همدان غرق در بی‌آبی/ استاندار: مردم ولایت‌مدار خویشتن‌دار باشند


همدان غرق در بی‌آبی/ استاندار: مردم ولایت‌مدار خویشتن‌دار باشند

گرم شدن هوا و افزایش مصرف آب در تابستان این استان را با تهدید روبرو می‌کرد و وزارت نیرو را به فکر انتخاب یک منبع آبی جایگزین برای همدان واداشت. به دلیل کاهش بارش برف در سال‌های گذشته، طرح انتقال آب از تالوار به عنوان یکی از منابع آبی...

گرم شدن هوا و افزایش مصرف آب در تابستان این استان را با تهدید روبرو می‌کرد و وزارت نیرو را به فکر انتخاب یک منبع آبی جایگزین برای همدان واداشت.

به دلیل کاهش بارش برف در سال‌های گذشته، طرح انتقال آب از تالوار به عنوان یکی از منابع آبی جایگزین سد اکباتان که حالا دیگر ورودی ندارد کلید خورد، اما هر بار به دلایلی متوقف شدتا جایی که مسئولان به فکر آبرسانی از نقطه دیگری شدند.

به هرحال تا کنون هیچ یک از طرح‌های انتقال آب به همدان اجرایی نشد و امسال و در ماه‌های اخیر همدانی‌ها بحران آب را به طور کاملا جدی احساس کردند به طوریکه قطعی آب در روز‌های اخیر به اوج خود رسیده است.

در روز‌های نیمه دوم مرداد ۱۴۰۱ قطعی آب در همدان بیش از پیش شده به طوری که از ۲۱ مرداد قطعی آب به مدت طولانی خانواده‌های همدانی را با چالش جدی روبرو کرده است.

با وجود تلاش مسئولان برای تامین آب همدان از طریق حفر چاه، عدم اطلاع رسانی درباره قطعی‌های مداوم و مدت زمان بالای قطعی شهروندان همدانی را به ستوه آورده، اما با این حال مسئولان آبفای استان در مصاحبه‌های خود اعلام کردند که قطعی آب از پیش تعیین شده نبوده و به دلیل خالی شدن مخازن آب بوده است.

به هر حال پس از گذشت حدود یک هفته شرکت آب و فاضلاب استان برنامه‌ای برای قطعی آب در همدان ارائه کرده است.

به گفته مدیران همدان آب‌رسانی از تالوار به صورت شبانه روزی در حال انجام است و تا رسیدن آب از این سد طرح ضربتی آبرسانی به شهر همدان از طریق حفر چاه و اجاره چاه‌های کشاورزی انجام خواهد شد.

همچنین استاندار همدان روز گذشته از خط انتقال آب شرب همدان به تصفیه خانه شهید بهشتی بازدید کرده و نسبت به اطلاع‌رسانی زمان‌بندی دقیق برنامه مدیریت توزیع آب شهر همدان به مدیران آب‌منطقه‌ای و آبفا تاکید کرد و گفت: مشکل تاریخی آب شرب مردم همدان، در ماه‌های آینده یک‌بار برای همیشه حل خواهد شد.

قاسمی‌فرزاد با بیان اینکه یکی از پروژه‌هایی که با سرعت بسیار بالا طی این چند ماه در سطح کشور اجرا شد، پروژه طرح آبرسانی همدان است، توضیح داد: ۱۷ سال در طرح آبرسانی همدان تاخیر صورت گرفته است، که طی این مدت تنها ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته؛ اما با اقدام و تلاش دولت سیزدهم و نگاه ویژه وزیر نیرو به این طرح، اکنون در مدت قریب به چهار ماه، بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

استاندار همدان تأکید کرد: مردم ولایت‌مدار همدان، با خویشتن‌داری، همراهی و همکاری لازم را داشته باشند تا طرح آبرسانی به شهر همدان، به اتمام برسد.

آبرسانی سیار ۲۲ روستای شهرستان "فامنین"

مدیر امور آب و فاضلاب شهرستان فامنین نیز از آبرسانی سیار ۲۲ روستای این شهرستان استان همدان خبر داد و گفت:از تعداد ۶۲ روستای فامنین تعداد ۴۲ روستا تحت پوشش امور آب و فاضلاب شهرستان هستند.

محسن اکبری اظهارکرد: امور آب و فاضلاب شهرستان فامنین در حال حاضر علاوه بر خدمات رسانی به این تعداد روستای تحت پوشش به ۱۳ روستای غیر تحت پوشش نیز خدمات ارائه می‌دهد و آبرسانی سیار دارد. با توجه به تنش آبی سال جاری هم اکنون امور آب و فاضلاب شهرستان به ۲۲ روستای سطح فامنین آب رسانی سیار دارد که از این تعداد ۹ روستا تحت پوشش آبفار بوده و ۱۳ روستا تحت پوشش نیستند.

اکبری با بیان اینکه در حال حاضر آبرسانی به شهر فامنین در نقطه سر به سر قرار دارد، تصریح کرد: با توجه به شرایط موجود در حال حاضر در شهر فامنین قطعی آب نداریم اما به دلیل نوسان برق چاههای آب و حوادث شبکه ،برخی از نقاط با کاهش فشار آب مواجه می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید آب شرب فامنین حدود ۷۰ لیتر در ثانیه در زمستان بوده است، خاطرنشان کرد: در تابستان با شروع همزمان کار چاه‌های آب کشاورزی، چاه‌ها با کاهش آبدهی مواجه شده و میزان تولید آب شرب شهر به ۴۵ لیتر در ثانیه کاهش می یابد.

اکبری تعداد چاه‌های آب شرب شهر فامنین را هفت حلقه برشمرد و بیان کرد: با توجه به وخیم شدن شرایط آب شرب در ماه گذشته متاسفانه یکی از چاهها از مدار خارج و دو حلقه چاه کاهش آبدهی داشت که به همین دلیل چاه جدید با تولید ۱۲ لیتر در ثانیه آب برای شهر فامنین وارد مدار شد تا افزایش تولید آب داشته باشیم‌ و این امر موجب سر به سر شدن فعلی وضعیت تولید و فروش آب شرب شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شهرستان فامنین دارای ۶۲۰۰ مشترک آب و فاضلاب شهری و ۷۱۰۰ مشترک روستایی است، تاکید کرد: از شهروندان فامنینی درخواست می‌شود تا مدیریت مصرف بهینه آب را رعایت کرده و با اصلاح الگوی مصرف از هرگونه اسراف این مایع حیات خودداری کنند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه همدان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جملات و متن تبریک روز جهانی خلبان به همسرم و عشقم + عکس نوشته و استوری