عذرخواهی جنجالی‌ ترین سرمربی دنیا از ایران! + گفتگوی مفصل


عذرخواهی جنجالی‌ ترین سرمربی دنیا از ایران! + گفتگوی مفصل

وقتی درمورد سرمربیان بزرگ فوتبال حرف می‌زنیم، احتمالا پپ گواردیولا، کارلو آنچلوتی، یورگن کلوپ و ژوزه مورینیو اولین نام‌هایی هستند که به ذهن‌ مان خطور می کند. در والیبال هم برخی مربیان نام و...

وقتی درمورد سرمربیان بزرگ فوتبال حرف می‌زنیم، احتمالا پپ گواردیولا، کارلو آنچلوتی، یورگن کلوپ و ژوزه مورینیو اولین نام‌هایی هستند که به ذهن‌ مان خطور می کند. در والیبال هم برخی مربیان نام و آوازه بیشتری دارند.‌ یکی از شناخته شده ترین سرمربیان والیبال ویتال هینن است.

هینن یکی از پر سر و صدا ترین سرمربیان دنیای والیبال است که در سال های اخیر هدایت تیم ملی لهستان را هم بر عهده داشت. او علاوه بر همه این سر و صداها به لحاظ فنی نیز یکی از درجه یک ترین سرمربیان دنیا به حساب می‌آید. از طرف دیگر طی سال های اخیر نام هینن به اشکال مختلف با والیبال ایران گره خورده است؛ از درگیری‌های لفظی با سعید معروف هنگامی که هینن هدایت لهستان را بر عهده داشت گرفته تا همین اواخر که او از تیم ملی و مشخصا ستاره ما در لیگ ملت‌ها یعنی امین اسماعیل‌نژاد تعریف جالب توجهی انجام داد.

به همه این بهانه ها گفت و گویی نسبتا مفصل با یکی از مهم ترین سرمربیان دنیای والیبال ترتیب دادیم که در اینجا آن را می خوانید.

*آقای هینن ممنون از وقتی که در اختیار ما قرار دادید.

هینن: من هم از تو تشکر می کنم و امیدوارم مخاطبان‌تان از این گفت و گو لذت ببرند.

*اول از همه، شما الان چه کار می کنید؟ مشغول کار خاصی در حوزه والیبال هستید؟

هینن: من اکنون در یک مجموعه ورزشی در نزدیکی برلین هستم که متعلق به کل ورزش های آلمان است. قبلا هم با تیم ملی زنان آلمان در اینجا اردو داشتم. یک اردوی دو هفته ای در اینجا برگزار کردیم و الان سه روز استراحت داریم و من در حال برگشتن به بلژیک هستم. این مرکز با خانه من نزدیک به 700 کیلومتر فاصله دارد و این کاری است که الان که دارم با تو حرف می زنم، در حال انجامش هستم.

*شما را دوباره در والیبال مردان هم می بینم؟

هینن: الان من هدایت دو تیم را برعهده دارم که اولی تیم ملی زنان آلمان است. دومی هم تیمی در دسته اول والیبال ترکیه که قرار است از زمستان آینده هدایت آن را برعهده بگیرم که این تیم هم یک تیم زنان است. خیلی پروژه جذاب و جالبی برای من است. من فرصتی برای چالش های جدید پیدا کردم و این چالش ها در والیبال زنان برای من رقم خورده است. چنین چیزی به این معنا نیست که من دیگر به والیبال مردان برنمی‌گردم ولی در حال حاضر و فعلاً تصمیم برای بازگشت به والیبال مردان ندارم. حضور در والیبال زنان برای من بسیار جذاب است و چیزهای زیادی از آن یاد گرفته ام. کسانی که من را دنبال می‌کنند می‌دانند که من کارهای گزارشگری و کارشناسی برای والیبال های مهم جهان را هم انجام می‌دهم و این کار برای من یک تجربه جالب، مثبت و بسیار خوب است.

*خوب شد این را گفتید؛ شما کارشناس دیدار ما و لهستان هم بودید.

هینن: بله من کارشناس دیدار تیم ملی شما و لهستان بودم و انجام این کار برای من خیلی خوب است، آن را دوست دارم.

*شما در این کارشناسی در مورد یکی از بازیکنان ایران به نام امین اسماعیل نژاد گفتید که نمی‌دانم این بازیکن تا الان کجا بوده و از او به عنوان بهترین بازیکن لیگ ملت ها نام بردید. لطفاً کمی در این باره توضیح دهید.

