مسجد را سر می دهد. این نهضتی که اگر اتفاق بیفتد، مساجد به آن پویایی و نشاط خواهند رسید.

او با اشاره به نامگذاری ۲۱ اوت مصادف با ۳۱ مرداد ماه به نام «روز جهانی مسجد» گفت: فلسفه این نامگذاری، به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی، قبله اول مسلمین در حدود پنجاه سال پیش توسط صیهونیست هاست. دشمنی که به جای مباحثه و حرف منطقی و عاقلانه با مسلمانان سعی می کند با زبان هجو و توهین صحبت کند.

خداداده با اشاره به حمله یک جوان به سلمان رشدی نویسنده کتاب آیه های شیطانی تصریح کرد: امتداد این نگاه صیهونیست ها در حمایت از ملعونی را که به قرآن شریف و نبی اکرم (ص) اهانت کرده است، در این روزها به وضوح می بینیم. اما این حرکت ها نه تنها موجب تضعیف اسلام نشده بلکه باعث انسجام و وحدت بیشتر مسلمانان شده است.

او ادامه داد: نگاه مقام معظم رهبری به مسجد بسیار نگاه ویژه ای است و اگر امروز مساجد را پُرنکنیم و این سنگر را به عنوان سنگر مجاهدت در مقابل دشمنان نبینیم، مطمئنا بخشی از یگانی را که باید در مقابل دشمن بایستد، از دست داده ایم.

خداداده گفت: در نگاه اسلام و تمدن نوین اسلامی که امام خمینی (ره) پرچمدارش بود، تفاوت های زیادی بین کلیسا و کنیسه با مسجد وجود دارد. این تفاوت ها را باید فهمید و آن را تبدیل به یک گفتمان کرد. نگاه اسلام به مسجد یک نگاه تمدنی است و این نگاه تمدنی به ویژه در شیعیان به عنوان یک کار تشکیلاتی و منسجم نهاد امامت تعریف می شود. مسجد خانه خدا و پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است.

او با بیان این که بعد سیاسی و بصیرتی مسجد هم باید دیده شود، ادامه داد: نظریه انقلاب اسلامی بر محور فکر فرهنگی انقلاب اسلامی است که در مسجد شکل می گیرد. مسجد قطعا محل عزیمت حکمرانی فرهنگی است. اگر ما با این نگاه فاصله گرفتیم، مطمئنا بخش های مختلف فرهنگی، سبک زندگی و فرهنگ عمومی ما آسیب خواهد دید.

خداداده افزود: مسجدی که مسجد اسلامی است و محل تجمع و عبادت و ذکر مسلمانان است، نمی تواند سکولار و بی خاصیت باشد. نگاه تحولی به مسجد این نیست که ما اهتمام به ساخت و مرمت مساجد کنیم. مساجد با ساخت گنبد و گلدسته و معماری ویژه و لوستر آباد نمی شوند. وقتی حضرت می فرمایند مسجد را آباد کنید، اشاره به این هم کردند که مسجد اگر نمازگزار نداشته باشد، با این چیزها آباد نمی شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عجیب ترین لباس الناز شاکردوست در اکران جدیدترین فیلم ! / این استایل بعید بود !