عرضه خودرو در بورس کالا مخالفان و ذی‌نفعانی جدی داشت


آیین افتتاحیه عرضه خودرو در بورس کالا با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار گردید. این نشست در پایان اولین عرضه رسمی خودرو در بورس کالا برگزار گردید. گفتنی است در اولین عرضه خودرو دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی با استقبال خوب...

آیین افتتاحیه عرضه خودرو در بورس کالا با حضور وزیر اقتصاد و دارایی برگزار گردید. این نشست در پایان اولین عرضه رسمی خودرو در بورس کالا برگزار گردید. گفتنی است در اولین عرضه خودرو دو محصول دیگنیتی و فیدلیتی با استقبال خوب خریداران واقعی روبرو شد. به همین ترتیب طبق گزارش‌های استخراج شده از سوی سازمان بورس، با شفاف شدن معاملات خودرو، قیمت کشف شده در بورس کالا در خصوص این دو خودرو 50میلیون تومان پایین‌تر از بازار آزاد اعلام شد.
در این نشست که با حضور وزیر اقتصاد، معاونت قوه قضائیه، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس و مقامات بورس و مدیران عامل خودروسازان کشور برگزار گردید بر این مساله تاکید شد که عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند باعث شفافیت معاملات و کوتاهی دست دلال‌ها از بازار خورو گردد. سخنرانان این آیین بر این مساله تاکید کردند که عرضه خودرو در بورس کالا با مخالفت و سنگ‌اندازی‌های زیادی روبرو بوده است.
حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا در مراسم افتتاحیه عرضه خودرو در بورس کالا با بیان اینکه «برخی این سوال را می‌پرسند که چه لزومی دارد تا خودرو در بورس کالا عرضه شود» گفت: بورس کالا می‌تواند عرضه و تقاضای تمامی کالاهای پرحجم واسطه‌ای را شفاف کند. اما این ظرفیت وجود دارد تا در خصوص کالاهای نهایی هم تاثیر گذار باشد. وی گفت: اما چرا باید در موضوع خودرو نیز وارد شویم؟ چون برای از بین بردن رانت باید از سازو کار بورس کالا استفاده کنیم.
مدیرعامل بورس کالا با ارائه گزارشی در خصوص استقبال شهروندان از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: با عرضه خودرو در بورس کالا حدود ۲۶ هزار کد معاملاتی ایجاد شد. در روز عرضه محصولات بهمن ۳۵۰۰ تقاضا برای این محصولات مدیریت شد که در این سازو کار حدود ۹۲ کارگزاری نقش آفرینی کردند.
سلطانی نژاد در خصوص سنگ‌اندازی‌های پیش روی عرضه خودرو در بورس کالا گفت: تا لحظه آخر فشار می‌آوردند تا این عرضه کنسل شود. ذینفعان روش‌های فروش پیشین، فشار می‌آورند تا قیمت‌گذاری دستوری تداوم داشته باشد. این قبیل افراد با فرایند‌های شفاف مثل بورس جلوگیری مخالف هستند. وی گفت: امروز را بابت رفع سایه شوم دلالی در یکی از صنایع مهم کشور جشن می‌گیریم.
حامد سلطانی نژاد مدیرعامل بورس کالا در پایان ابراز امیدواری کرد تا بورس بتواند نقش تامین مالی خودروسازان را نیز ایفا کند. وی گفت: هدف ما این است که خودروسازان بتوانند با بورس تامین مالی کنند. فروش سلف و سلف موازی در دستور کار بازار خودرو پیش بینی شده است.

عرضه خودرو در بورس ادامه خواهد داشت
مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لغو چندباره عرضه خودرو در بورس کالا گفت: وزارت صمت ملاحظاتی داشت که سعی شد آنها برطرف شود. وی بورس کالا را یکی از ارکان بسیار مهم اقتصاد کشور دانست و گفت: تکمیل زنجیره محصولات در بورس کالا اهمیت دارد چرا که اگر تمام زنجیره در فرآیندی شفاف عرضه شود، تمامی زنجیره با اختلال روبرو می‌گردد.
عشقی ضمن ابراز امیدواری برای انتشار اوراق تامین مالی خودروسازان در بورس، گفت: برای عرضه خودرو در بورس خودروهایی که حساسیت کمتری روی آن وجود داشت را انتخاب کردیم. تجربه امروز نشان داد که این روش فروش درست بوده است و ما در این مسیر مصمم شدیم و برای عرضه سایر خودروها نیز برنامه‌ریزی خواهیم کرد تا به قیمت‌های مناسب‌تر دست پیدا کنیم.

عرضه خودرو در بورس کالا مورد حمایت است
رضا مسعودی فر معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه عرضه خودرو در بورس را اقدامی در جهت حذف رانت دانست و گفت: این اقدام در جهت حذف رانت و واسطه‌ها است. یکی از اصول پیشگیری از جرم شفافیت است. رفع تعارض منافع و پاسخگویی در پیشگیری از جرم موثر است. عرضه خودرو در بورس کالا به ارتقا شفافیت کمک می‌کند و هر اقدامی که شفافیت را بیشتر کند مورد حمایت است.
وی ادامه داد: وجود انحصار باعث رانت می‌شود. فساد با قیمت گذاری دستوری اتفاق می‌افتد. متناسب نبودن تقاضا با عرضه باعث ایجاد محدودیت و پرونده در خصوص کدهای ملی اجاره‌ای می‌شود. در سه ماهه اول ده هزار پرونده الزام به تنظیم سند خودرو داشته ایم. به همین دلیل در سه ماهه اول ۱۵ هزار فقره در حوزه فک پلاک پرونده ایجاد شده است و عرضه خودرو در بورس از انجا که به شفافیت کمک می‌کند مورد تایید است.