هینن: بله شما درست می گویید. ببخشید شاید شما امین را می شناسید اما من هیچ اطلاعی از او نداشتم. از سال 2012 تا الان بارها با ایران روبرو شدم اما هیچ وقتی این بازیکن را ندیده و چیزی از او نشنیده بودم. شاید این مشکل از من باشد ولی من بازی های خیلی زیادی را نگاه می کنم اما هیچ وقت اسمی از امین نشنیده بودم و ناگهان با چنین بازیکنی روبرو شدم. فکر می‌کنم شما او را قایم کرده بودید وگرنه هیچ دلیل دیگری نداشت که من اسمی از او نشنیده باشم. و بله فکر می‌کنم امین بازیکن بسیار بسیار جذاب و هیجان انگیزی است و بهترین بازیکن در زمین در دیدار مقابل لهستان بود. معمولاً جایزه بهترین بازیکن زمین به تیم برنده داده می‌شود اما اگر دست من بود جایزه را به امین می‌دادم.

* به خاطر اتفاقی که در این سال ها افتاده، شما در ایران خیلی شناخته شده هستید؛ از این موضوع خبر دارید؟

هینن: من اصلا نمی‌دانستم که شخصیت شناخته شده و شاید محبوبی در ایران هستم. من همیشه و هر بار که در ایران بودم این کشور را دوست داشتم؛ مخصوصاً آخرین بار که یک دوره چهار روزه را آنجا برگزار کردم، همیشه برخورد های خوب و مثبتی در آنجا دیدم. فکر می‌کنم شما مردمی هستید که رفتارتان بسیار بسیار گرم است. دوست ندارم که هیچ اظهارنظر سیاسی داشته باشم و تصمیم ندارم که این کار را انجام دهم و فکر می کنم که مردم ایران بسیار آدم‌های گرم و خوش برخوردی هستند. این فقط محدود به بازیکنان نمی شود و همه مردم ایران این شکلی هستند.

ایران کشور بسیار خوبی برای والیبال است و اگر شما می گویید که من در ایران شناخته شده هستم باعث خوشحالی ام است.

*در مورد مسابقات قهرمانی جهان که از چند روز دیگر آغاز می‌شود هم صحبت کنیم. به نظر شما کدام تیم ها مدعی قهرمانی هستند؟

هینن: فکر می‌کنم مدعی اصلی قهرمانی در رقابت‌های جهانی لهستان است. آنها قبلا دو بار موفق به انجام این کار شدند و حالا می‌توانند سومین قهرمانی خود را کسب کنند. فکر می‌کنم که مدعی اصلی قهرمانی همین لهستان باشد. یکی دیگر از مدعیان فرانسه است. آنها با مقامی که در المپیک کسب کردند والیبالی در سطح دیگر از خود ارائه می دهند. همچنین آمریکا تیم بعدی است که از نظر من شانس زیادی دارد. من واقعا تحت تاثیر عملکرد بازیکنان آنها در لیگ ملت‌ها قرار گرفتم. اندرسون دوباره به تیم آنها برگشته و این خیلی اتفاق خوبی برای‌ آمریکا محسوب می شود. در کل فکر می‌کنم که آمریکا جزو سه تیم اول باشد.

*برزیل چطور؟

هینن: برزیل در مرحله نهایی لیگ ملت ها عملکرد خوب و قابل قبولی نداشت اما فکر می‌کنم که برزیل هم می‌تواند در این رقابت‌ها دوباره به سطح خوب خود برگردد و توانایی های خودش را نشان دهد، ولی خیلی مطمئن نیستم اما اگر قرار باشد من چهار تیم حاضر در نیمه‌نهایی را نام ببرم، انتخاب من این چهار تیم خواهند بود. اگر بخواهم باز هم انتخاب های دیگری داشته باشم کمی دشوار است اما شاید ایران، اسلوونی و صربستان تیم هایی باشند که بتوانند شگفتی‌ساز باشند اما شاید شگفتی واژه درستی نباشد چون همه آن ها کیفیت لازم و این توانایی را دارند که در جمع تیم‌های برتر قرار بگیرند‌. شاید آرژانتین هم یکی دیگر از تیم هایی باشد که از این شانس برخوردار باشد اما خیلی مطمئن نیستم چون چیزهای زیادی از آن ها ندیدم.

