هشدار روسیه: آمریکا گوش شنوا ندارد


هشدار روسیه: آمریکا گوش شنوا ندارد

مقامات اوکراین اخیرا درباره بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه از روسیه با استفاده از تسلیحات نظامی آمریکا سخن گفته‌اند. این اظهارات با واکنش تند روسیه مواجه شده است. چندی قبل «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که احتمال دارد این...

معاون وزیر خارجه روسیه گفت این کشور نمی‌خواهد ایالات متحده به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود، اما واشنگتن هشدار‌ها را جدی نمی‌گیرد.

به گزارش فارس، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه جمعه (۱۹ اوت) گفت که مسکو نمی‌خواهد ایالات متحده به یک طرف درگیری در اوکراین تبدیل شود، اما واشنگتن هنوز هشدار‌ها را نشنیده است.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، وی با بیان این که «ایالات متحده و ناتو با صحبت در مورد حمله احتمالی اوکراین به خاک روسیه، اوضاع را تشدید می‌کنند»، گفت: ما به واشنگتن نسبت به تشدید تنش علیه روسیه از خاک اوکراین هشدار می‌دهیم. وضعیت بسیار خطرناک شده است.

او همچنین گفت «مسکو تز کی‌یف در مورد "دفاع از خود" را نمی‌پذیرد. اوکراین آشکارا در مورد حمله به عمق خاک روسیه صحبت می‌کند».

به گزارش «تاس»، روزنامه «پولیتیکو» چهارشنبه به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا گزارش داد که ایالات متحده استفاده کی‌یف از تسلیحات آمریکایی برای حمله به کریمه را تایید می‌کند، زیرا معتقد است این اقدام دفاع از خود است. این مقام گفت: البته ما اهدافی را انتخاب نمی‌کنیم و همه چیز‌هایی که ارائه کرده‌ایم برای اهداف دفاع از خود است. هر هدفی که آن‌ها برای تعقیب در خاک اوکراین انتخاب می‌کنند، طبق تعریف دفاع از خود است.

هنگامی که خبرنگار از وی پرسید که آیا واشنگتن کریمه را متعلق به سرزمین مستقل اوکراین می‌داند، این مقام پاسخ داد: کریمه، اوکراین است. یک مقام ارشد پنتاگون پیش‌تر گفته بود که ایالات متحده تسلیحاتی را به اوکراین ارائه نکرده که بتوان از آن‌ها برای گلوله باران اهداف نظامی در کریمه استفاده کرد.

هشدار مسکو در حالی مطرح شده که رسانه‌های محلی بامداد جمعه (۱۹ اوت) از وقوع انفجار‌های قوی در منطقه «سِواستوپول» واقع در شبه‌جزیره کریمه خبر دادند. برخی رسانه‌های غربی گفتند این انفجار‌های مهیب در نزدیکی پایگاه هوایی «بِلبِک» متعلق به روسیه در شمال سِواستوپول رخ داده است.

خبرگزاری «رویترز» به نقل از منابع خود نوشت که حداقل چهار انفجار، شهر سِواستوپول را لرزانده و در پایگاه هوایی روسی بلبک اتفاق افتاده است. فرماندار سِواستوپول به رسانه‌های روسی خبر داد که سامانه‌های پدافند هوایی در پایگاه هوایی بلبک، یک فروند هواپیمای بدون سرنشین اوکراینی را حریم هوایی این پایگاه سرنگون کردند.

دقایقی بعد «اُلکسی رزنیکوف» وزیر دفاع اوکراین اظهار داشت: «هیچ چیز ما را از هدف قرار دادن کریمه و تأسیسات موجود در آن باز نمی‌دارد». رسانه‌ها این اظهارات رزنیکوف را تایید تلویحی بر انجام حمله امشب به پایگاه هوایی روسیه توصیف کردند.

«میخائیلو پودولیاک» مشاور رئیس‌جمهور اوکراین نیز بعد از این حادثه گفت: «می‌توانیم پل کرچ را که روسیه و کریمه را به هم متصل می‌کند، تخریب کنیم. هدف قرار دادن تاسیسات و پل‌های ساخته شده توسط روس‌ها مشروع است».

پیش از این نیز در نهم اوت ۲۰۲۲، انفجار‌هایی در فرودگاه نظامی ساکی در غرب کریمه که توسط روسیه اداره می‌شود، رخ داد. بخش اطلاعات ارتش انگلیس مدعی شد در حمله نیرو‌های اوکراینی به پایگاه روسیه در شبه‌جزیره کریمه، حداقل ۸ جنگنده روسی نابود شد.

مقامات اوکراین اخیرا درباره بازپس‌گیری شبه‌جزیره کریمه از روسیه با استفاده از تسلیحات نظامی آمریکا سخن گفته‌اند. این اظهارات با واکنش تند روسیه مواجه شده است. چندی قبل «وادیم اسکیبیتسکی» سخنگوی اطلاعات نظامی اوکراین هشدار داد که احتمال دارد این کشور با استفاده از موشک‌های آمریکایی، شبه‌جزیره کریمه را هدف قرار دهد.

«دیمیتری مدودف» رئیس‌جمهور پیشین روسیه و معاون رئیس شورای امنیت این کشور در واکنش هشدار داد که هر گونه تعرض خارجی به خاک کریمه با پاسخ قاطع و کوبنده مسکو مواجه خواهد داشت.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سیاسی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ژست خنده دار جنیفر لوپز در کنار فرزندانش