محمدرضا پورابراهیمی: مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا حمایت می‌کند
پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به حمایت مجلس از عرضه خودرو در بورس کالا گفت: بورس کالا یعنی شفافیت. ما از این سیاست در مجلس با تمام توان حمایت می‌کنیم. قیمت گذاری دستوری برای اقتصاد کشور سم است.
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با حمایت از ایده سرمایه گذاری مشترک خودروسازان با کشورهای صاحب نام خودروسازی گفت: باید سرمایه‌گذاری مشترک با کشورهای صاحب نام در خودروسازی انجام بگیرد.
وی در همین رابطه گفت: اولین خواسته ما این است که بازار شفاف داشته باشیم. آغاز این فعالیت می‌تواند از خودروهای خاص باشد و استمرار این مسیر می‌تواند به سایر خودروها تسری پیدا کردم. باید اطلاعات بهای تمام شده در خودروسازان در مقایسه با اقلام مشابه خارجی احسا گردد. تعمیم آن به سایر خودروها می‌تواند گام‌های بعدی باشد و البته در این حوزه مخالفت‌های در بخش دولتی و غیردولتی انجام شده است. گام دوم در این موضوع کاهش بهای تمام شده است و ایجاد رقابتی کردن محصولات داخل با خارج از کشور است. بخش سوم نیز امکان واردات خودروهای خارجی برای ایجاد رقابت است. وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم در آینده نزدیک با شرکت‌های صاحب نام طرح‌های مشترکی را اجرا کنیم.

خاندوزی: رانت گسترده‌ای در قرعه‌کشی ها توزیع می‌شد
احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در آئین افتتاح عرضه خودرو در بورس کالا گفت: برخلاف برخی تحلیل‌ها و فضاسازی‌هایی که در عرصه رسانه‌ای کشور در خصوص بی برنامه بودن دولت در عرصه اقتصادی صورت می‌گیرد، سلسله اقداماتی در ماه‌های گذشته صورت گرفت و همه این‌ها نخ تسبیحی است که عمل سیاست گذاری اقتصادی را نشان می‌دهد و به این سمت حرکت می‌کنیم که رانت را از تجارت و توزیع پاک کنیم.
وی در خصوص عرضه خودرو در بورس کالا گفت: در موضوع خودرو جریان‌های متعددی خوش نداشتند و ندارند که فرآیند تجارت و توزیع این دست از کالاها را به شکل کاملاً شفاف و رقابتی ادامه دهیم، اما با فراز و نشیبی موفق شدیم به عنوان دستور کار عملی محقق کنیم و از این منظر خیلی خوشحالم که امروز این اتفاق مبارک رخ داده است.
وی افزود: علی رغم اینکه بورس کالا را به عنوان یکی از بسترهای رکنی و نه تشریفاتی و تزئینی نظام تجارت و توزیع باور داریم، اما به این قائلم که این بورس کالا نیازمند عناصر نهادی مکملی است که بتوانیم بخشی از تصمیم‌های دستوری یک سویه مقامات رسمی وزارتی کشور را در قالب تنظیم گری‌های سازگار با بازار در کنار ساز و کار بورس کالا در نظر بگیریم.
وزیر اقتصاد با بیان اینکه امروز مدیران خودروسازی، مشتریان، مسئولان و نمایندگان از وضعیت صنعت خودرو گریانند، گفت: علی رغم اینکه الزام قانونی برای مطرح شدن عرضه خودرو در شورای عالی بورس وجود نداشت، ولی جمع بندی شورا به این سمت رفت که این گام برداشته شود رانت گسترده‌ای که به نام مردم در قرعه کشی‌های کذایی در حال توزیع بود و نصیب دلال‌ها می‌شد به حداقل ممکن برسانیم.
وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همچنین عرضه خودرو در بورس کالا منافع متعددی برای مصرف کنندگان دارد، زیرا این گمان وجود داشت مبنی بر اینکه ورود خودرو به بورس کالا فشار بیشتری به مصرف کنندگان وارد می‌کند و با قیمت‌های بالاتر روزهای سخت برای مردم شکل بگیرد شود، اما عرضه خودرو در بورس کالا نشان داد که این امر صورت نمی‌گیرد. این زمانی تکمیل می‌شود که بتوانیم تنظیم گری‌های لازم در حوزه توزیع و تجارت راهم رسماً به ساز و کار بورس کالا متصل کنیم.
وی در حاشیه آیین افتتاحیه گفت: عرضه خودرو در بورس کالا شروع فرآیند نجات خودروسازی بود. در گذشته منافع خودروساز به جیب اشخاص نامعلومی می‌رفت. امیدواریم این مسیر ادامه پیدا کند تا در مشتریان بیشتر در این فرایند بتوانند شرکت کنند.
وی در پاسخ سوای در خصوص اینکه مخالفان عرضه خودرو در بورس چه کسانی هستند، گفت: بالاخره کسانی که از فرایندهای فروش غیربورس منتفع می‌شوند یا ذی‌نفع هستند یا تصورات غلطی دارد و تصور می‌کنند با عرضه در بورس اتفاقات عجیبی می‌افتد یا حتی گفته می‌شد عرضه در بورس رانت ایجاد می‌کند مقاومت می‌کردند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بورس

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


روزای بچگی