*مشخصا نظر شما در مورد تیم ملی ایران چیست؟

هینن: مطمئن نیستم که ایران بتواند در بین تیم‌های مدعی باشد یا نه ولی به هر حال با توجه به بازی هایی که از تیم شما در لیگ ملت ها دیدیم شاید این توانایی را داشته باشید که بتوانید شگفتی ساز شوید.

*عملکرد ایران در لیگ ملت ها چطور بود؟

هینن: صادقانه باید بگویم که من خیلی دقیق بازی های ایران در لیگ ملت ها را دنبال نکردم و فقط توانستم بیشتر بازی های مرحله نهایی را ببینم و بازی ایران واقعاً تاثیرگذار و درخشان بود. لهستان در این بازی برنده شد اما اینطور نبود که ایران بازنده این مسابقه باشد. ایران این فرصت را داشت که بازی را ببرد اما شاید نتوانستند در لحظات درست از فرصت های خود استفاده کنند. من بازیکنان جدیدی را در تیم ملی ایران دیدم که از نظر من کیفیت بسیار بالایی داشتند و حالا همه این را می‌دانند که شما بازیکنان بسیار با استعداد و خوبی دارید. شما می توانید بسیاری از بازیکنان را عوض کنید و همچنان کیفیت خوبی در زمین داشته باشید.

*کمی بحث را عوض کنیم. شما وقتی سرمربی تیم ملی والیبال لهستان بودید، چالش‌های جالب و بعضاً جنجالی با تیم ما و برخی بازیکنان‌ ما مثل سعید معروف داشتید. هواداران والیبال در ایران دوست دارند بدانند چرا این اتفاقات می‌افتاد؟

هینن: فکر می کنم قبل از اینکه من سرمربی تیم ملی لهستان شوم هم دیدار های ایران با آنها همیشه پر تنش و احساساتی بوده است. با این حال فکر می کنم دیدار تیم‌های من با ایران همیشه جذاب بوده است، حتی وقتی که سرمربی بلژیک و آلمان بودم. به یاد دارم که در سال 2013 یک دیدار خیلی فوق العاده در تهران با ایران برگزار کردیم و جو بسیار بسیار خوبی در این بازی حکم‌فرما بود. البته باید بگویم درست یادم نمی‌آید که این بازی در سال 2013 بود یا 2015. فکر می‌کنم شما مردمی بسیار احساساتی هستید و من هم یک مربی خیلی احساساتی هستم بنابراین برای من طبیعی بود که ما کنار زمین در جریان بازی ها درگیری هایی داشته باشیم.

*در مورد سعید معروف این قضیه جدی تر بود.

هینن: اگر در آینده ای نزدیک سعید معروف را ببینم قطعاً می‌روم و او را در آغوش می گیرم. می رویم و یک قهوه با هم می نوشیم. من هیچ احساس بدی نسبت به او ندارم و از معروف ناراحت نیستم. مطمئنم که او هم از من ناراحت نیست و احساس بدی نسبت به من ندارد. ما احترام متقابل برای یکدیگر قائل هستیم و درستش هم همین است و همه چیز باید همینطوری پیش برود. هرچند که این نظر من است و من نمی توانم از طرف بقیه صحبت کنم. من همیشه دیدار هایی برابر ایران را خیلی دوست داشتم و از رویارویی با ایران لذت بردم چون دیدارهای جذاب، گرم و پر هیجانی بوده است. البته باید بگویم من چند بار مسیر صعود شما را سد کردم. اگر اشتباه نکنم و درست بگویم در سال 2014 و البته 2019 این اتفاق افتاد. پس اینجا من آدم بده هستم و باید بگویم ایران، من معذرت می خواهم و نگذاشتم که شما در مسیری که دارید صعود کنید.

البته هدف من این نبوده اما اتفاقی بوده که رخ داده است. معذرت می خواهم اما من کسی بودم که سر راه شما قرار گرفتم. (با خنده)

*نظرتان را در مورد نسل جدید والیبال ایران هم بپرسم؛ ما می توانیم با این بازیکنان امیدوار به کسب مقام جهانی و حتی رسیدن به مدال المپیک باشیم؟

