کاهش خسارات سیل با آبخیزداری 90 میلیون هکتار از اراضی کشور


کاهش خسارات سیل با آبخیزداری 90 میلیون هکتار از اراضی کشور

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل گفت: به منظور کاهش خسارات سیل باید ۹۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کشور تا پایان برنامه هفتم توسعه اجرا شود.

آقای هوشنگ جزی گفت: بنابر آمار حدود ۳۹ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری از ۱۲۵ میلیون هکتار حوزه آبخیز در کشور انجام دادیم‌ که از مجموع ۳۹ میلیون هکتار، ۱۹ میلیون هکتار آماده اجرا داریم‌‌ که بخشی از آن اجرا شده و بخشی دیگر را اجرا نکردیم.

به گفته او، در برنامه ششم توسعه مقرر شده بود که ۱۰ میلیون هکتار عملیات آبخیزداری اجرا شود که بدلیل کمبود اعتبارات و منابع لازم تنها ۴۰ تا ۴۵ درصد تعهدات را توانستیم انجام دهیم.

جزی می گوید: امسال حدود ۱۵۰۰ تا ۱۶۰۰ میلیارد تومان اعتبار مصوب طرح های تملیک و ۷۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محرومیت زدایی تعیین شده که به رغم گذشت مرداد، هنوز هیچ اعتباری تخصیص نیافته است.

مدیرکل آبخیزداری و حفاظت خاک سازمان جنگل ها گفت: با توجه به اهمیت طرح های آبخیزداری و آبخوانداری در کاهش خسارات سیل، وزیر جهاد در هیئت دولت از رئیس جمهور درخواست داشت که برای اجرای طرح آبخیزداری در ۹۰ میلیون هکتار تا پایان برنامه هفتم، اعتبارات مورد نیاز محقق شود.

بنابر آمار اجرای هر هکتار عملیات آبخیزداری ۲.۵ میلیون تومان هزینه دارد که برای تحقق سالانه ۳ میلیون هکتار اجرای آبخیزداری و آبخوانداری ۷ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که قابل قیاس با خسارات وارده سیل نیست.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403