هینن: فکر می‌کنم این که از الان بخواهید در مورد مدال المپیک صحبت کنید خیلی درست نیست. این نسل از بازیکنان شما نسل جدید هستند. باید به آن ها زمان داد تا پیشرفت کنند بنابراین من ترجیح می دهم الان در مورد مدال صحبت نشود. شما اول باید در مورد رسیدن به یک چهارم نهایی صحبت کنید و بعد از آن می توان تحلیل کرد که آیا ایران می‌تواند مدال کسب کند یا خیر. لازم نیست که اینقدر فشار زیادی روی این بازیکنان قرار دهید. اینکه بخواهید فشار زیادی روی آنها قرار دهید اصلاً کار درستی نیست. بهتر است که به آنها فرصت پیشرفت دهید. شاید بین چهار تا هشت سال آینده این نسل بتواند در مورد گرفتن مدال در عرصه جهانی حرف برای گفتن داشته باشد اما در حال حاضر چنین چیزی ممکن نیست.

*حالا که این همه در مورد ایران صحبت کردیم، این را هم بپرسم که آیا دوست دارید روزی سرمربی تیم ملی والیبال ایران شوید؟

هینن: رقابتی برای سرمربیگری وجود ندارد و خیلی دوست ندارم در این مورد صحبت کنم اما همیشه گفتم که دوست دارم روزی در ایران سرمربیگری کنم. یک بار خیلی نزدیک بودم به اینکه هدایت یک تیم باشگاهی در ایران را برعهده بگیرم و شاید یک روز به ایران بیایم و روی نیمکت یک تیم باشگاهی و حتی تیم ملی ایران بنشینم. هیچ مشکلی با این موضوع ندارم و فکر می‌کنم که اوقات خیلی خوشی را در ایران سپری خواهم کرد و فکر می‌کنم که این به اندازه کافی یک چالش بزرگ برای من باشد. البته شما باید من را به چالش بکشید و شاید ایران برای من اینگونه باشد بنابراین غیر ممکن نیست که یک روز بخواهم در ایران مربیگری کنم چون همیشه دوست دارم کارهای جدید و خاص انجام دهم.

*درباره سرمربی جدید ما چطور؛ آیا چیزی از بهروز عطایی می دانید؟

هینن: صادقانه بگویم من چیز زیادی در مورد سرمربی جدید شما نمی دانم اما دیدم که تیمش والیبال خوبی را ارائه می دهد و این که نسل والیبال شما را تا حد زیادی تغییر داده، نشان می دهد که جسارت زیادی دارد که حاضر به انجام این کار شده و به دنبال نسل جدیدی از بازیکنان رفته است. وقتی من چنین چیزی دیدم به خودم گفتم آفرین، انجام این کار بسیار جسارت می‌خواهد و کار فوق‌العاده ای انجام داده است. من نمی توانم چیز بدی راجع به او بگویم. اگر شما موفق شدید به مرحله نهایی لیگ ملت ها راه پیدا کنید یعنی که تیم او کار درستی انجام داده و والیبال خوبی از خود به نمایش گذاشته است. با این حال باید بگویم که من شخصاً بهروز عطایی را نمی‌شناسم پس حرف خاصی نمی توانم راجع به او بزنم و فکر می کنم که در مورد آدمها باید بر اساس عملکردی که انجام می‌دهند نظر داد و او کار خوبی انجام داده است.

*ممنون آقای هینن. همانطور که فکر می‌کردم صحبت با شما بسیار لذت‌بخش و جذاب بود. صحبت پایانی و خاصی با هواداران والیبال در ایران دارید؟

هینن: ممنون از تو به خاطر این مصاحبه و سوالات خوبی که از من پرسیدی. در آخر باید بگویم ایرانی‌ها گاهی من را دوست دارند و گاهی شاید دوستم نداشته باشند. از نظر من والیبال ورزشی است که باید در جریان مسابقه و در زمین جنگید اما پس از پایان بازی هر دو کشور باید بتوانند با هم دوست باشند و از دیداری که برگزار کردند لذت ببرند. اگر بخواهم پیامی به مردم ایران بدهم باید بگویم با قلب های بزرگی که دارید از تیم ملی کشورتان حمایت کنید. من فکر می‌کنم والیبال باید این را نشان دهد که رقابت در زمین مسابقه جنگ نیست بلکه فقط یک رویارویی و مواجهه بسیار جدی است. من دیدار های بسیار خوبی با ایرانی ها داشتم و حتی بعد از بازی‌ها هم لحظات بسیار خوبی بوده که از آن‌ها لذت برده‌ام؛ و در نهایت به امید دیدار شما در آینده.

مهدی اسدی

لینک کپی شد

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حاشیه های ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403